کانال ارتباط با مشتریان : فروش برتر ، تجربه مشتری بهتر و کاهش هزینه ها

کانال ارتباط با مشتری بوم کسب و کار کاوه کارگر تبلیغات بازاریابی

کانال ارتباط با مشتریان چیست

مغازه داری را فرض کنید که اجناسش در مغازه چیده شده ولی درب مغازه را برای ورود مشتری باز نمی‌کند. مسلماً فروشی هم اتفاق نمی‌افتد. در دنیای پر رقابت امروز نداشتن کانال مناسب ارتباط با مشتریان مانند باز نکردن در مغازه است.

کانال ارتباط با مشتریان در یک کلام اعلام حضور ما در دنیای کسب و کار است. از بازکردن درب مغازه تا بازاریابی محتوایی در این قسمت قرار می‌گیرند.

برقراری ارتباط با مشتری از قدیم اولین قدم برای فروش بوده و خواهد بود ، زمانی شاگرد مغازه درب دکان با صدای بلند جماعت را به خرید تشویق می‌کرد تا امروز که انواع تبلیغات در تلویزیون و شبکه‌های مجازی وجود دارند.

برقراری ارتباط با مشتری یکه رابطه خطی نیست که فقط از یک طریق صورت بپذیرد. بلکه به روش‌ها و بهانه‌های مختلف این ارتباط باید با مشتریان برقرار شود.

در نقشه راه کسب و کار هم یکی از ارکان اصلی همین کانال ارتباط با مشتریان است. چه در بیزنس پلن‌ها و چه در بوم مدل کسب و کار که طرحی یک صفحه‌ای و جامع برای تمامی کسب و کارهاست ، کانال ارتباط با مشتری اهمیت بسیار زیادی دارد

کانال ارتباط با مشتریان در بوم کسب و کار

این بخش از بوم کسب و کاربه بحث ارتباط با مشتریان می پردازد. به زبان ساده تمام مسیرهایی که مشتری از حضور ما آگاه می شود و ما کالا یا خدمات خود را به دست مشتری می رسانیم در بلوک کانال ارتباط با مشتریان قرار دارند.

توجه به این بخش باعث می شود ، در درجه اول به ما در معرفی بهتر و سریع‌تر محصولات به مشتریان کمک می‌کند.

در درجه بعد موجب بهینه سازی و یافتن راه‌های جدیدتری برای آگاهی از حضور ما و رساندن محصولات به دست مشتری می‌شود.

در آخر و مهمترین بحث در ” کانال ارتباط با مشتریان “ این است که تماس مشتری‌ها با ما در این بخش در اوج خود قرار دارد.

 به همین دلیل ” تجربه مشتری “ از ما در این بخش اتفاق می‌افتد. تجربه مشتری سبب می‌شود که ما در ذهن مشتری بیشتر باقی بمانیم و شانس داشتن مشتری وفا دار را بدست بیاوریم.

در این بخش قلب درآمد ما یعنی تیم فروش شما نیز قرار دارد. اگر ما یک تیم فروش آموزش دیده و حرفه‌ای داشته باشیم.

می‌توانیم آمار به روز و نابی از ، ذائقه مشتریان و نیازمندی‌های آنها که هر روز در حال تغییر است را به دست بیاوریم. چون این بحث گسترده ای هست در مجال دیگری به آن می پردازیم .

کانال توزیع کانال ارتباط با مشتری بوم کسب و کار تبلیغات بازایابی برندینگ کاوه کارگر

سوالات این بلوک از بوم کسب و کار

  • چگونه مشتری را از کالا یا خدمات خود آگاه می کنیم؟

این قسمت از کانال ارتباط با مشتریان شامل  ؛ تمامی راه های معرفی ما میشود از تبلیغات محیطی تا وب سایت و شبکه های اجتماعی همه وهمه در این حیطه قرار دارند

  • چگونه کالا یا خدمات ما توسط مشتری خریداری می شود؟

این بخش از کانال ارتباط با مشتریان  شامل نحوه خرید مشتری ؛ از مراجعه حضوری در فروشگاه تا خرید از درگاه اینترنتی ما  می شود.

  • چگونه محصول خریداری شده به دست مشتری می رسد؟

آخرین قسمت کامیون کسب و کار به چگونگی فروش از فروش حضوری تا ارسال با پیک یا پست یا دانلود محصول در این بخش پاسخ داده می شود که خود ظرافت های فراوانی دارد.

سفر مشتری و تجربه مشتری

با جواب به این سوالات ساده مسیر “سفر مشتری” ، نحوه تبلیغات ، بخش زیادی ازتجربه مشتریو ریز اطلاعات مورد نیاز جهت استراتژی شما ، استخراج می شود.

“کانال ارتباط با مشتریان” و ” ارزش پیشنهادی ” از مهمترین بلوک ها در ” بوم کسب و کار ” هستند.

کانال توزیع کانال ارتباط با مشتری بوم کسب و کار تبلیغات بازایابی برندینگ کاوه کارگر

این که چگونه خود را در بازار معرفی کنیم و ” ارزش پیشنهادی “ خود را به مخاطبان اعلام کنیم شریان کسب و کار ماست.

نحوه رسیدن کالا به دست مشتری و حسی که برای او ایجاد می کنیم ما را در ذهن او زنده نگه می دارد.

تماس مستقیم یا غیر مستقیم ما با مشتری باید به صورتی برقرار شود که بتوانیم از تمایلات و خصوصیات مخاطبانمان مطلع شویم.

چسبندگی زیادی در این کانال با قیف فروش و سایر متد ها اندازه گیری نرخ تبدیل وجود دارد. که می تواند به ما در شکوفایی کسب مان کمک شایانی کند.

این که در کجای “چرخه محصول “ یا چرخه “PCL”قرار داریم از نیازمندی هایی است که جهت شناخت بیشتر نوع اعلام حضور در بازار به آن احتیاج داریم.

در واقع تمامی نیاز هایی که در قدیم خیلی ساده از طریق مراجعه مشتری به بازار و درب دکان و فریاد ها و تشویق‌های شاگرد دکان برطرف و باعث فروش می شد. اینک در بلوک ” کامیون کسب و کار” با متد های امروزی برنامه ریزی و اجرا می شود.

آموزش ها

بوم کسب و کارتجربه مشتریفروشکامیون کسب و کارکانال توزیعکاوه کارگر

3 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *