منابع کلیدی – راه کار مدیریت منابع

منابع کلیدی بوم کسب و کار

منابع کلیدی

برای انجام هر فعالیتی باید منابعی داشته باشیم. حتی برای دویدن صبحگاهی نیز نیازمند کفش مناسب هستیم. کسب وکار هم از این قاعده مستثنی نیست. ما باید بدانیم که برای هر فعالیت به چه نوع منبعی و به چه میزان نیازمندیم. تا بتوانیم میزان نیاز خود را به منابع مشخص کنیم.

این کار برای مدیریت کسب و کار بسیار مهم است. خوب قبل از هر مطلبی باید بدانیم که منابع ما صرفاً ، مالی نیستند! منابع ما در چهار دسته کلی دسته بندی می‎‌شوند.:

  • منابع مالی
  • منابع انسانی
  • منابع معنوی
  • منابع فیزیکی

باید به این نکته اشاره کرد که اول، مهم ترین منبع کلیدی برای کسب و کار مان را باید معین کنیم که دقیقاً منابع مورد نیاز ، مهمترین فعالیت کلیدی شماست. که ما قبلا در بلوک “فعالیت های کلیدی “ مشخص کرده‌ایم.

به این دلیل که ما برای به حرکت در آوردن چرخ کسب و کار منابع نامحدودی نداریم و نوشتن و لیست کردن منابع به ما کمک می کند در بودجه بندی کارمان به مشکلات عدیده برخورد نکنیم و فرا تر از توانایی منابع خود را در جایی که نیازش تا سقف معینی است ،منابع و وقت خودمان را هدر ندهیم. این اولین دستاورد این بخش است .

“منابع کلیدی” در “بوم کسب و کار “ بلوک زیرین “فعالیت های کلیدی “ است.در بخش ” فعالیت های کلیدی “ به این نکته اشاره کردیم که تمام فعالیت ها حول محور “ارزش پیشنهادی “ ما می گردد و این که برای هر بخش از مشتریان چه کار هایی نیاز به انجام است.

در این بخش باید به نسبت سود آوری و مهم بودن ارزشی که به مشتریان ارائه می دهیم ، منابع خود را تخصیص دهیم یا تعدیل کنیم.

برای مطالعه بیشتر ارزش پیشنهادی روی این پیوند کلیک کنید.

باید این را در نظر گرفت که هدف از این بخش و مهمترین سوالاتی که در این بخش باید به آن جواب دهیم ، اشراف بر نوع توزیع این منابع در کسب و کار ما و مدیریت آن هاست.

زیرا هم اکنون نیز از آن ها استفاده می‌کنیم البته ممکن است که فرا خور تغییراتی که بعد از نوشتن “بوم کسب و کار “ در سایر بلوک ها ، شاید در این بلوک نیز تغییراتی انجام دهیم و از منابع جدیدی استفاده کنیم.

بلوک  ” منابع کلیدی “ با بلوک ” فعالیت های کلیدی” هم راستا است و تقریباً هر فعالیتی که در بلوک ” فعالیت های کلیدی” برای ارائه ” ارزش پیشنهادی “ به هر بخش های مشتریان احتیاج داریم ، در اینجا منابع مورد نیازش بررسی و ذکر می گردد.

از این جا به بعد هنر صاحب کسب و کار است که با دید کلی که بلوک های  ” بوم کسب و کار  “ به او می‌دهد در تخصیص و تفریق بودجه ها چه مالی و یا انسانی و یا … اقدام کند. بخشی از سیستم سازی کسب و کار دقیقا ریشه در این بلوک دارد و باید به آن توجه نمود .

مهمترین سوال این بخش این است:

همین‌طور که می‌بینید هیچ بلوکی از بوم کسب و کار از سایر بلوک ها مستقل نیست و رابطه تنگاتنگی با هم دارند.

منابع کلیدی می تواند به چند دسته زیر تقسیم شود :

منابع فیزیکی :


این دسته بندی شامل دارایی های فیزیکی مانند تجهیزات کارخانه ای، ساختمان ها، فضا های اداری یا اشتراکی، وسایل نقلیه، سیستم ها، و …

منابع معنوی :

دارایی های معنوی مانند برند ، دانش اختصاصی ، حق کپی ، حق مشارکت و اطلاعات مشتریان، که اهمیت آنها روز به روز بالاتر می رود، اجزایی از یک مدل کسب و کار قدرتمند محسوب می شوند. برای تولید منابع معنوی زحمت و هزینه های زیادی را باید متحمل شد، اما پس از تولید هر یک ارزش افزوده بسیار بالایی برای شرکت بوجود می آید.

نکته:

استفاده از منابع معنوی شرکاء تجاری یا دیگر شرکت ها در این بخش لحاظ می شود، چون دارایی های معنوی خود ما به عنوان قسمتی از جریان درآمد محسوب می شوند که می توانیم از آن کسب درآمد کنیم.

منابع انسانی :

البته که هر سازمانی نیاز به نیروی انسانی دارد، اما نیروی انسانی در برخی کسب و کارها نقش برجسته ای ایفا می کنند. برای مثال نیروی انسانی نقش اساسی در سازمان های دانش بنیان و نوآور ایفا می کنند.

منابع مالی :

برخی فعالیت های  ” بوم کسب و کار  “ نیاز به منابع مالی و یا پشتیبانی مالی مانند پول نقد، خطوط اعتباری یا فروش پیش از موعد سهام برای تامین نیازهای خود دارند.

آموزش ها

ارزش پیشنهادیبوم کسب و کاربوم مدل کسب و کارتولید محتواکاوه کارگرمدیریت منابعمنابع کلیدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *