منابع کلیدی – راهکار مدیریت ۴ منبع حیاتی کسب و کار

فهرست مطالب

منابع کلیدی چیست

 

برای این که بدانیم منابع کلیدی چیست ، به یک خاطره مشترک اشاره می‌کنم ،

گاهاً پیش می‌آمد که برای رسیدن به قراری که صبح زود داشتیم و دیر بیدار می‌شدیم. وقتی قصد ترک خانه قبل از خوردن صبحانه را کرده‌ایم …

مادرمان جلوی ما را می‌گرفت و می‌گفت : ” تا چیزی نخوری انرژی کافی برای کار روزانه را نداری “

و اگر مجبورمان نمی‌کرد پای سفره صبحانه بشینیم ، حداقل لقمه‌ای برایمان می‌گرفت تا در مسیر بخوریم.

در کسب و کار هم مانند دغدغه مادر برای صبحانه ، ما نیازمند به منابع خاصی برای پیشبرد اهدافمان هستیم ، که به آن ” منابع کلیدی ” می‌گوییم.

اما نکته اینجاست که برای انجام هر فعالیتی باید منابع مناسب و به اندازه را فراهم کنیم،

مثلاً ؛ برای دویدن صبحگاهی نیز نیازمند کفش مناسب هستیم ولی داشتن چند جفت کفش برای دویدن هدر دادن منابع محسوب می‌شود.

و یا اگر در خوردن صبحانه بیش از حد افراط کنیم و در یک وعده غذای زیادی میل کنیم ، توان حرکت و کار کردن را از خود سلب می‌کنیم.

کسب وکار هم از این قاعده مستثنی نیست. ما باید بدانیم که برای هر فعالیت به چه نوع منبعی و به چه میزان نیازمندیم. 

تا بتوانیم به نسبت نیاز خود منابع لازم را به خدمت بگیریم. این کار برای مدیریت کسب و کار بسیار مهم است.

چرا ارزیابی منابع کلیدی کسب و کار مهم است

ارزیابی منابع کلیدی به این دلیل که ما برای به حرکت در آوردن چرخ کسب و کار منابع نامحدودی نداریم، بسیار مهم است.

حتی اختصاص دادن بیش از حد منابع ، به فعالیت‌ های کلیدی ممکن است باعث شود کسب و کارمان صدمات جبران ناپذیری ببیند.

نوشتن و لیست کردن منابع به ما کمک می کند در بودجه‌بندی به مشکلات عدیده برخورد نکنیم و فراتر از توانایی منابع خود وارد عمل نشویم.

مدیریت بر روی منابع کلیدی به ما کمک می‌کند ، منابع و وقت خودمان را هدر ندهیم و منابع محدود خود را در جای لازم و به موقع به کار گیریم. این اولین دستاورد این بخش است .

 

منابع کلیدی در بوم کسب و کار

بهترین جایی که می‌توانیم بر روی منابع کلیدی خود تمرکز کنیم در بوم مدل کسب و کار است.

خوب قبل از هر مطلبی باید بدانیم که منابع ما صرفاً ، مالی نیستند! منابع ما در ۴ دسته کلی دسته بندی می‎‌شوند.:

  • منابع مالی
  • منابع انسانی
  • منابع معنوی
  • منابع فیزیکی

قبل از تشریح این چهار منبع باید به این نکته اشاره کرد که ، اول باید مهم‌ترین منابع برای کسب و کارمان را باید معین کنیم. این منابع تامین‌کننده مهمترین فعالیت ماست. که در بوم مدل کسب و کار به آنها فعالیت‌های کلیدی می‎‌گوییم.

برای شناسایی مهم‌ترین منابع در کسب و کارمان می‌توانیم از این تعریف استفاده کنیم.

“تمامی منابعی  که ما را قادر می‌سازد ارزش پیشنهادی خود را به بازار عرضه کنیم. و در صورت حذف آنها امکان عرضه خدمات یا محصول ما به بازار دچار نقصان می‌شود.”

 

منابع کلیدی کسب و کار – کمک به تعدیل هزینه ها

“منابع کلیدی” در “بوم کسب و کار “ سنگ زیرین آسیاب “فعالیت های کلیدی “ است.

در بخش ” فعالیت های کلیدی “ به این نکته اشاره کردیم که تمام فعالیت ها حول محور “ارزش پیشنهادی “ ما می‌گردد و این که برای هر بخش از مشتریان چه کارهایی نیاز به انجام است.

در بخش منابع کلیدی باید به نسبت سودآور بودن و مهم بودن ارزشی که به مشتریان ارائه می‌دهیم ، منابع خود را تخصیص دهیم یا تعدیل کنیم.

برای مطالعه بیشتر ارزش پیشنهادی روی این پیوند کلیک کنید.

باید این را در نظر گرفت که هدف اصلی بلوک منابع کلیدی : اشراف بر نوع توزیع این منابع و مدیریت آنهاست. این نکته مهمترین سوالی است که باید برای آن جواب مناسبی داشته باشیم.

البته ممکن است که فرا خور تغییراتی که بعد از نوشتن “بوم کسب و کار “ در سایر بلوک ها انجام می‌دهیم ، نیاز به منابع جدیدی داشته باشیم.

بلوک  ” منابع کلیدی “ با بلوک ” فعالیت های کلیدی” هم راستا است.

تقریباً هر فعالیتی که در بلوک ” فعالیت های کلیدی” برای ارائه ” ارزش پیشنهادی “ به هر بخش از مشتریان احتیاج داریم ، در اینجا منابع مورد نیازش بررسی و ذکر گردد.

از این جا به بعد هنر صاحب کسب و کار است که با دید کلی که بلوک های  ” بوم کسب و کار  “ به او می‌دهد در تخصیص و تفریق بودجه ها چه مالی و یا انسانی و یا … اقدام کند.

بخشی از سیستم سازی کسب و کار دقیقا ریشه در این بلوک دارد و باید به آن توجه نمود .

سوالات منابع کلیدی در بوم کسب و کار

همین‌طور که می‌بینید هیچ بلوکی از بوم کسب و کار از سایر بلوک ها مستقل نیست و رابطه تنگاتنگی با هم دارند.

چهار منبع کلی کسب و کار

منابع کلیدی در مدل کسب و کار

منابع کلیدی در هر مدل کسب و کاری که با آن سر و کار داشته باشیم به چهار دسته کلی تقسیم می‌شوند. البته دسته‌بندی‌های ریزتری هم در برخی منابع ذکر شده که در واقع زیر مجموعه یکی از همین چهار منبع کلی به حساب می‌آیند.

منابع فیزیکی :

این دسته بندی شامل دارایی های فیزیکی باشد. مانند تجهیزات کارخانه ای، ساختمان ها، فضا های اداری یا اشتراکی، وسایل نقلیه، سیستم ها، و …

در کل تمام مکان‌ها و وسایلی که برای پیشبرد کسب و کارمان از آنها استفاده می‌کنیم در بلوک منابع کلیدی ذیل اسم منابع فیزیکی قرار می‌گیرند.

می‌توانیم مالک آنها باشیم و یا آنها را اجاره کرده باشیم. مانند اجاره کردن دفتر کار ، البته در مورد ماشین آلات اگر به صورت پیمانی از شرکت دیگری برای مدت محدود ماشین آلات می‌گیریم آن شرکت را در بلوک شرکای کلیدی اضافه می‌کنیم.

منابع معنوی :

دارایی‌های ممکن است معنوی باشند. مانند برند ، دانش اختصاصی ، حق کپی ، حق مشارکت و اطلاعات مشتریان، که اهمیت آنها روز به روز بالاتر می رود، بخش مهمی در یک مدل کسب و کار قدرتمند محسوب می‌شوند.

برند ما ، نماینده رسالت اصلی کسب و کار ماست. با دیدن نام برند مخاطب باید ویژگی اصلی که ما در بازار به آن معروفیم را در ذهن خود بیاد بیاورد.

دانش اختصاصی ، شامل فن آوری هایی می‌شود که درون کسب و کارمان به آن دست یافتیم و یا تجربه کاری که دیگر رقیبان از داشتنش محروم هستند.

ممکن است این دانش اختصاصی را از شرکت دیگری خریده باشیم یا حق استفاده از آن را برای مدت مشخصی از آن شرکت اخذ کرده باشیم.

اطلاعات مشتریان ، تمام داده هایی که ما از مشتری دریافت می‌کنیم گنج ارزشمندی است که به ما در راستای پیشبرد استراتژی‌های کسب و کارمان کمک می‌کند و می‌تواند در شراطی بخشی از جریان‌های درآمدی ما باشد.

گاهی پیش می‌آید که ما اطلاعات خاصی از مشتریان بالقوه خودمان را از شرکت یا منبع دیگری برای پیشرفت در کسب و کارمان خریداری کنیم. این خرید را باید جزء منابع معنوی خود لحاظ کنیم

برای تولید منابع معنوی زحمت و هزینه‌های زیادی را باید متحمل شد، اما پس از تولید هر یک ارزش افزوده بسیار بالایی برای شرکت بوجود می آید.

نکته:

استفاده از منابع معنوی شرکاء تجاری یا دیگر شرکت ها در این بخش لحاظ می شود، ولی دارایی های معنوی خود ما می‌تواند به عنوان قسمتی از جریان درآمد محسوب می‌شوند که می توانیم از آن کسب درآمد کنیم. پس قابلیت این را دارند که در بلوک جریان های درآمدی هم قرار بگیرند.

بر مبنای استفاده از منابع معنوی که به مالکیت معنوی معروف هستند. مدل کسب و کار باز خلق شده است.

در مدل کسب و کار باز هم می‎‌توان از مالکیت معنوی دیگران استفاده کرد و به تولید محصول جدیدی پرداخت که به آن مدل خارج به داخل می‌گویند.

هم می‌توان بخشی از مالکیت معنوی درون شرکت را به دیگران تحت عنوان اعطای حق امتیاز واگذار کرد که به آن مدل خارج به داخل می‎‌گویند.

مدل کسب و کار باز ، استفاده از منابع معنوی دیگران و اعطای حق امتیاز

مدل کسب و کار باز کاوه کارگر

منابع انسانی :

البته که هر سازمانی نیاز به نیروی انسانی دارد. نسبت به نوع کار ارزش کلی منابع انسانی متفاوت می‌باشد.

در این بلوک از بوک کسب و کار فارغ از درجه اهمیت منابع انسانی باید تعداد نیروی مورد نیاز برای هر بخش از فعالیتهای کلیدی لحاظ شوند.

نیروی انسانی در برخی کسب و کارها نقش برجسته ای ایفا می کنند. برای مثال نیروی انسانی نقش اساسی در سازمان‌های دانش‌بنیان و نوآور ایفا می‌کنند و حفظ نیروی انسانی در این دست سازمان‌ها از اولویت بالایی برخوردار است.

برای مثال وردپرس که تحولی در زمینه ساخت سایت در دنیا به وجود آورد. نیروی متخصص برای توسعه و رفع ایرادات پلتفرمش مهم‌ترین منبع کلیدی‌اش محسوب می‌شود.

 

در حالی که در سازمان‌های تولید محور که نیروی کار ساده در کنار ماشین‌آلات به کار می‌پردازد ، در صورت انصراف نیروی کار فعلی کل سیستم دچار اختلال نشده و به سادگی نیروی انسانی قابل جایگزینی است.

منابع مالی :

اکثر فعالیت های  ” بوم کسب و کار  “ نیاز به منابع مالی و یا پشتیبانی مالی هستند.

این قسمت از منابع کلیدی طیف گسترده‌ای را شامل می‌شود: از هزینه های ثابت گرفته تا پول مورد نیاز برای واحد تحقیق و گسترس ( R&D )

نوع منابع مالی هم در قالب‌های متفاوتی در نظر گرفته می‌شود:

مانند پول نقد، خطوط اعتباری یا فروش پیش از موعد سهام که شرکت‌ها بسته به استراتژی خود برای ادامه فعالیت از یکی از این قالب‌ها و یا موارد مشابه آن استفاده می‌کنند.

این یادداشت به مرور تکمیل می‌شود…

شرکای کلیدی _  بهترین راه چالاک سازی و گسترش کسب و کار

سه راه دست یابی به منابع کلیدی

منابع کلیدی از سه طریق قابل دسترسی هستند.

۱-مالکیت 

۲- اجاره 

۳- برون سپاری

 

مالکیت : 

منابعی که مالکیت آنها را در اختیار داریم. مانند تجهیزات کارخانه و یا تجهیزات دفتر کار و هر آنچه که برای روند کسب و کارمان به صورت دائم خریداری کرده‌ایم.

البته مواد اولیه در این دسته قرار نمی‌دهیم. بلکه آنها را در قالب مبلغی که برای آن نیازمندیم در منابع مالی لحاظ می‌کنیم.

آن قسمت از منابع که مالکیت آنها را در اختیار داریم، هزینه نگهداری نیز دارند. برای پرداخت هزینه‌ها نیازمند منابع مالی می‌شویم. این مبالغ را در ساختار هزینه‌ها لحاظ می‌کنیم.

این مورد را برای این بیان کردیم که بررسی دقیق این موارد به ما در بودجه‌بندی کمک می‌کند. مخصوصاً در شرایطی که بازار دچار نابسامانی است.

این بررسی به ما کمک می‌کند که اگر هزینه نگهداری آنها نسبت به نیاز ما در استفاده از آنها به صرفه نبود. آنها را از لیست دارایی هایمان کم کرده و بفروش برسانیم. و نیاز خودمان را یا با اجاره کردن و یا برون‌سپاری آن بخش از کار به دیگران رفع کنیم.

اجاره : 

ممکن است بعضی از منابع فیزیکی را اجاره می‌کنیم مانند اجاره کردن دفتر کار ، و یا برای منابع انسانی  آنها دستمزد ماهانه پرداخت کنیم مانند پرداخت حقوق به نیروهای انسانی و غیره

برون سپاری :

 منابع در این قسمت را از طریق شرکای کلیدی به دست می‌آوریم. مانند بستن قرارداد پیمانی برای ماشین آلات یا اخذ لیسانس برای تولید محصول و غیره

استفاده از ظرفیت خالی دیگر کارگاه‌ها و یا کارخانجاتی که موازی ما فعالیت می‌کنند نیز در این بخش قرار می‌گیرند. برای مثال اگر ما تولیدکننده کفش باشیم و به دلیل پر بودن خط تولید خودمان بعد از طراحی یک کفش؛ تولید آن را با برند خودمان به یک کارگاه کفش سازی واگذار کنیم. برون سپاری انجام داده‌ایم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سلام اگه دوست داشتی می تونی این مقاله رو با دوستات به اشتراک بگذاری

 اگر از این مقاله خوشت اومده ایمیلت رو بگذار تا از مقالات بعدی جا نمونی