فعالیت های کلیدی -یک گام برای سیستم سازی کسب و کار

منابع کلیدی کاوه کارگر بوم کسب و کار

فعالیت های کلیدی

فعالیت های کلیدی من را یاد نصیحت های عمویم می‌اندازد. عمویم شخصیتی متفاوت از سایر برادرانش داشت. هر روز صبح اصلاح می‌کرد و هیچ وقت بدون کت و شلوار اتو کشیده بیرون نمی رفت و سبیلش تنه به تنه سبیل نیچه می‌زد. هر وقت کاری به من و پسرانش می‌سپرد ، می‌گفت :

“مهم نیست که کار چقدر سخت باشه اگر تشخیص بدید قسمت اصلی کار کدام است و نگذارین از دستتون در بره ، هیچ کاری نمی‌مونه که از پسش بر نیاید ، این رو یادتون باشه پسرا! “

اکنون پس از سالها همین صحبت عمویم ، بهترین تعریفی است که درباره ” فعالیت‌ های کلیدی ” می‌توانم ارائه دهم.

فعالیت های کلیدی به طور کلی شامل تمامی کار‌هایی می‌شود که بدون آنها، تولید کالا یا خدمات و رساندن آنها به مشتری میسر نمی‌شود. در”  فعالیتهای کلیدی  “بسته به نوع شرکت و  فعالیت‌ های ما یکی از قسمت ها پر رنگ تر از بقیه فعالیت‌ ها می‌باشد.

برای مثال شرکت‌هایی که در زمینه خدمات فن‎‌آوری کار می‌کنند. وابستگی زیادی به نیروی انسانی متخصص دارند.

در عوض شرکت‌هایی که خدمات مالی انجام می دهند به منابع مالی و فعالیت‌هایی در این حوزه نیاز بیشتر دارند.

در کل” فعالیت‌ های کلیدی را می‌توان با عنوان فعالیت‌هایی اصلی برای ادامه حیات کسب و کار تعریف کرد.

فعالیت‌هایی که باعث می شوند ما بتوانیم ” ارزش پیشنهادی “ خود را به دست مشتری برسانیم و از سود آن بهره‌مند گردیم.

دانستن فعالیت‌ های کلیدی و لیست کردن آنها به ما در شفاف کردن وظایف در کسب و کارمان کمک می کند. این اولین قدم در سیستم سازی کسب و کار است.

در این بین روند‌های غیر ضروری حذف می‌شوند و روند‌های مهم ، بیشتر مورد تاکید قرار خواهند گرفت. در مجال دیگری به طور مفصل درباره سیستم سازی و منافع آن صحبت خواهیم کرد.

سوالات این بلوک از بوم کسب و کار :

  • ارزشهای پیشنهادی ما به چه فعالیت‌های کلیدی ای نیاز دارد؟
  • کانال های توزیع نیازمند چه فعالیت‌های کلیدی هستند؟
  • برای ارتباط با مشتری باید چه فعالیت‌های کلیدی را در نظر بگیریم؟
  • ایجاد جریان های درآمدی به چه فعالیت‌‌های کلیدی ای احتیاج دارد؟

چرایی لیست کردن فعالیت های کلیدی

یکی از بینش هایی که این بخش به ما می دهد این است که بتوانیم:

“هشتاد / بیست” فعالیت‌های مان را بهتر رصد کنیم.با این دید در صدد بهبود و بهینه‌سازی فعالیت‌های‌مان بر آییم .

فعالیت های کلیدی در بوم کسب و کار
کاوه کارگر
فعالیت های کلیدی
بوم مدل کسب و کار

این بینش می تواند به ما جهت ساختار دادن به سیستم کسب و کارمان کمک کند. سیستم سازی را آسان‌تر می‌کند. و جلوی هدر رفتن زمان و هزینه‌های ریزی که متوجه آنها ، نمی‌شویم را می‌گیرد.

سه مدل فعالیت‌های کلیدی

سه مدل بخش بندی فعالیت های کلیدی که استرولدر در کتاب “خلق مدل کسب و کار” به آن ها اشاره نمود شامل موارد زیر می شوند.

این بخش بندی‌ها به ما کمک می‌کند تا فعالیت‌های کلیدی را آسان‌تر دسته بندی و لیست کنیم.

تولید و فعالیت‌ های کلیدی 

این فعالیت شامل طراحی، ساخت و ارائه محصول به مقدار قابل توجه و یا با کیفیت عالی می باشد. تولید، فعالیت غالب در مدل کسب و کارهایی مانند شرکت های تولیدی است.

حل مسئله و فعالیت‌ های کلیدی

فعالیت های کلیدی از این نوع، شامل ارائه راهکارهای جدید برای مسائل خاص هر مشتری به صورت انفرادی است. عملیات غالب شرکتهای مشاوره ای، بیمارستان ها و سایر سازمان های خدماتی معمولا فعالیت های حل مسئله می باشد. این مدل کسب و کار ها نیاز به فعالیت هایی از قبیل مدیریت دانش و آموزش مستمر دارند.

پلتفرم/ شبکه و فعالیت‌ های کلیدی

 فعالیت های مرتبط با مدیریت پلتفرم یا شبکه را شامل می‌شود. این مدل کسب و کارهایی را در بردارد که در طراحی آن ها از یک پلتفرم به عنوان منبع کلیدی استفاده شده است.

شبکه ها، پایگاه های واسطه، نرم افزار و حتی برندها میتوانند به عنوان یک پلتفرم عمل کنند. این مدل کسب و کارهای پیوسته باید پلتفرم خود مانند وب سایت شرکت را توسعه داده و آن را حفظ نماید.

مثلا مدل کسب و کار شرکت ویزا نیاز به فعالیت‌هایی در زمینه مدیریت پلتفرم تراکنشی کارت اعتباری دارد. این شرکت پلتفرمی جهت ارائه خدمت به بازرگانان، مشتریان و بانک ها دارد.

در بلوک فعالیت های کلیدی ” بوم کسب و کار “ شرکت مایکروسافت نیز این مدل لحاظ شده است. فعالیت کلیدی این شرکت مدیریت واسطه بودن بین فروشندگان نرم افزار و سیستم عامل ویندوز است.

فعالیت های کلیدی در این دسته در برگیرنده مدیریت پلتفرم، ارائه خدمات و ترویج پلتفرم می‌باشند.

آموزش ها

بوم کسب و کارسیستم سازیفعالیت های کلیدیکاوه کارگر

2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *