روش خرید مردم با حضور شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام و غیره تغییر کرده و باید استراتژی جدیدی برای تداوم حضور در بازار در نظر گرفت. یکی از کاربردیترین آنها بازاریابی محتوا است.
بازاریابی محتوا ، بهترین و تنها راه باقی مانده است.تولید محتوای مرتبط با استراتژی ما میتواند تداوم حضور در بازار را افزایش دهد.
برای شروع تجربه شخصی خودم را بیان می کنم.
چند روز پیش وقتی به خانه برگشتم و روی کاناپه لم داده بودم.
خواستم تصمیمی که مدتها بود برای خرید گوشی موبایل جدید داشتم ، را عملی کنم.
اولین کاری که ناخودآگاه کردم این بود که گوشی تلفن را برداشتم و با خواهر زادهام تماس گرفتم ، طبق معمول با صدای خواب آلودهاش تلفن را جواب داد.
پس از صحبت کوتاهی که داشتیم به سراغ اینترنت رفتم. نظرات سایتهای مقایسه گوشی و کامنتهای مردم را خواندم.
داستان به این جا ختم نشد. از دوستان و آشنایانی که گوشی جدیدی خریده بود میزان رضایتشان را جویا شدم.
داستان از این جا جالب شد که من تا لحظه خرید اصلاً به سایت هیچ برندی سر نزدم.
کمی به ماجرا از دور تر نگاه کردم.
آیا اعتمادم به تبلیغات برندهایی که میتوانستم از آنها خرید کنم کم شده بود؟
یا نوع انتخاب و رفتار خرید من تغییر کرده بود؟
پاسخ هر دو مورد بود ، جالبتر این که هر دو مورد بهم تنیده شده بودند.
حضور رسانه های کوچک و فراگیر مردمی باعث شکل گیری نوع جدیدی از ارتباطات شده است. مردم نظرات یکدیگر را به راحتی و بدون نیاز به واسطه میتوانند با هم به اشتراک بگذارند.
دنیا دیگر به ارتباطات قدیمی از طریق رسانه های بزرگ که به صورت یک طرفه صحبت میکردند ، مثل روزنامه یا شبکه های تلویزیونی تمایلی ندارند.
سریع و ارزان شدن استفاده از رسانه های ارتباط جمعی ، علاقه مردم را به ارتباطات دو طرفه بیشتر کرده است.
این باعث شده بود. اعتماد به تبلیغات یک طرفه برندها نیز بین مردم کمتر شود. البته انبوه تبلیغات به سبک و سیاق ، تبلیغات در رسانه های بزرگ در سطح شبکههای اجتماعی نیز بیتاثیر نیست.
فرض کنیم یک مهمان ناخوانده و از خودراضی به خانه شما می آید و یک بند درباره خودش و کارهایش تعریف و تمجید میکند.
مسلماً فقط در آرزوی این هستیم که زودتر این دیدار تمام شود و یا به دنبال کوچکترین دلیل برای سرگرم کردن خود به کار های دیگر ، مثل پذیرایی کردن ، هستیم.
یا همه این تجربه را داریم که موقع پخش سریال مورد علاقهمان و دقیقاً در اوج حساسیت داستان ، برنامه را قطع میکنند و تبلیغات آغاز میشود.
چه حسی به ما دست میدهد؟ مسلماً از حضور این مهمان ناخوانده خوشحال نیستیم. درحالی در تبلیغ یک ریز درباره ویژگیها و علت بهتر بودن خودشان صحبت میکنند .
این در حالی است که ما بی صبرانه در انتظار تمام شدنشان و پی گیری داستان هستیم.
احتمالاً چند بار هم در دلمان حین مشاهد تبلیغ ، جمله “عجب دروغگوهای بزرگی هستند”، یا جملات مشابه از ذهنمان عبور کرده است.
حالا دیگر همه شرکتها همین نوع تبلیغات که من اسم آنها را “من چقدر خوبم” گذاشتم را می توانند ارزانتر و راحتتر از گذشته ، درون شبکه های اجتماعی و صفحههای خصوصی ما انتشار دهند.
این یکی از دلایل اصلی بیاعتمادی به تبلیغات “من چقدر خوبم” شده است.
ظهور شبکههای اجتماعی و اینترنت باعث شده همه شرکتها چه بزرگ و چه کوچک با هر بودجهای توانایی ارائه تبلیغات خودشان را داشته باشند.
در نگاه اول خیلی اتفاق خوبی است و انحصار بازار را میشکند.
ولی وقتی نتوانید تشخیص دهیم که کدام یک صادق هستند و علاوه بر این ، آنها میهمانهای ناخواندهای هستند که به صورت گسترده به حریم شخصی ما در فضای مجازی سر میزنند و حس خوشایندی ایجاد نمیکنند.
جواب خیلی ساده است اما آسان نیست:
جلب اعتماد مخاطب
برای جلب اعتماد مخاطبان ، آنها باید بدانند که شما برای آنها ارزش قائل هستید و فقط بدنبال فروش خودتان نیستید.
خدمت کردن را جایگرین فروش کنیم.
یکی از بهترین راه های جلب اعتماد استفاده از “بازاریابی محتوا “ست.
به قول ” ست گادین “ خدایگان بازاریابی :
قبل از ادامه بحث تعریف مفهوم بازاریابی الزامی است.
ساده ترین تعریف را آلن دیب ارائه کرده است:
تمامی برنامه هایی که باعث شود.
بازار هدف و ایدهآل به اندازه کافی ما را بشناسد ،
دوست داشته باشد
و به ما اعتماد کند تا به مشتری ما تبدیل شوند.
الن دیب
الن دیب
بقیه کارهایی که در این راستا انجام می دهیم. مثل تبلیغات، برندینگ و … ابزارهایی هستند تا به هدف اصلی بازاریابی که به آن اشاره شد ، برسیم.
اهمیت کلمه “اعتماد” در تعریف بازاریابی آلن دیب ، بیشتر به ما تذکر میدهد تا هر چه بیشتر از تبلیغات ” من چقدر خوبم “ فاصله بگیریم
و به قول آقای حسین شیرمحمدی دوست داشتنی به جای تبلیغات به ترغیبات رو بیاوریم.
مزیت بازاریابی محتوا این است که ما مخاطبهای اختصاصی خودمان را پیدا میکنیم.
مهدی بیگدلی
در بازاریابی محتوا ما به تولید محتوای ارزشمند و مرتبط برای مخاطبان خودمان میپردازیم. با این شرط که این محتوای تولید شده مستقیماً برای معرفی محصول ما نباشد.
پس نیاز به دانستن مفهوم “محتوا ارزشمند” خواهیم داشت.
نکته: در بازاریابی محتوا نباید به دام تبلیغات ” من چقدر خوبم “ گرفتار شویم.
قبل از ادامه بحث برای تعریف دقیقتری از تولید محتوا ، سه اصل پایهای تولید محتوا هدفمند نگاهی بیاندازیم.
وقتی از تولید محتوای با ارزش صحبت میکنیم. منظور صرفاً محتوای کاربردی با بار علمی یا آموزشی نیست.
بلکه هر آنچه مورد پسند جامعه هدف ما باشد ، محتوای ارزشمند محسوب میشود.
مسلماً یک کمدین به تولید محتوای سرگرم کننده میپردازد. در مقابل یک مدرس به تولید محتوای آموزشی سرگرم میشود.
پس قبل از هر چیز باید هدف از تولید محتوا را مشخص کنیم. به این سوال باید جواب بدهیم:
ما برای چه کسانی تولید محتوا می کنیم؟
جواب این سوال دو مورد را برای ما مشخص می کند.
چه نوع محتوایی تولید کنیم.
چه رسانه ای برای ارائه محتوای خود در نظر بگیریم.
اگر مخاطبان ما سازندگان ساختمان های فوق لوکس چند صد میلیاردی هستند. مسلماً وقت خود را در شبکه های اجتماعی بر پایه سرگرمی مثل تیک تاک یا اینستاگرام نمی گذرانند.
بر عکس اگر مخاطبان ما نوجوانان هستند. مسلماً همان شبکه های سرگرمی محل تجمع و حضور آن ها است.
برای درک بیشتر از بخش بندی مخاطبان به این لینک سر بزنید.
تولید محتوا باید مرتبط با با هدف اصلی ما باشد. در واقع صرف این که محتوای تولیدی ما برای مخاطبان ما جذاب باشد ، کافی نیست.
شرط لازم این است که این محتوا آن ها را به هدف اصلی ما نزدیک تر کند.
در مثال قبل ممکن است سازندگان فوق لوکس که هدف اصلی ما بودند به ماشین های گرانقیمت علاقه بسیاری داشته باشند.
و محتوایی در آن موضوع برایشان جالب و مورد پسند باشد. اما اگر هدف ما به ساخت و ساز و داشتن ارتباط در آن زمینه مربوط باشد.
این نوع محتوا به ما در رسیدن به هدفمان کمکی نمیکند. و در واقع فقط باعث دور شدن ما از هدف اصلی ما میشود .
مگر این که ما فروشنده این دست ماشین ها باشید!
باید در زمینه تولید محتوا ، مداومت داشته باشیم. برنامه ای هفتگی یا روزانه و روتین برای ارائه محتوا داشته باشیم.
در این صورت است که به مرور می توانیم ، مخاطبانی که در زمینه اهداف ما هستند را جذب کنیم.
مزیت دیگر تولید محتوای مستمر و ادامه دار این است که بقیه ما را به عنوان متخصص در این زمینه خواهند شناخت.
هر گاه نیاز به محتوا ی مرتبط داشتند. میدانند که می توانند به ما رجوع کنند.
راز اصلی در شناخته شدن در بازار ، داشتن تداوم است.
به غیر از این و نیاز به جذب سریع و آنی مشتری باز گرفتار تبلیغات “من چقدر خوبم” میشویم.
این اعتماد به شرطی ایجاد میشود که هر سه قید بالا را رعایت کرده باشیم.
این سه اصل به هم پیوند خوردن و از هم جدا نمیشوند.
تولید محتوا پایه اصلی این نوع بازاریابی است. هدف از این مدل بازاریابی این است که با تولید محتوای هدفمند ، جامعه کاملاً مشخص و واضح مخاطبان خود را با هدف هدایت آن ها به سمت فعالیت سود آور خود سوق دهیم.
اصل در بازاریابی محتوا ارائه محتوایی است که به مخاطب کمک میکند یا گره ای از مشکلاتش باز میکند. ایجاد اعتماد با خدمت رسانی و کمک به مخاطبان خلق می شود.
خدمت کردن به مخاطب جزء لاینفک بازاریابی محتوا ست.
بازاریابی محتوا دارای سه بخش اصلی است:
برای بخش اول نصف مسیر را با تعریف مثلث (سه اصل) تولید محتوا در بالا طی کردیم.
خوب فقط جهت تاکید و اهمیت موضوع ، در بازاریابی محتوا باید حتماً هدف اصلی خودمان را مبنای تولید محتوا قرار دهیم.
چون هدف نهایی جلب اعتماد صادقانه مخاطبان و سوق دادن آنها به سمت فعالیت اصلی اقتصادی خودمان است.
برای این کار باید حتماً به صورت واضح و شفاف ، مخاطبان هدفمان را انتخاب کرده باشیم. این بخشبندی به ما کمک میکند. در تولید محتوا جذابیت کافی برای آشنا شدن بازار هدف با خودمان را ایجاد کنیم.
برای مطالعه بخش بندی مشتریان روی لینک کلیک کنید.
درباره محتوای با ارزش صحبت کردیم ، به ساده ترین زبان هر محتوایی که بازار هدف ما دوست داشته باشد. محتوای با ارزش محسوب می شود.
چون هدف ما از بازاریابی محتوایی ، فعالیت سودآور است. باید محتوای تولیدی ما ارتباط تنگاتنگی با هدف اصلی ما داشته باشد.
در غیر این صورت توانایی هدایت آنها را به سمت کسب و کار خودمان را از دست می دهیم.
در این بخش هوشمندی و ذکاوت ، در انتخاب محتوا حرف اول را می زند. در صورتی که تعریف درستی از جامعه هدف داشته باشیم. این کار به آسانی انجام میشود.
و مداومت و تولید مستمر محتوا باعث می شود که حفظ و گسترش مخاطبان را برای خودمان به ارمغان بیاوریم.
هر سه عامل :با ارزش بودن ، مرتبط بودن ، مستمر بودن لازم و غیر قابل تفکیک هستند با کنار گذاشتن هر کدام یک ضلع از مثلث را از بین می بریم.
اگر ضلع مرتبط حذف شود ،جامعه هدف و هدایت آن ها را از دست می دهیم
اگر ضلع با ارزش حذف شود ، جذب مخاطبان را از دست خواهیم داد.
اگر ضلع مستمر حذف شود ، از یاد ها خواهیم رفت و زیر مطالب روزانه منتشر شده توسط دیگران دفن خواهیم شد.
بعد از تولید محتوا باید آن را در بستر های مناسب انتشار دهیم ، تا جامعه هدف بتواند به آن دسترسی داشته باشد.
البته مهم ترین نکته این بخش این است که ما به یک رسانه خاص وابسته نباشیم و یک سبد از رسانه های متفاوت و مرتبط به هدف خودمان داشته باشیم.
البته که هشتاد درصد توانمان را روی رسانه غالب ، که مورد توجه مخاطبان ما هستند می گذاریم و بیست درصد را به بقیه رسانه ها اختصاص می دهیم.
جدول برنامه هفتگی برای انتشار محتوا داشته باشیم. بسته به نوع فعالیت و رسانه هایی که دارید. این برنامه را تنظیم کنیم.
این کار به بخش تولید محتوای مستمر ما کمک شایانی میکند.
بعد از انتشار یک محتوا ، آن را رها نکنیم از طریق سایر رسانه هایی که در اختیار داریم استفاده از آن را به دیگران توصیه کنیم.
به مهم ترین بحث رسیدیم ، ایجاد حس صمیمیت فاکتوری است. که نباید از آن چشم پوشی کرد.
باید محتوای تولیدی ما تجربه خوبی برای مخاطب ایجاد کند و او را از یک مخازب به سمت یک طرفدار سوق دهد.
به پیام های مخاطبان جواب دهیم. واکنش آنها را به محتوای تولیدی رصد کنیم.
و در محتوای تولیدی آنها را به تعامل دعوت کنیم ، از به اشتراک گذاشتن تجربه یا نظرشان در قسمت نظرات گرفته تا تشویق به خواندن محتوایی که در همان رسانه یا رسانه دیگری منتشر کردهایم یا عضو شدن در هفته نامه ایمیلی مان یا هر هدف دیگری که در سر دارید.
بحث در این باره بسیار گسترده است. این مقاله در حد آشنایی با اصول اولیه بازاریابی محتوایی در نظر بگیرید.
در یادداشت های دیگری به بقیه ابعاد بازاریابی محتوا میپردازیم. خوشحال میشوم که نظرات یا سوالات خودتان را در زیر این پست با من به اشتراک بگذارید.
ترتیب پیشنهادی مطالب مرتبط
سلام اگه دوست داشتی می تونی این مقاله رو با دوستات به اشتراک بگذاری
اگر از این مقاله خوشت اومده ایمیلت رو بگذار تا از مقالات بعدی جا نمونی
۶ پاسخ
یک محتوای جامع و عالی. متشکر از شما جناب کارگر
سلام،آقای کارگر عزیز، چیزی در مطالب شما هست که هم مطلب رو جذاب می کنه و هم درک مطلب رو راحت تر، استفاده از طنز و داستان
امیدوارم موفق باشید
چه مطلب کامل و جامعی نوشتی کاوهجان.
استفاده کردم.ممنونم.
سلام خیلی مفید بود
ممنونم و بیشتر در این رابطه مطلب بذارین چون واقعا کاربردیه
با آرزوی موفقیت
سلام
مطلب ارزشمند شما رو خواندم یکبار از منظر یک محتواگر و یکبار از منظر مخاطب محتوای شما. از هر دو منظر برام جالب بود و از دیدگاه یک کلی ایده بهم داد و ذهنم رو ساختاربندی کرد از منظر مخاطب هم باید بگم که فوق العاده برآمده از یک کوچ حرفهای بود.
بدرخشید.
سلام، چیزی در مطالب شما هست که هم مطلب رو جذاب می کنه و هم درک مفاهیم رو راحت تر، استفاده از طنز و داستان خیلی کمک کننده هست ، موفق باشید