5 دلیل اصلی شکست در کار تیمی

کار تیمی چیست ویژگی های کار تیمی مهارت های کار تیمی کار تیمی موفق کوچینگ کاوه کارگر

تیم کاری خانواده دوم – اشتباهات رایج

خوب معمولاً اکثر مردم اعتقاد دارند که کار تیمی و تشکیل تیم در ایران سرانجام خوبی ندارد و ایرانیان در کار‌های انفرادی بهتر عمل می کنند.

آیا این به ژنتیک ما بر می‌گردد یا این که آموزش‌های لازم ، در این زمینه به ما داده نشده!

مسلماً آموزش کارتیمی ، حداقل در زمان ما ، در مدارس وجود نداشت.

ولی خبر خوب این هست که این مهارت‌ها آموختنی هستند و با کمی صبر و حوصله می‌شود به استاندارد‌های قابل قبول در این زمینه دست پیدا کرد.

برای ما مهم تر از این که بدانیم کار تیمی چیست؟ باید بدانیم چه چیزی نیست!

همیشه این مثال از انیشتین در گوشم زمزمه می‌شود:

تاریکی وجود خارجی ندارد تاریکی فقط عدم حضور نور هست.

درباره فعالیت های گروهی هم همین اصل صادق است. عدم توانایی انجام کار ها به صورت تیمی ، فقط به دلیل نداشتن مهارت‌های پایه‌ای روابط اجتماعی و درک متقابل وجود دارد.

در اینجا به دلایل عدم موفقیت کار تیمی می‌پردازیم و به اشتباهات رایج اشاره می‌کنیم.

پنج دلیل اصلی شکست کار تیمی

این مشکلات معمولا از جایی شروع می شود که یکی از اشتباهاتی که به آن می‌پردازیم را در تشکیل یا اداره کردن تیم انجام می‌دهیم.

یک. تیم قلمرو شخصی ما نیست


اگر این توانایی در ما وجود دارد که کار را خودمان و به صورت انفرادی پیش ببریم ، نیازی به تشکیل تیم نداریم.

در بسیاری از موارد اگر به دقت به آنچه می‌خواهیم انجام دهیم فکر کنیم شاید داشتن یک یا چند دستیار – شما بخوانید کارمند مطیع – تمام آن چیزی است که نیاز داریم .

ولی اگر واقعاً به یک تیم کاری احتیاج داریم و به سطحی از آگاهی رسیدیم که به جای کارمند به دنبال همکارانی باشیم که در مسیر همراه و همگاممان باشند.

دام بزرگی در پیش روی ما قرار دارد و آن این است که این حق را به خودمان می دهیم که نظر یا عقیده خودمان را بیش از حد به گروه تزریق کنیم یا به تیم تحمیل کنیم.

و جلوی خلاقیت دیگران و استفاده از نظراتی که ممکن است برای ما کار ساز باشند را بگیریم.


دو. قربانی کردن چشم انداز بلند مدت برای منافع آنی

این دوم خطا معمولا از روی رسیدن به سود آنی یا طمع ما رخ می دهد.

بدون در نظر گرفتن چشم انداز و فقط بنا به شرایط فعلی تیم خود را تشکیل می دهیم و دقت برای عضو‌گیری را فدای مصالح روزانه یا سود کوتاه مدت می‌کنیم.

در واقع برای برای تشکیل یک تیم موثر از افراد اشتباهی استفاده کرده ایم.

سه. عدم تشریح دقیق اهداف تیم و شفافیت در چشم انداز

از همه مهم‌تر ،ممکن است که هدفمان را شفاف نکرده‌ باشیم ، وقتی هدف شفاف و روشنی نداشته باشیم و یا آن را به درستی برای اعضاء تیم توضیح نداده باشیم.

نه در بخش تشکیل گروه و نه در بخش هدایت گروه موفق نخواهیم بود.

برای این است که اکثر شرکت‌های ایرانی بسیار بیشتر از آن که بر مبنای واقعیت پیش بروند بر مبنای سلیقه و خواست مدیران ارشد اداره می‌شوند.

چهار. فقدان زبان مشترک در تیم

رسیدن به یک زبان مشترک باعث می‌شود ، زمان کمتری برای توضیح بسیاری از مطالب و واضحات روزانه اتلاف شود.

این نه تنها شامل ادبیات درون گروهی می‌شود بلکه در واقع فرهنگ درون سازمانی را می‌سازد. این زبان مشترک در واقع باعث همدلی و پیوند بیشتر تیم می‌شود.

محدوده‌های خلاقیت فردی و بخش‌هاس عمده‌ای از کار که اولویت با همکاری و به پیش بردن گروه و کمک کردن به یکدیگر در راستای چشم انداز و اهداف تیم است را نیز شامل می‌شود.

مدیریت کردن به جای رهبری تیم

اصولاً بحث تشکیل تیم و گرفتن کارمند برای انجام کار‌های روزانه ، اولین جایی است که دچار خلط مبحث می‌شود.

نکته اول در رهبری تیم :

اگر عشق دستور دادن و ریاست کردن هستید بدترین گزینه تیم داری است!

رهبری و تیم داری دو عنوانی است که به هم گره خورده تا پیشرفت را تضمین کند ، این دلیل نمی‌شود که بقیه مدل ها مبنی بر ریاست و کارمندی کارایی نداشته باشد.

در این جا بحث ما فقط درباره تشکیل و پیش برد کار تیمی است.

نکته دوم در رهبری تیم :

همیشه لازم نیست که در تمامی قسمت‌های کسب و کار تیم داشته باشیم!! اگر خلق و خوی کار مشارکتی را نداریم.

می توان بخشی از کار را به یک تیم درون سازمانی سپرد و البته فضای استقلال کاری را به آن‌ها داد.

نکته سوم در رهبری تیم :

تیم به رهبری نیاز دارد نه صاحب ، اگر به جز خودتان گمان نمی‌کنید فرد دیگری طرح‌ها و اهدافی که در سر دارید را درک خواهد کرد.

و یا کلاً به تنهایی قادر به رسیدگی به تمامی امور هستید. خوب خودتان آن را انجام دهید.

تیم نیاز به رهبر دارد. کسی که:

  • دوشادوش بقیه حرکت کند ،
  • صدایشان را بشنود ،
  • نقاط اشتراک اعضاء تیم را تبدیل به شور و شوق کند ،
  • نه فقط اجازه رشد به تمامی هم تیمی‌ها بدهد بلکه آنها را به این سمت هدایت کند ،
  • تشنه گرفتن بازخورد از درون تیم باشد ،
  • مرز باریک صمیمیت و ورود به حریم شخصی افراد را رعایت کند

آموزش ها

کار تیمی چیستکار تیمی موفقکاوه کارگرمهارت کار تیمیویژگی‌های کار تیمی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *