فعالیت های کلیدی – گام اول برای سیستم سازی کسب و کار

فهرست مطالب

فعالیت های کلیدی

عبارت ” فعالیت های کلیدی ” من را یاد نصیحت‌های عمویم می‌اندازد. عمویم شخصیتی متفاوت از سایر برادرانش داشت.

هر روز صبح اصلاح می‌کرد و هیچ وقت بدون کت و شلوار اتو کشیده بیرون نمی‌رفت و سبیلش تنه به تنه سبیل نیچه می‌زد. هر وقت کاری را به من و پسرانش می‌سپرد ، می‌گفت :

“مهم نیست که کار چقدر سخت باشد اگر تشخیص بدهید ، قسمت اصلی کار کدام است و نگذارید کنترلش از دستتان خارج شود ، هیچ کاری نمی‌ماند که از پسش بر نیاید ، این را یادتان باشد ، پسرها ! “

اکنون پس از سالها همین صحبت عمویم، بهترین تعریفی است که درباره ” فعالیت‌ های کلیدی ” می‌توانم ارائه دهم.

فعالیت های کلیدی به طور کلی شامل تمامی کار‌هایی می‌شود که بدون آنها، تولید کالا یا خدمات و رساندن آنها به مشتری میسر نمی‌شود.

بسته به نوع شرکت و فعالیت‌‌ ما ، برخی از فعالیت ها پر رنگ تر از بقیه می‌باشد. که به آنها فعالیت های کلیدی کسب و کار می‌گوییم.

برای مثال ؛ شرکت‌هایی که در زمینه خدمات فن‎‌آوری کار می‌کنند. وابستگی زیادی به نیروی انسانی متخصص دارند. پس فعالیت‌های کلیدی را بیشتر حول محور نیروی انسانی متخصص می‌توان یافت. مثل شرکت‌های برنامه نویسی کامپیوتر

در عوض شرکت‌هایی که خدمات مالی انجام می دهند به منابع مالی و فعالیت‌هایی در این حوزه نیاز بیشتر دارند. مثل بانک‌ها یا صرافی‌ها 

در کل” فعالیت‌ های کلیدی را می‌توان با عنوان فعالیت‌هایی اصلی برای ادامه حیات کسب و کار نیز تعریف کرد.

فعالیت‌هایی که باعث می شوند ما بتوانیم ” ارزش پیشنهادی “ خود را به دست مشتری برسانیم و از سود آن بهره‌مند شویم.

دانستن فعالیت‌ های کلیدی و لیست کردن آنها به ما در شفاف کردن وظایف در کسب و کارمان کمک می کند. این اولین قدم در سیستم سازی کسب و کار است. در مجال دیگری به طور مفصل درباره سیستم سازی و منافع آن صحبت خواهیم کرد.

 

چرا شفاف شدن فعالیت های کلیدی مهم است؟

 

چون با بررسی و تحلیل فعالیت های کلیدی ، روند‌های غیر ضروری در کسب و کار حذف می‌شوند و روند‌های مهم ، بیشتر مورد تاکید قرار خواهند گرفت.

به زبان ساده‌تر با بررسی و تحلیل فعالیتهای کلیدی و شناسایی آنها می‌توانیم بهره‌وری بیشتری را داشته باشیم. هم بهره‌وری زمانی و هم صرفه جویی در هزینه‌ها، البته داستان به اینجا ختم نمی‌شود.

این بهره‌وری و صرفه‌جویی زمانی، به ما کمک می‌کند تا از انجام کارهای کم ارزش صرفه نظر کنیم.

هدف اصلی هر کسب و کاری رضایت بیشتر مشتری است. هر چه کارها و روندهای غیر ضروری را کاهش دهیم. انرژی بیشتری را می‌توانیم برای تجربه بهار مشتریانمان صرف کنیم.

فعالیت های کلیدی در بوم کسب و کار کاوه کارگر فعالیت های کلیدی بوم مدل کسب و کار

چرایی لیست کردن فعالیت های اصلی در بوم کسب و کار

 

یکی از بینش‌هایی که این بخش به ما می دهد این است که بتوانیم:

“هشتاد / بیست” فعالیت‌های‌مان را بهتر رصد کنیم. با این دید درصدد بهبود و بهینه‌سازی فعالیت‌های‌مان بر آییم .

«هشتاد/بیست» فعالیت‌ها نیز تابع قانون «هشتاد بیست» معروف است به این ترتیب که هشتاد درصد پیشرفت کار ما حاصل بیست درصد فعالیت‌های ما است.

دانستن آنها باعث می‌شود سخاوتمندانه‌تر منابع خود را به بیست درصد موثر فعالیت‌ها اختصاص بدهیم. اگر با کمبود منابع مواجه باشیم، تعدیل هزینه‌ها را از سایر فعالیت آغاز کنیم.

علاوه بر مورد بالا دانستن فعالیت های کلیدی باعث می‌شود که بتوانیم فعالیت‌های غیر ضروری را از کسب و کارمان حذف کنیم

و یا فعالیت‌هایی که از ما هزینه و یا زمان زیادی تلف می‌کنند را شناسایی و در صورت امکان آنها را به شرکای کلیدی بسپاریم.

این بینش می‌تواند به ما در جهت ساختار دادن به سیستم کسب و کارمان کمک کند.

شناسایی فعالیت های کلیدی ، سیستم سازی را آسان‌تر می‌کند و جلوی هدر رفتن زمان و هزینه‌های کوچکی که متوجه آنها ، نمی‌شویم را بگیرد.

بسیاری از فعالیت‌های ما در کسب و کار بر اثر مرور زمان شکل گرفته است. چون ما به آنها عادت کرده‌ایم؛ تا آن ها را ننویسیم و مورد بررسی قرار ندهیم.

امکان پیدا کردن فعالیت‌هایی که زمان و هزینه‌های ما را از بین می‌برند وجود ندارد.

خواندن یادداشت شرکای کلیدی برای درک بهتر این مطلب توصیه می‌شود.

فعالیت های کلیدی کاوه کارگر

 

بهره وری بیشتر از آثار شناسایی فعالیت های کلیدی کسب و کار است.

سوالات فعالیت های کلیدی در بوم کسب و کار:

 

فعالیت‌های کلیدی یکی از بلوک‌های مهم بوم کسب و کار است. جایی که وظیفه آن  کنترل بخش تولید در کسب و کار است.
در انجام هر کاری بخش کنترل مانند اتاق فرمان کار می‌کند. ضعف‌ها و نقاط قوت تولید را می‌توان در این بخش رصد و ارزیابی کرد.
مانند بقیه بلوک های بوم مدل کسب و کار این بخش نیز شامل سوالاتی می‌شود که در شفاف کردن وظایف کلیدی کمک شایانی به ما می‌کنند.

  • ارزشهای پیشنهادی ما به چه فعالیت‌های کلیدی ای نیاز دارد؟

تمام فعالیت‌هایی که در صورت حذف شدن امکان تولید و فروش ارزش پیشنهادی ما (محصول و یا ارائه خدمات) به مشتریان، میسر نمی‌شود در این قسمت لیست می‌شوند.

هر تغییری در ارزش پیشنهادی باعث تغییر یا اضافه و کم شدن فعالیت‌های کلیدی می‌شود.

 

  • کانال‌های توزیع نیازمند چه فعالیت‌های کلیدی هستند؟

فعالیت‌هایی که بدون آنها رسیدن کالا یا خدمات ما به مشتری دچار چالش و وقفه می‌شوند ، فعالیت های کلیدی این قسمت محسوب می‌شوند.

این روند بسیار مهم است و خلل در آن باعث ایجاد نارضایتی برای مشتری می‌شود. پس باید همیشه با حساسیت به این بخش نگاه کرد.

 

  • برای ارتباط با مشتری باید چه فعالیت‌های کلیدی را در نظر بگیریم؟

فعالیت‌هایی را شامل می‌شوند که برای ارتباط با مشتریان حیاتی هستند و کیفیت این ارتباط مهم به آنها وابسته است.

کار ما با فروش تمام نمی‌شود بلکه بخشی از برندسازی ما این است که پس از فروش چگونه ارتباط خود را با مشتریان قبلی حفظ کنیم.

 

  • ایجاد جریان‌های درآمدی به چه فعالیت‌‌های کلیدی‌ای احتیاج دارد؟

جریان درآمدی نیز دارای فعالیت های کلیدی مخصوص به خود است، که بدون آنها دسترسی ما به درآمد ممکن نیست.

جواب این سوال به این فعالیت‌ها اشاره دارد. هر چه این فعالیت‌ها هزینه زمانی کمتری داشته باشد، ما یک قدم از رقبای خود جلوتر خواهیم بود.

همچنین همیشه راه های سریع‌تر و کم هزینه‌تری در بازار ابداع می‌شوند که نباید از آنها غافل ماند.

انواع فعالیت های کلیدی کسب و کار

سه مدل بخش بندی فعالیت های کلیدی که استرولدر در کتاب “خلق مدل کسب و کار” به آن ها اشاره نمود شامل موارد زیر می شوند.

این بخش بندی‌ها به ما کمک می‌کند تا فعالیت‌های کلیدی را آسان‌تر دسته بندی و لیست کنیم.

تولید و فعالیت‌ های کلیدی 

این نوع فعالیت‌های کلیدی شامل طراحی، ساخت و ارائه محصول به بازار است.

که خود به دو دسته تقسیم می‌شود.

  • تولید با مقیاس بالا یا همان تولید با حجم زیاد
  • تولید با کیفیت عالی و حجم کم 

در هر دو صورت فعالیت‌هایی که در صورت کنار گذاشتن آنها چرخ تولید محصول متوقف می‌شود، فعالیت‌های کلیدی محسوب می‌شوند.

تولید با مقیاس بالا، فعالیت غالب در مدل کسب و کارهایی مانند کارخانجات تولیدی با محصولات قیمت پایین و متوسط است.

تولید با کیفیت بالا ، فعالیت غالب شرکت هایی با میزان تولید پایین و قیمت های بسیار گرانقیمت می‌باشد.

برای مثال در مورد شرکت‌های تولید ماشین ، خط تولید “تویوتا” یا “سمند” خودمان نمونه تولید با مقیاس بالا و قیمت پایین هستند،

و شرکت‌های تولید کننده اتوموبیل‌های “رویز زویس” و یا “بوگاتی” نمونه تولید با حجم کم و کیفیت بالا هستند.

حل مسئله و فعالیت‌ های کلیدی

فعالیت های کلیدی از این نوع، شامل ارائه راهکارهای جدید برای مسائل خاص هر مشتری به صورت انفرادی است.

عملیات غالب شرکت‌های مشاوره‌ای، بیمارستان‌ها و سایر سازمان‌های خدماتی معمولاً، فعالیت‌های حل مسئله می‌باشد.

این مدل کسب و کار ها اغلب نیاز به فعالیت‌هایی از قبیل مدیریت دانش و آموزش مستمر دارند. مهارت‌های اجتماعی و هم‌دلی کمک شایانی در این زمینه می‌کنند.

پلتفرم/ شبکه و فعالیت‌ های کلیدی

 فعالیت‌های مرتبط با مدیریت پلتفرم یا شبکه را شامل می‌شود. این مدل کسب و کارهایی را در شامل می‌شود که در طراحی آن ها از یک پلتفرم به عنوان منبع کلیدی استفاده شده است.

شبکه‌ها، پایگاه‌های واسطه، نرم‌افزارها و حتی برندها می‌توانند به عنوان یک پلتفرم عمل کنند. این مدل کسب و کارها پیوسته باید پلتفرم خود مانند وب سایت شرکت را توسعه داده و آن را حفظ نماید.

مثلاً مدل کسب و کار شرکت ویزا نیاز به فعالیت‌هایی در زمینه مدیریت پلتفرم تراکنشی کارت اعتباری دارد. این شرکت پلتفرمی جهت ارائه خدمت به بازرگانان، مشتریان و بانک ها دارد.

در بلوک فعالیت های کلیدی ” بوم کسب و کار “ شرکت مایکروسافت نیز این مدل لحاظ شده است.

فعالیت کلیدی این شرکت مدیریت واسطه بودن بین فروشندگان نرم افزار و سیستم عامل ویندوز است.

فعالیت های کلیدی در این دسته در برگیرنده مدیریت پلتفرم، ارائه خدمات و ترویج پلتفرم می‌باشند.

فعالیت کلیدی کسب و کار شما چیست؟

 

شما چه فعالیت های کلیدی در کسب و کار خود داردید؟ در بخش کامنت‌ها با من و دیگر خوانندگان آنها را به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سلام اگه دوست داشتی می تونی این مقاله رو با دوستات به اشتراک بگذاری

 اگر از این مقاله خوشت اومده ایمیلت رو بگذار تا از مقالات بعدی جا نمونی