شرکا کلیدی بوم کسب و کار سیستم سازی شرکای کلیدی در بوم کسب و کار

شرکای کلیدی

قبل از شروع بحث درباره شرکای کلیدی در کسب و کار حتما همه ما شنیدیم که :

” شریک اگر خوب بود خدا برا خودش شریک می‌گرفت.”

شاید برای گرفتن شریک درون کسب و کار این مثل باعث شود دقت بیشتری به خرج دهیم. اما بدون کمک دیگران چرخه هیچ کاری به گردش ادامه نخواهد داد. در واقع ما نیازمند شرکای بیرونی هستیم تا کسب و کار ما به حیات خود ادامه دهد.

تولید کننده به مواد اولیه یا قطعات تولید شده در کارگاه های دیگر نیازمند است. صادرکننده حیاتش را مدیون شرکت های حمل و نقل است. حتی پیتزا فروشی سر کوچه برای رساندن پیتزا به شما به تولید کننده کارتن جعبه پیتزا وابسته است.

البته با نگاه دقیق‌تر لایه‌های مهمترین نیز وجود دارند.

مثلاً ممکن است شرکت‌ها قسمت بازاریابی و فروش محصولات خود را کاملاً به یک مجموعه دیگر واگذار کند.

حتی مدل کسب و کارهای تفکیکی بر مبنای استفاده حداکثری از شرکای کلیدی بنا شده است.

این شرکا که به آنها شرکای کلیدی می‌گوییم به رونق کسب و کار ما کمک شایانی می‌کنند.

درباره مدل کسب و کار تفکیکی بیشتر بخوانیم

مدل کسب و کار کاوه کارگر

سودمندی شرکای کلیدی


فارغ از نقش بلوک شرکای کلیدی در “بوم کسب و کار” ، شرکاء کلیدی مهمترین همکارانی برای ما هستند که باعث می شوند کسب و کار ما چابک تر و مطمئن تر پیش برود.

در واقع شرکاء کلیدی به ما کمک می کنند ، در بخش های اصلی کسب و کار خود تمرکز بیشتری داشته باشیم.

در حالی که انجام تمام کارها درون شرکت ، ممکن است برای بقیه چالش باشد. اما شما با اتکاء بر شرکای کلیدی خود می توانید، بیشتر بر توسعه یا سبک سازی کارها و “فعالیت های کلیدی “ خود متمرکز شوید.

یا برای خلق ارزش پیشنهادی نوین یا “تجربه مشتری” لذت بخش‌تری وقت و انرژی بگذارید .

برای مثال شرکتی که در کار تشریفات مراسم و مجالس است. برای تمرکز بر روی برگزاری باشکوه یک مجلس ممکن است قسمت‌هایی از کار را به صورت پیمانکاری واگذار می کند.

برای گل آرایی با یک گل فروش برای خدمات پذیرایی با یک کترینگ قرارداد ببندد.

حتی ممکن است اگر مجلس به مجوز خاصی نیاز داشته باشد ، با یک موسسه مرتبط برای اخذ مجوز وارد مذاکره و پیمان شود.

برای تبلیغات خود نیز امکان دارد با یک شرکت تبلیغاتی قرار‌داد ببندد.

این کارها می‌تواند به تیم برگزارکننده این امکان را بدهد که بر روی جزئیات و ظرافت‌هایی که مجلس نیاز دارد متمرکز شود و آن را به بهترین نحو اجراء کند.

حتی در برخی موارد می‌تواند تمامی یا بخشی از اجراء را بسته به نیازهای خود به شرکت‌های رقیب بسپارد یا با آن ها همکاری کند.

در کل هر شرکتی که بسته به نیاز ما بتواند ارزانتر، سریعتر یا با کیفیت بهتر و … قسمتی از فعالیت‌های مورد نیاز ما را انجام دهد. با توجه به استراتژی ما ، می تواند جزء شرکاء کلیدی بالقوه ما باشد.

امروزه تقریباً کمتر شرکتی وجود دارد که صفر تا صد تمامی نیاز های خود را درون مجموعه خود تامین کند. و از زنجیره همکاری با دیگران ، احساس بی نیازی کند.

چهار سوال بوم درباره شرکای کلیدی

این سوالات در “بوم کسب و کار “ به ما کمک می‌کنند بهتر و دقیق‌تر از شرکای کلیدی خود استفاده کنیم. در این قسمت سوالاتی از این دست مطرح می‌شود:

درباره بوم کسب وکار بیشتر بخوانیم

روی لینک بالا کلیک کنید

تأمین‌کنندگان کلیدی ما چه کسانی هستند؟

نکته اصلی این سوال این است که همیشه باید لیستی از تامین کنندگان فعلی و بالقوه خود داشته باشیم. هنگام خرید حداقل از سه منبع استعلام قیمت بگیریم. چون بنا به شرایط ممکن است بتوانیم قیمت‌های مناسب‌تری برای نیاز‌های خود بیابیم.

البته این استعلام به قیمت نباید محدود شود ، ممکن است کیفیت بهتر یا سرعت تحویل بیشتر برای ما اولویت باشند.

کدام یک از منابع کلیدی را از طریق شرکا به دست می آوریم؟

این که فعلاً ما از چه طریقی منابع مورد نیاز خود را برای تولید یا خدمت رسانی تامین می‌کنیم و چرا ، به ما در مدیریت هزینه‌ها کمک شایانی می‌کند.

در برخی موارد پرسش چرایی نیاز به تامین برخی مواد اولیه یا خدمات از شرکای کلیدی باعث می‌شود راه های بهتری را بیابیم یا بعضی از فرآیند‌ها را درون سازی کنیم.

حتی ممکن است فعالیت‌های بیشتری را برونسپاری کرده و شرکای کلیدی بهتری بیابیم.


درباره منابع کلیدی بیشتر بخوانیم

کدام یک از فعالیت‌های کلیدی ما را ، شرکای ما بهتر یا بهینه تر از ما انجام می‌دهند؟

در برخی موارد اگر فعالیتی را درون کسب و کار خود را برون سپاری کنیم در وقت و یا هزینه‌ها صرفه جویی خواهیم کرد.

حتی ممکن است برای سفارشی خاص نیازمند این نوع همکاری بشویم. اگر از قبل لیستی از شرکایی که این امکان را دارند ، داشته باشیم. در هنگام نیاز سریع‌تر به جمع بندی می‌رسیم.

در کسب و کار همیشه سرعت یکی از عوامل پیشرو بودن در بازار است.

کدام یک از منابع ما را دیگران سریع‌تر یا به صرفه‌تر از ما تامین می‌کنند؟

همیشه ارزش پیشنهادی برگ برنده یک شرکت نیست! ممکن است یک شرکت شرکای کلیدی بهتری نسبت به سایر رقبا داشته باشد.

همین امر در کاهش هزینه ها و به تبعه آن کاهش قیمت تمام شده منجر می‌شود

یا باعث می‌شود سریع‌تر از بقیه بتواند محصول یا خدمات خود را ارائه کند.

شرکا کلیدی کاوه کارگر
شرکای کلیدی ، راهکار توسعه چابکتر

در پایان به انواع مشارکت هایی که استراولدر در کتاب خلق مدل کسب و کار به آنها پرداخته اشاره می کنیم.

چهار مدل شراکت کلیدی :


همکاری استراتژیک بین شرکت هایی که رقیب یکدیگر نیستند:

در این حالت شما با یک نفر یا شرکتی که با هم رقابتی ندارید. برای تامین منافع مشترکی وارد شراکت می‌شوید. ممکن است دو تا کسب و کار در حوزه مشترکی فعالیت نکنند ، اما این دلیل نمیشود که منافع مشترکی نداشته باشند.

این رایج‌ترین نوع شرکای کلیدی است. برونسپاری اکثر شرکت‌ها تابع این مدل شراکت می‌شود.

مثل سپردن بخش بازاریابی محصول به یک شرکت تبلیغاتی

همکاری با رقبا: مشارکت های استراتژیک بین رقبا: 

در این حالت شما با رقیب خودتان برای رسیدن به منافع خاصی وارد شراکت می‌شوید.

برای اینکه چنین شراکتی شکل بگیرید، باید منافع هر دو طرف تامین بشود. این منافع می‌تواند مشترک نباشد.

از این دست شراکت‌ها ، همکاری شرکت‌های مختلف ساخت و ساز در یک پروژه بزرگ را می‌توان در نظر گرفت.

سرمایه گذاری مشترک برای ایجاد کسب و کارهای جدید:

 در این نوع شراکت ممکن است دو کسب و کار با هم ادغام بشوند یا روی کسب و کار جدیدی سرمایه‌گذاری مشترک انجام بدهند.

هر کدام از شرکا با توجه به منابعی که در اختیار دارند، بخشی از منابع کلیدی کسب و کار جدید را تامین می‌کنند.

همینطور با توجه به توانایی‌هایی که دارند قسمتی از فعالیت‌های کلیدی کسب و کار جدید را انجام می‌دهند. به این ترتیب هزینه شروع یک کسب و کار جدید برای هر دو طرف کاهش پیدا می‌کند.

مانند تولید مشترک خودروهای هیبریدی توسط شرکت تویوتا و BYD در سال ۲۰۲۰٫ که دو رقیب سرسخت در خاور دور را تبدیل به همکار در زمینه تولید اتومبیل‌های برقی کرده است.

روابط خریدار- تأمین‌کننده برای حصول اطمینان از تأمین ملزومات: 

خیلی از کسب و کارها به هم وابستگی دارند. در این نوع از شراکت، منفعتی که برای خریدار وجود دارد این است که :

یکی از منابع کلیدی مورد نظرش توسط فروشنده، به طور تضمین شده تامین می‎‌شود. منفعت فروشنده هم این هست که از دسترسی و فروش به یکی یا تمامی “بخش‌بندی های مشتریان” اطمینان حاصل میکند.

البته این مورد درباره شرکت‌های خدمات محور نیز صادق است و قسمتی از منابع کلیدی را از شرکای کلیدشان تامین می‌کنند.

مثال این نوع رابطه بین ایرانخودرو یا سایپا با شرکت‎‎‌های قطعه ساز است.

یا الگوی اسنپ و تپسی که رانندگان به عنوان سفیر و نه کارمند وظیفه تامین ماشین برای این سرویس‌ها را ارائه می‌دهند.

سه انگیزه اصلی در ایجاد شراکت :

هیچ شراکتی بدون انگیزه و منافع مشخص و معین شکل نمی‌گیرد. در اصل مبنای شراکت سود متقابلی است که این شرکت‌ها به هم می‌رسانند.

در برخی موارد این سود می‌تواند مستقیما ، مالی هم نباشد ولی در راستای اهداف راهبردی یک شرکت تاثیر بسزایی داشته باشد.

بهینه سازی و صرفه اقتصادی ناشی از مقیاس

ابتدایی‎‎‌ترین شکل مشارکت، رابطه بین خریدار- تأمین کننده است. ما به تامین‌کنندگان برای نیازهای اولیه کسب و کارمان نیازمندیم. این بدیهی‌ترین رابطه کاری است که همه به اهمیت آن واقف هستند.

که به منظور بهینه نمودن تخصیص منابع و فعالیت‌ها طراحی شده است. مالکیت شرکت بر تمامی منابع مورد نیازش و یا انجام همه فعالیت ها توسط خود شرکت، امری غیر منطقی است.

نیاز کارخانه‎‌ها به مواد اولیه از این دست مشارکت‌ها است.

کاهش ریسک در بازار رقابتی:

در محیطی رقابتی که مشخصه آن عدم قطعیت است، مشارکت‌ها می‌توانند نقش مؤثری در کاهش ریسک داشته باشند. همکاری استراتژیک در یک حیطه و در عین حال رقابت در حیطه‌ای دیگر برای رقبا کاری غیرعادی نیست.

ساده‎‌ترین حالت آن وام های بین بانکی است. که یک بانک در ازا بهره‌ای مشخص و صد در صد تضمین شده ، منابع مالی برای انجام پروژه‌ای در اختیار بانک دیگر می‌گذارد.

یا خدمات رومینگ تلفن همراه که از شبکه یک شرکت دیگر برای خدمات رسانی به کاربران خود استفاده می‌کنند.

در عین حال هر دو مثال در زمینه جذب مشتریان همواره رقیب یکدیگرند.

کسب منابع و فعالیت‌های خاص:

شرکت‌هایی هستند که همه فعالیت‌های مورد نیاز مدل کسب و کار خود را به تنهایی انجام نمی‌دهند.

به جای این کار، آنها با اتکا به شرکت‌های دیگر در زمینه تهیه و انجام برخی از فعالیت‌های معین، قابلیت های خود را گسترش می دهند.

نمونه این کار استفاده از ظرفیت خالی یک کارخانه برای تولید جنس با برند سفارشی غیر از خود آن کارخانه است.

یا برونسپاری تقریبا اکثر کارهای اصلی به دیگران

قرارداد مونتاژ قطعات تحت لیسانس شرکت اصلی از این دست می‌باشد.

آموزش ها

بوم کسب و کارسیستم سازیشرکا کلیدیشرکای کلیدی در بوم کسب و کارشرکای کلیدی در بوم مدل کسب و کارشرکای کلیدی در مدل کسب و کارکاوه کارگر

2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *