مغازهداری را فرض کنید که اجناسش در مغازه چیده شده ولی درب مغازه را برای ورود مشتری باز نمیکند. مسلماً فروشی هم اتفاق نمیافتد. در دنیای پر رقابت امروز نداشتن کانال مناسب برای ارتباط با مشتریان مانند باز نکردن در مغازه است.
کانال ارتباط با مشتریان در یک کلام ” اعلام حضور ما در دنیای کسب و کار ” است. از بازکردن درب مغازه تا بازاریابی محتوایی در این قسمت قرار میگیرند.
برقراری ارتباط با مشتری از قدیم اولین قدم برای فروش بوده و خواهد بود ، زمانی شاگرد مغازه درب دکان با صدای بلند جماعت را به خرید تشویق میکرد تا امروز که انواع تبلیغات در تلویزیون و شبکههای مجازی وجود دارند.
برقراری ارتباط با مشتری یک رابطه خطی نیست که فقط ، از یک طریق صورت بپذیرد. بلکه امروزه یک رابطه دو طرفه است و در این ارتباط مخاطب نیز نقش بسزایی دارد.
تبلیغات قبلاً روندی یک طرفه بود. اما امروزه با گسترده شدن راههای ارتباط جمعی مشتریان نیز نظرات خود را درباره محصولات تبلیغ شده به آسانی با دیگران به اشتراک میگذارند.
کسب و کار هوشمند باید به تواند به روشها و بهانههای مختلف این ارتباط با مشتریان خود را برقرار کند.
در نقشه راه کسب و کار هم یکی از ارکان اصلی همین کانال ارتباط با مشتریان است. چه در بیزنس پلنها و چه در بوم مدل کسب و کار ، کانال ارتباط با مشتری اهمیت بسیار زیادی دارد.
این بخش از ” بوم کسب و کار ” به بحث ارتباط با مشتریان میپردازد. به زبان ساده تمام مسیرهایی که مشتری از حضور ما آگاه می شود و از آن طریق ، کالا یا خدمات خود را به دست مشتری میرسانیم در بلوک کانال ارتباط با مشتریان قرار دارند.
توجه به این بخش باعث میشود ، در درجه اول ما در معرفی بهتر و سریعتر محصولات به مشتریان از سایر رقبا پیشی بگیریم،
و در درجه بعد موجب بهینه سازی و یافتن راههای جدیدتری برای اعلام حضور ما در بازار میشود.
مهمترین بحث ” کانال ارتباط با مشتریان “ این است که تماس مشتریها با ما در این بخش در اوج خود قرار دارد.
به همین دلیل قسمت مهمی از ” تجربه مشتری “ از ما در این بخش اتفاق میافتد. تجربه مشتری سبب میشود که ما در ذهن مشتری بیشتر باقی بمانیم و شانس داشتن مشتری وفادار را بدست بیاوریم.
در این بخش قلب درآمد ما یعنی تیم فروش شما نیز قرار دارد. اگر ما یک تیم فروش آموزش دیده و حرفهای داشته باشیم،
میتوانیم آمار به روز و نابی از ، ذائقه مشتریان و نیازمندیهای آنها که در طول زمان در حال تغییر است را به دست بیاوریم. چون این بحث گسترده ای هست در مجال دیگری به آن می پردازیم .
این قسمت از کانال ارتباط با مشتریان شامل؛ تمامی راه های معرفی ما میشود از تبلیغات محیطی تا وب سایت و شبکه های اجتماعی همه و همه در این حیطه قرار دارند.
نوشتن راهکارهای موجود به ما این فرصت را میدهد که بسنجیم کدام راه ارتباطی بیشترین بازه را برای ما دارد. و انرژی بیشتری را روی آن کانال بگذاریم.
البته مزیت دیگر و بررسی این کانالها؛ یافتن راههای ارتباطی جدید و خلق نوآوری در این زمینه است.
این بخش توجه بر روی کانال های توزیع در کسب و کار است. شامل نحوه خرید مشتری ؛ از مراجعه حضوری در فروشگاه تا خرید از درگاه اینترنتی ما می شود.
نوشتن این بخش هم مثل توضیحات سوال قبلی به ما امکان بهینه کردن و یا خلق روشهای مطلوب در این زمینه را میدهد
آخرین قسمت کامیون کسب و کار به چگونگی فروش میپردازد. از فروش حضوری تا ارسال با پیک یا پست یا دانلود محصول در این بخش پاسخ داده می شود که خود ظرافت های فراوانی دارد.
اولین نکته در این بخش این است که نوشتن پاسخ این سوال گام اول در سیستممند کردن این بخش مهم از کسب و کار ما است. یا به اصطلاح متخصصین سیستم سازی کسب و کار.
با مکتوب کردن این پروسه تمامی پرسنل جدید میتوانند به جای کسب تجربه در این زمینه از این دستورالعمل استفاده کنند.
نکته بعدی این است که باید بتوانیم تا جای ممکن این قسمت از کسب و کار ما برای مشتری خوشآیند باشد. هر چه این مسیر آسانتر و سریعتر باشد. رضایتمندی مشتریان ما در این بخش، امکان این که آنها به مشتری دائمی تبدیل شوند؛ افزایش میدهد.
با جواب به سوالات ساده بالا اطلاعات مورد نیاز برای ترسیم مسیر “سفر مشتری” و آنچه برای بهینه کردن “تجربهمشتری” مورد نیاز است به دست میآوریم.
گرچه سفر مشتری و تجربه مشتری در قسمتهایی با هم تلاقی دارند اما هر کدام استراتژی مخصوص به خود را دارند.
“کانال ارتباط با مشتریان” و ” ارزش پیشنهادی ” از مهمترین بلوک ها در ” بوم کسب و کار ” هستند.
این که چگونه خود را در بازار معرفی کنیم و ” ارزش پیشنهادی “ خود را به مخاطبان اعلام کنیم شریان اصلی کسب و کار ما را شکل میدهند.
نحوه رسیدن کالا به دست مشتری و حسی که برای او ایجاد می کنیم؛ تصویری از ما در ذهن حکاکی میکند. از واه حکاکی استفاده کردم چون این تصویری است که به سختی میتوان آن را تغییر داد.
تماس مستقیم یا غیر مستقیم ما با مشتری باید به صورتی برقرار شود که بتوانیم از تمایلات و خصوصیات مخاطبانمان مطلع شویم.
چسبندگی زیادی در این کانال با قیف فروش و سایر متدها اندازه گیری نرخ تبدیل وجود دارد. که توجه به آن میتواند به ما در شکوفایی کسب مان کمک شایانی کند.
این که در کجای “چرخه محصول “ یا چرخه “PCL” قرار داریم. از نیازمندیهایی است که جهت استراتژی اعلام حضور در بازار به آن احتیاج داریم.
در واقع تمامی نیاز هایی که در قدیم خیلی ساده از طریق مراجعه مشتری به بازار و درب دکان و فریادها و تشویقهای شاگرد دکان برطرف میشد. و باعث فروش می شد. اینک در بلوک ” کامیون کسب و کار” با متد های امروزی برنامه ریزی، تحلیل و اجرا می شود.
ترتیب پیشنهادی مطالب مرتبط
سلام اگه دوست داشتی می تونی این مقاله رو با دوستات به اشتراک بگذاری
اگر از این مقاله خوشت اومده ایمیلت رو بگذار تا از مقالات بعدی جا نمونی
۳ پاسخ
Thanks for giving this specific excellent subject matter on your
web-site. I noticed it on the search engines.
I may check to come back if you publish additional aricles.
Your information is really help me. Thanks for advance, and I
will bookmark it now!
My brother suggested I might like this blog. He was
totally right. This post actually made my day.
You cann’t imagine just how much time I had spent for this info!
Thanks!