شرکاء کلیدی – چالاک سازی کسب

شرکا کلیدی بوم کسب و کار سیستم سازی

شرکای کلیدی


فارغ از نقش بلوک شرکای کلیدی در “بوم کسب و کار”  شرکاء کلیدی مهمترین بخشی هستند که باعث می شوند، کسب و کار ما را چابک تر و مطمئن تر پیش می برند در واقع شرکاء کلیدی به ما کمک می کنند که در بحث های اصلی کسب و کار خود بیشتر متمرکز شویم.

در حالی که این قسمت ، ممکن است برای بقیه چالش باشد اما شما با اتکاء بر شرکاء کلیدی خود می توانید بیشتر بر توسعه یا سبک سازی کار ها و “فعالیت های کلیدی “ خود متمرکز شوید یا برای خلق ارزش پیشنهادی نوین یا “تجربه مشتری” لذت بخش تری وقت و انرژی بگذارید .

در ابتدا یک تعریف مشترک از  شرکاء کلیدی داشته باشیم . شرکاء کلیدی به زنجیره تامین کنندگان نیاز های ما به وسیله افراد خارج از سازمان ما یا توسط شرکت های دیگری گفته می شود که بخشی از فعالیت های ما را انجام می دهند و در آن بخش متخصص هستند یا سریع تر از ما عمل می کنند.

به زبان ساده تر هر کسی یا شرکتی که بخشی از کار ما را بهتر از ما انجام می دهد می تواند شریک کلیدی بالقوه ما باشد. منظور از بهتر در اینجا:” با هزینه کمتر یا با سرعت بیشتر و غیره است که به ما کمک می کند در هزینه یا وقت صرفه جویی کنیم.”

برای مثال

شرکتی که در کار تزیینات مراسم و مجالس است . برای تمرکز بر روی برگزاری باشکوه یک مجلس قسمت‌هایی از کار را به صورت پیمانکاری واگذار می کند.

برای گل آرایی با یک گل فروش برای خدمات پذیرایی با یک کترینگ و حتی ممکن است اگر مجلس به مجوز خاصی نیاز داشته باشد با یک موسسه مرتبط برای اخذ مجوز وارد مذاکره و پیمان شود. برای تیلیغات خود نیز امکان دارد با یک شرکت تبلیغاتی وارد قرار داد شود.

این کار ها می‌تواند به تیم برگزار کننده این امکان را بدهد که بر روی جزئیات و ظرافت هایی که مجلس نیاز دارد متمرکز شود و آن را به بهترین نحو اجراء کند. حتی در برخی موارد می‌تواند تمامی یا بخشی از اجراء را بسته به نیاز های خود به شرکت های موازی بسپارد یا با آن ها همکاری کند.

در کل وقتی شرکتی بسته به نیاز ما ارزانتر،سریعتر ، با کیفیت بهتر و یا … قسمتی از فعالیت‌های مورد نیاز ما را انجام دهد بسته به استراتژی شرکت می تواند جزء شرکاء کلیدی بالقوه ما باشد.

امروزه با تقریبا کمتر شرکتی و جود دارد که صفر تا صد تمامی نیاز های خود را درون مجموعه خود تامین کند و از زنجیره همکاری با دیگران ، احساس بی نیازی کند.

به سوالات بلوک شرکاء کلیدی در “بوم کسب و کار “ بپردازیم در این قسمت سوالاتی از این دست مطرح می شود:

  • تأمین‌کنندگان کلیدی ما چه کسانی هستند؟
  • کدام یک از منابع کلیدی را از طریق شرکا به دست می آوریم؟
  • کدام یک از فعالیت‌های کلیدیما را شرکای ما بهتر یا بهینه تر از ما انجام می‌دهند؟
  • کدام یک ازمنابع ما را دیگران سریع تر یا به صرفه تر از ما تامین می کنند؟
شرکا کلیدی یوم کسب و کار سیستم سازی کاهش هزینه

در پایان به انواع مشارکت هایی که “استراولدر “ در کتاب “خلق مدل کسب و کار” به آن ها پرداخته اشاره می کنیم.

چهار نوع مختلف از مشارکت وجود دارد که شامل موارد زیر است:


همکاری استراتژیک بین شرکت هایی که رقیب یکدیگر نیستند:

در این حالت شما با یک نفر یا شرکتی که با هم رقابتی ندارید، برای تامین منافع مشترکی وارد شراکت می‌شوید. ممکن است دو تا کسب و کار در حوزه مشترکی فعالیت نکنند، اما این دلیل نمیشود که منافع مشترکی نداشته باشند. مثل سپردن بخشی از بازاریابی به یک شرکت تبلیغاتی

همکاری با رقبا: مشارکت های استراتژیک بین رقبا: 

در این حالت شما با رقیب خودتون برای رسیدن به منافعی وارد شراکت می شوید. برای اینکه چنین شراکتی شکل بگیرید، باید منافعی برای هر دو طرف تامین بشود. این منافع میتواند مشترک نباشد. یک مثال از این نوع شراکت، همکاری‌هایی هست که بین اپراتورهای تلفن همراه صورت میگیرد. یا انجام یک پروژه ساختمانی به وسیله دو یا چند شرکت پیمانکار

سرمایه گذاری مشترک برای ایجاد کسب و کارهای جدید:

 در این نوع شراکت ممکنه دو کسب و کار با هم ادغام بشوند یا روی کسب و کار جدیدی سرمایه‌گذاری مشترک انجام بدهند. هر کدام از شرکا با توجه به منابعی که در اختیار دارند، بخشی از منابع کلیدی کسب و کار جدید رو تامین می‌کنند. همینطور با توجه به توانایی‌هایی که دارند قسمتی از فعالیت‌های کلیدی کسب و کار جدید را انجام میدهند. به این ترتیب هزینه شروع یک کسب و کار جدید برای هر دو طرف کاهش پیدا می‌کند.

روابط خریدار- تأمین کننده برای حصول اطمینان از تأمین
ملزومات: 

خیلی از کسب و کارها به هم وابستگی دارند. در این نوع از شراکت، منفعتی که برای خریدار وجود دارد این است که یکی از منابع کلیدی مورد نظرش توسط فروشنده، به طور تضمین شده تامین میشود. منفعت فروشنده هم این هست که از دسترسی و فروش به یکی از “بخش‌بندی های مشتریان” اطمینان حاصل میکند.

مشخص نمودن سه انگیزه برای ایجاد شراکت می تواند مفید باشد:

بهینه سازی و صرفه اقتصادی ناشی از مقیاس:

ابتدایی ترین شکل مشارکت، رابطه بین خریدار- تأمین کننده است که به منظور بهینه نمودن تخصیص منابع و فعالیت ها طراحی شده است. مالکیت شرکت بر تمامی منابع مورد نیازش و یا انجام همه فعالیت ها توسط خود شرکت، امری غیر منطقی است.

کاهش ریسک در بازار رقابتی:

در محیطی رقابتی که مشخصه آن عدم قطعیت است، مشارکت ها می توانند نقش مؤثری در کاهش ریسک داشته باشند. همکاری استراتژیک در یک حیطه و در عین حال رقابت در حیطه ای دیگربرای رقبا کاری غیرعادی نیست.

کسب منابع و فعالیت های خاص:

شرکت های محدودی وجود دارند که صاحب تمامی منابع مورد نیاز خود باشند یا همه فعالیت های
مورد نیاز برای عملکرد مدل کسب و کار خود را به تنهایی انجام دهند. به جای این کار، آنها با اتکا به شرکت‌های دیگر در زمینه تهیه منابع خاص و انجام برخی از فعالیت‌های معین، قابلیت های خود را گسترش می دهند.

آموزش ها

بوم کسب و کارتجربه مشتریسیستم سازیشرکا کلیدیکاوه کارگر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *