فعالیت های کلیدی -یک گام برای سیستم سازی

منابع کلیدی

فعالیت های کلیدی

فعالیت های کلیدی به طور کلی شامل تمامی فعالیت هایی می شود که ما برای تولید کالا یا خدمات خود و رساندن آنها به مشتری انجام میدهیم. در”  فعالیت های کلیدی  “بسته به نوع شرکت و  فعالیت های ما یکی از قسمت ها پر رنگ تر از بقیه فعالیت ها می باشد. برای مثال شرکت هایی که در زمینه خدمات فن آوری کار میکنند وابستگی زیادی به نیروی انسانی متخصص دارند در عوض شرکت هایی که خدمات مالی  انجام می دهند به منابع مالی و فعالیت هایی در این حوزه نیاز بیشتر دارند . در کل” فعالیت های کلیدی” را می توان فعالیت هایی اصلی  نام برد که باعث می شوند ما بتوانیم ” ارزش پیشنهادی “ خود را به دست مشتری برسانیم و از سود آن بهره مند گردیم.

دانستن فعالیت های کلیدی و لیست کردن آن ها به ما در شفاف کردن وظایف در کسب و کارمان کمک می کند این اولین قدم در سیستم سازی کسب و کار می تواند باشد . در این بین روند های غیر ضروری حذف می‌شوند و روند های مهم ، بیشتر مورد تاکید قرار خواهند گرفت در مجال دیگری به طور مفصل درباره سیستم سازی و منافع آن صحبت خواهیم کرد.

برخی از سوالات این بلوک شامل:

  • ارزشهای پیشنهادی هما به چه فعالیت های کلیدی ای نیاز دارد؟
  • کانال های توزیع نیازمند چه فعالیت های کلیدی هستند؟
  • برای ارتباط با مشتری باید چه فعالیت های کلیدی را در نظر بگیریم؟
  • ایجاد جریان های درآمدی به چه فعالیت های کلیدی ای احتیاج دارد؟

یکی از بینش هایی که این بخش به ما می دهد این است که بتوانیم “هشتاد / بیست” فعالیت‌های مان را بهتر رصد کنیم و در صدد بهبود و بهینه سازی فعالیت های مان بر آییم .

فعالیت های کلیدی

این بینش می تواند به ما جهت ساختار دادن به سیستم کسب و کارمان کمک بسیار زیادی انجام دهد و جلوی هدر رفتن زمان و هزینه های ریزی که متوجه آنها ، نمی شویم را بگیرد.

سه مدل بخش بندی فعالیت های کلیدی که استرولدر در کتاب خلق مدل کسب و کار به آن ها اشاره نمود شامل موارد زیر می شوند.

تولید                                            

این فعالیت شامل طراحی، ساخت و ارائه محصول به مقدار قابل توجه و یا با کیفیت عالی می باشد. تولید، فعالیت غالب در مدل کسب و کارهایی مانند شرکت های تولیدی است.

حل مسئله

فعالیت های کلیدی از این نوع، شامل ارائه راهکارهای جدید برای مسائل خاص هر مشتری به صورت انفرادی است. عملیات غالب شرکتهای مشاوره ای، بیمارستان ها و سایر سازمان های خدماتی معمولا فعالیت های حل مسئله می باشد. این مدل کسب و کار ها نیاز به فعالیت هایی از قبیل مدیریت دانش و آموزش مستمر دارند.

پلتفرم/ شبکه

 فعالیت های مرتبط با مدیریت پلتفرم یا شبکه، قالب فعالیت های کلیدی کسب و کارهایی را تشکیل می دهند که در طراحی آن ها از یک پلتفرم به عنوان منبع کلیدی استفاده شده است. شبکه ها، پایگاه های واسطه، نرم افزار و حتی برندها میتوانند به عنوان یک پلتفرم عمل کنند. این مدل کسب و کار های پیوسته باید پلتفرم خود مانند وب سایت شرکت را توسعه داده و آن را حفظ نماید. مثلا مدل کسب و کار شرکت ویزا هم نیاز به فعالیت هایی در زمینه مدیریت پلتفرم تراکنشی کارت اعتباری این شرکت جهت ارائه خدمت به بازرگانان، مشتریان و بانک ها دارد.در بلوک فعالیت های کلیدی ” بوم کسب و کار “ شرکت مایکروسافت نیز نیازمندی مدیریت نقش واسطه ای بین فروشندگان نرم افزار و پلتفرم سیستم عامل ویندوز این شرکت لحاظ شده است. فعالیت های کلیدی در این دسته در برگیرنده مدیریت پلتفرم، ارائه خدمات و ترویج پلتفرم می‌باشند.

آموزش ها

بوم کسب و کارفعالیت های کلیدیکاوه کارگر

1 مشتاق دیدگاه شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *