جریان های درآمد – نبض کسب و کار

جریان درآمد بوم کسب و کار استراتژی جریان های درآمد

جریان های درآمد

جریان درآمد قسمتی از کار شماست که بقا و سودآوری شما در آن مشخص میگردد. البته بعد از کسر هزینه ها و مانند بقیه قسمت های بوم مدل کسب و کار حاوی سوالاتی است که این بار به دو قسمت از فعالیت های شما بر می گردد.

  • هم مشتری در آن لحاظ می شود
  • هم دریافت پول که شریان های بقاء کسب شما ست.

قوانین چگونه پرداخت شدن بها کالا یا خدمات شما توسط مشتری و هم چرا و چگونگی و دلایل خرید مشتری از شما و بسیاری از مواردی که مربوط به در یافت هزینه از مشتری می شود .

در این بخش قرار دارد.شاید برای شما سوال باشد که خوب من نسبت به کار خودم و نحوه دریافت از مشتری همه چیز می دانم !

ولی امکان دارد بعضی از روش های موثر را که قبلا انجام می دادید ، مدت ها کنار گذاشته باشید و یا از مدل جدیدی که امروزه کارایی دارد ، غافل مانده باشید.

علاوه بر این به این وسیله دستورالعمل هایی برای تیم فروش بنویسید که بعد از تکمیل این بلوک از “بوم کسب و کار” به دست می آید.

بار دیگر تاکید می کنم که بوم به مانند یک نقشه راهنما برای توسعه و پیشرفت شما در بازار است و این شما هستید که بعد از تکمیل این راهنمای کلی ، نسبت به تغییر سیاست های کاری خود یا اضافه و کم نمودن بعضی از فعالیت ها اقدام خواهید کرد.

وقتی بتوانید دستور العمل هایی برای هر دسته از مشتریان یا موارد خاص خرید را از قبل طراحی کنید در زمانی که در آن شرایط برای فروش قرار می گیرید به چالش بر نمی خورید و به صورت سیستمی به آن موضوع رسیدگی می کنید.

برای مثال اگر فروش عمده به صورت نقدی دارید و مشتری خاصی با سفارش بالا تر از معمول به شما مراجعه کند و خریدش را بخواهد با چک انجام دهد. ممکن است فروشنده شما دچار سر درگمی شود و مشتری از این فرصت برای تحکیم شرایط خود استفاده کند. ولی اگر از قبل دستور العملی داشته باشید که این مورد در صلاحیت فروشنده هست یا مدیر فروش و میزان انعطاف هر کدام برای گرفتن چک چه مبلغی از کل و مدت پرداخت چک چقدر باشد و مهم تر از آن اعتبار سنجی مشتری در حوزه وظیفه کیست؟ به این ترتیب تیم فروش در این موضوع به جای سردرگمی ، با توجه به دستورالعمل به راحتی مشتری را به مرجع مناسب سوق می دهد.

سوالات بلوک “جریان درآمد “ در “بوم کسب و کار “شامل موارد زیر است:

  • چگونه پول در می آورید؟
  • شما یک بار برای یک ” ارزش پیشنهادی “ از مشتری پول دریافت می کنید؟ یا این پرداخت در طول زمان باز هم تکرار می شود؟
  • برای چه ارزش های مشتریان شما واقعا تمایل به پرداخت پول دارند ؟
  • مشتری شما و مصرف کننده محصول یک هستند؟
  • برای چه ارزش هایی در حال حاضر پول پرداخت می کنند ؟
  • درد حال حاضر به چه شیوه ای پرداخت می کنند ؟
  • دوست دارند به چه شیوه ای پرداخت کنند ؟
  • هر بخش از درآمد چه میزان از درآمد کل را پوشش می دهد ؟

جواب به این سوالات می تواند استراتژی کلی واحد فروش شما را تعیین کند یا بهبود ببخشد.

حالا به برخی از تعریف های رایج در این بخش می پردازیم که صرفا جهت آگاهی شما از مدل های مختلف است. البته شما باید نسبت به محصول و کسب خود مدل خاص خود را تعریف و استخراج کنید. چون ؛

“شخصی سازی نسبت به ویژگی ها ی کاری شما الزامی ، است . که باید رعایت شود و این امر به تنهایی می تواند ، تبدیل به برگ برنده شما در متمایز شدن در بازار شود.”

کاوه کارگر

فروش تجهیزات :

مهم ترین و مطرح ترین روش “جریان درآمد” از فروش مستقیم حق مالکیت محصول فیزیکی است. مانند خرید کتاب، لباس ، ماشین و غیره که پس از خرید اختیار تام در نوع و روش استفاده از آن حتی از بین بردن آن را دارید.

حق استفاده :

این جریان از درآمد ها هنگامی ایجاد می شود که مشتری از سرویس هایی  استفاده می کند که هر چه مصرف مشتری بیشتر باشد، پرداخت او هم بیشتر خواهد بود. برای مثال مخابرات بر اساس میزان دقایق صحبت با تلفن از مشتریانش درآمد کسب می کند. هتل از محاسبه تعداد شب هایی که مسافر اقامت داشته کسب درآمد می کند. پیک ها از مشتریان بر اساس انتقال بسته از نقطه ای به نقطه دیگر، بر حسب مسافت، وجه دریافت می کنند.

حق عضویت :


این جریان درآمدی از فروش حق استفاده از سرویس با دسترسی مداوم ایجاد می شود. برای مثال باشگاه بدنسازی حق استفاده ماهانه برای استفاده از ابزار و مربیانش را به مشتریان می فروشد. برخی از بازی آنلاین برای دادن امکان بازی به مخاطبانش حق اشتراک های ماهانه را به فروش می رساند.

قرض دادن / اجاره دادن / لیزینگ :

این سبک از ایجاد “جریان درآمد” هنگامی رخ می دهد که برای مدت زمان مشخص به یک نفر حق استفاده انحصاری از یک دستگاه داده می شود و در ازای آن مبلغی دریافت می شود. برای افرادی که محصولی را قرض می دهند این امکان وجود دارد درآمدهای تکرار شونده داشته باشد. برای افرادی هم که اجاره یا لیزینگ را انتخاب می کنند امکان ایجاد درآمد محدود برای مدت معینی وجود دارد به جای اینکه همه حق مالکیت را یکجا واگذار کنند. مثل اجاره دادن خانه یا مغازه ها

حق لیسانس :

این شیوه از “جریان درآمد” هنگامی ایجاد می شود که به یک مشتری خاص حق استفاده از یک دارایی معنوی (غیر مادی مثل اختراع یا اکتشاف) در عوض دریافت حق لیسانس، داده می شود. این سبک به صاحبان ایده یا دارایی معنوی این امکان را می دهد که بدون صنعتی کردن محصول یا تجاری کردن یک سرویس در چارچوب قواعد حقوقی، برای خود درآمد داشته باشند. این سبک معمولا در صنعت رسانه بسیار رایج است، تولید کنندگان حق تولید را برای خود نگه می دارند و حق استفاده و بهره برداری را به شرکت های سوم شخص واگذار می کنند. همچنین در تکنولوژی هم صاحبان ایده یا تکنولوژی از این حق برای درآمد زایی استفاده می کنند.

حق دلالی :

این ” جریان درآمد ” هنگامی ایجاد می شود که یک سرویس میانجی بین دو یا چند طرف یک اتفاق قرار گرفته باشد. برای مثال فراهم آورندگان سرویس های کارت اعتباری از هر تراکنش کارت اعتباری بین فروشنده و مشتری درصدی را برمی دارد. یا هر دلال ملکی برای هر خرید موفق درصدی را به عنوان کمیسیون برمی دارد.

تبلیغات و حمایت:

این سبک از درآمد از نتیجه تبلیغ هر محصول، برند یا سرویسی ایجاد می شود. به طور سنتی، صنعت رسانه بسیار درگیر این شیوه از درآمد زایی است. در سال های اخیر هم صنایع نرم افزاری و خدماتی به صورت قوی تری درگیر این سبک از درآمدزایی شده اند.

آموزش ها

استراتژی کسب و کاربوم کسب و کارجریان درآمددرامدکاوه کارگر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *