کسب و کار چیست ؟سه مدل تفکیکی بر‌پایه بوم‌مدل‌کسب‌وکار

مدل کسب و کار کاوه کارگر

مقدمه

کسب و کار ها معمولا تمایل دارند تمام مراحل کار را خودشان انجام دهند. به قولی با یک دست تمامی هندوانه ها را خودشان بر‌‌دارند. در این مطلب به این پرسش که سه مدل پایه کسب و کار چیست می‌پردازیم. و این که چطور کسب و کارمان را چابک‌تر کنیم.

کسب و کار‌هایی که برای تولید از ظرفیت خالی کارخانه‌های دیگر استفاده می‌کنند، اشراف خوبی به مدل تفکیکی کسب و کار دارند.

نمونه داخلی این امر کارخانجات بزرگ تولید رب گوجه‌فرنگی هستند. قسمت اعظم کار تولید را به کارگاه‌ها و کارخانه‌های کوچکتر می‌سپارند. تلاش و هزینه‌های خود را روی جذب مشتری و برند‌سازی خود معطوف می‌کنند.

درست است که برای روشن شدن مطلب شرکت‌های بزرگ را تشریح می‌کنیم، اما با این ایده می‌توان کسب و کار نوپایی را نیز شروع کرد.

“ایده تفکیک کسب و کار و برون‌سپاری حداکثری”

برای بهتر درک شدن مطلب کسب و کار تفکیک شده‌ی اپراتور مخابراتی را به عنوان مثال تشریح می‌کنیم.

سه مدل کسب و کار تفکیکی چیست؟

بنا به نظریه هاگل و سینگر که در سال ۱۹۹۹ عبارت ” کسب و کار‌های تفکیک شده ” را ابداع کردند. کسب و کار‌ها بنا بر تمرکزی که بر روی کار باید داشته باشند به سه دسته تقسیم می‌شوند.

  1. کسب و کار های ارتباط با مشتری

    اگر بپرسید نقش اصلی این کسب و کار چیست؟ جواب در خود عنوان نهفته است. تمرکز بر روی ارتباط با مشتری و جذب حداکثری مخاطبان است.

    این دسته از کسب و کار ها به شدت خدمت محور هستند. “تجربه مشتری” کلیدواژه تمامی پرسنل آنهاست.

    در واقع ذهنیت غالب همان جمله مشهور : ” اولویت با مشتری است”

    درباره تجربه مشتری بیشتر بخوانیم


  2. کسب و کار های نوآوری محصولات


    این دسته از کسب و کار‌ها تمرکزشان بر روی نوآوری محصولات ، خدمات جدید و جذاب است.

    جذب استعدادها و افراد خلاق سر‌لوحه کارشان است. واحد توسعه و نوآوری قلب تپنده این کسب و کارهاست.

    البته ورود زودهنگام به بازار قبل از بقیه رقبا باعث ماندگاری و تداوم حضورشان در بازار است.

    به اصطلاح لیدر بازار بودن در نوآوری هدف اصلی این طیف از کارهاست.

    رقابت در این دسته کار ها منحصر به تعداد محدود برندهای شاخص نمی‌شود و همیشه شرکت های کوچک و خلاق می توانند صحنه بازار را تغییر دهند.

    برای همین غول‌هایی مثل فیس بوک اقدام به خرید شرکت‌های کوچکتر مانند تویتتر و واتس آپ می‌کنند. تا رقبای نوپا را از دور خارج کنند.

  3. کسب و کار های زیرساختی

    نقش اصلی این مدل کسب و کارها ایجاد و مدیریت پلتفرم‌هایی با قابلیت تولید بالا و به اصطلاح مقیاس‌پذیری بالاست.

    در واقع تولید بالا باعث می‌شود که صرفه اقتصادی بیشتر نصیب این نوع شرکت‌ها شود.

    چون هزینه های ثابت این مدل کسب و کار ها زیاد است.

چالش تلفیق سه‌مدل در یک کسب و کار چیست؟

وقتی کسب و کاری داریم که هر سه مدل بالا رو زیر یک سقف با هم جمع می‌کند. تمرکز مجموعه بر روی سه نقش متفاوت تقسیم خواهد شد.

البته خیلی از کسب و کار ها از مدل تلفیق شده استفاده می‌کنند البته بدون آگاهی!

در دو نوع کسب و کار “ارتباط مشتری” و “مدیریت زیرساخت” رقابت تنگاتنگ است و در عوض نبرد بین تعداد معدودی از بازیگران بزرگ بازار است.

گرچه در مدل زیر ساخت اولویت با نگهداری زیرساخت و توسعه آن است. تولید با حجم بالا را از این طریق بدست می‌آورد.

و در مدل ارتباط با مشتری اولویت ایجاد حس خوب در مشتری و تمرکز بر خدمت رسانی به مشتریان است.

و این تفاوت در اولویت‌ها باعث ایجاد تضاد در فرهنگ سازمانی است.

در مقابل در کسب و کار های” نوآوری محصول” ، اولویت بر روی کارکنان و جذب و حفظ نخبگان خلاق است. و بر خلاف دو مدل اول بازیگران نوپا و فراوانی برای بدست آوردن سهم بازار وجود دارند.

همین تفاوت ها باعث می‌شود تا سازمان نتواند چابک و پرشتاب حرکت کند.

تفکیک کسب و کار با توجه به بوم‌مدل‌کسب‌و‌کار

بهترین مثال شرکت‌های مخابراتی تلفن همراه است. طبق بوم مدل کسب و کار اگر به صورت تلفیقی و سنتی بخواهیم این موضوع را ببینیم.

بوم کسب و کار آنها به شکل زیر خواهد بود:

خواندن مقاله بوم کسب و کار به عنوان پیش نیاز توصیه می‌شود

کسب و کار چیست کاوه کارگر
سه مدل کسب و کار تلفیقی چیست

برای شرکت های اپراتور تلفن همراه در قسمت سمت راست بوم به اولویت مشتری مداری پرداخته شده است. در قسمت ارزش پیشنهادی به نوآوری محصول تاکید شده است. در قسمت چپ بوم به زیرساخت‌ها و مدیریت آن

چرایی نیاز به تفکیک

اما بعد از گسترش کار این دست شرکت‌ها به این نتیجه رسیدند که با توجه به رقابت شدید در بازار با افت بازدهی روبرو می‌شوند.

با بررسی بیشتر به این نتیجه رسیدند که به صورت سنتی بر روی کیفیت شبکه با هم رقابت می‌کردند.

این باعث می‌شد که برای برتری تمامی صفر تا صد کار را درون سازمانشان انجام دهند.

بهترین راه چاره را تفکیک کار به سه مدل پایه‌ای پیشنهادی هاگل و سینگر دیدند.

پس از آن ایده به اشتراک گذاری شبکه با رقبا به یک مزیت تبدیل شد. نمونه بازر آن خدمات رومینگ تلفن همراه است.

و همین طور برون سپاری عملیات تجهیز و نگهداری شبکه به شرکت‌های تولید‌کننده تجهیزات شبکه به عنوان شریک کلیدی مطرح شد

برای مطالعه بیشتر درباری شرکای کلیدی روی این لینک کلیک کنید.

چرایی این تصمیمات بالا این بود که دریافتند سرمایه اصلی آن ها زیرساخت و شبکه نیست.

در واقع برند و ارتباطات با مشتری است که سرمایه اصلی آنهاست.

تفکیک کسب و کار تلفیق شده

شرکت های مخابراتی تلفن همراه بعد از نتیجه‌گیری بالا بوم کسب و کار خود را بنا برا اصل ” شرکت‌های تفکیک شده” به سه بوم تقسیم کردند.

۱٫مدیریت زیرساخت

کسب و کار چیست

بوم کسب و کار مدیریت زیرساخت
بوم مدیریت زیر ساخت مخابرات تلفن همراه

۲٫نوآوری محصول

کسب و کار چیست بوم کسب و کار
بوم نوآوری محصول مخابرات تلفن همراه

۳٫خدمات مشتریان

کسب و کار چیست

بوم کسب و کار
بوم خدمات مشتریان مخابرات تلفن همراه
شرکتهای مخابراتی مدیریت زیر ساخت شبکه را به تولیدکنندگان تجهیزات برون سپاری کردند.

شرکت‌های مخابراتی در اروپا عملیات نگهداری و تجهیز قسمتی از شبکه خود را به شرکت‌های تامین کننده سپردند. مانند “نوکیا زیمنس نت‌وکرز”،” آلکاتل “یا “اریکسون”

به این ترتیب چرخه خرید تجهیزات و انبارداری و هزینه پرسنل نگهداری و تعمیر این فعالیت‌ها از دوششان برداشته شد. علاوه بر این شرکت‌های تامین‌کننده هزینه کمتری بابت این فعالیت‌ها نسبت به شرکت‌های مخابراتی دارند.

زیرا همزمان به چندین شرکت مختلف خدمات ارائه می‌کنند. بنابرین صرفه جویی از اقتصادی ناشی از مقیاس بهره‌مند هستند. مضاف بر این اغلب خودشان تولیدکننده این قطعات هستند.

نوآوری محصول را به تامین‌کنندگان محتوا و ای تی واگذار کردند.

شرکت های مخابراتی برای تامین فن‌آوری‌ها، خدمات و محتوای رسانه‌ای جدید با چندین شریک کار می‌کنند.

شرکت “بارتی ایرتل ” هند از پیشگامان این کار بوده است. علاوه بر واگذاری عملیات شبکه به زیمنس ، بخش فن‌آوری خود را نیز به IBM واگذار کرده است. و همچنان یکی از شرکت‌های پیشرو در هند محسوب می‌شود.

گر چه شرکت هایی تمایل داشتند که در این بخش کار کنند و تبدیل به شرکت‌های کوچکتر و خلاق‌تر شدند.

معمولاً شرکت‌های کوچک‌تر و پویا‌تر راحت‌تر می‌توانند استعداد‌های خلاق و تازه نفس را جذب کنند.شرکت “موبایلایزی” استرالیا از این دسته می‌باشند. این شرکت راهنمای مسافرتی کاربر پسندی بر مبنای مکان‌یابی GPS توسعه داده‌اند.

ارتباط با مشتری و جذب و حفظ آنها را خودشان مستقیماً مدیریت کردند.

اکثر شرکت های مخابراتی تصمیم گرفتند که این بخش را مدیریت کنند. زیرا پس از سالها کار میتوانند از اعتماد مشتریان به خودشان به عنوان اهرم اصلی استفاده کنند.

تمرکز بر روی بخش‌بندی‌مشتریان و برندسازی و ایجاد تجربه مشتری بهتر از قبل را کلید اصلی مدل کسب و کار خود قرار دادند.

با تمرکز بر موارد بالا و توسعه آن سهم بیشتری از سبد مخارج مشتریان را به خود اختصاص دهند.

با تمرکز بر خدمات و اعتماد مشتریان به برند خود مشتریان بالقوه جدیدی را به سوی خود جلب کنند.

الگوی بوم کسب‌وکار سه مدل تفکیکی

کسب و کار تفکیک شده بوم کسب و کار کاوه کارگر
بوم کسب و کار مدل تفکیک شده

در هر کدام از سه مدل تفکیک شده کسب و کار، تمرکز اصلی‌شان بر روی بخش‌های متفاوتی از بوم است.

در این بخش فقط به بلوک هایی که در هر مدل پرداخته می‌شود که شاکله اصلی را تشکیل می‌دهند.

یا در آن مدل باید زاویه دید خاصی نسبت به آنها داشت.

بوم کسب و کار ارتباط با مشتریان

سه بلوک سمت راست بوم کسب و کار نقطه قوت این مدل محسوب می‌شود که شامل: بخش‌بندی مشتریان، کانال ارتباطی و چهارچوب تعامل با مشتری می‌شود.

بوم کسب و کار
کسب و کار چیست
کاوه کارگر
بلوک بخش‌بندی مشتریان:

مصرف‌کننده نهایی هدف اصلی در بخش بندی مشتریان است.

بلوک ارتباط با مشتریان :

تمرکز بر روی ایجاد کانال‌های قوی و حداکثری است. تا بتوان جذب حداکثری مخاطب بالقوه را محقق کرد.

بلوک چهارچوب تعامل با مشتری:

ایجاد راه های آسان و موثر برای ارتباط مشتریان با کسب و کار هدف این بلوک است. جهت حفظ مشتریان و افزایش مشتریان وفادار

بلوک جریان درآمدی:

تلاش می‌کنند که با ارائه دامنه وسیعی از محصولات یا خدمات بر اساس اعتماد مشتری، درآمد کسب کنند.

در واقع با استفاده از برند خود به عنوان اهرم ، سهم بیشتری از سبد مخارج مشتریان را به خود اختصاص می‌دهند.

بلوک ارزش پیشنهادی:

مشتری مداری، ارزش پیشنهادی در این مدل محسوب می‌شود. ارزش‌های پیشنهادی بر محور خدمت بیشتر به مشتری درنظر گرفته می‌شوند.

بلوک منابع کلیدی:

برند ما و پایگاه مشتریان و میزان اعتماد آنها به ما سرمایه و منابع کلیدی ما محسوب می‌شوند.

بلوک شرکای کلیدی:

در این مدل “نوآوری محصول یا خدمت” و “مدیریت زیرساخت” توسط شرکت‌های دیگر تامین می‌شوند.

در واقع شرکت‌های ارائه دهنده این خدمات شریک کلیدی ما محسوب می‌شوند.

بلوک ساختار هزینه‌ها:

جذب و حفظ مشتریان هزینه‌های اصلی را تشکیل می‌دهند. مخارج اصلی برای برند‌سازی و بازاریابی صرف می‌گردد.

بوم کسب و کار نوآوری محصول / خدمت

کسب و کار چیست
بوم کسب و کار
کاوه کارگر

بلوک ارزش پیشنهادی در بوم کسب و کار نقطه قوت این مدل محسوب می‌شود. در واقع همه چیز حول ایجاد ارزش جدید به جامعه مخاطب و پیشرو بودن در این زمینه خلاصه می‌شود.

همه فعالیت‌ها برای تجربه کاربری بهتر مشتریان و ایجاد ارتباط بهتر بین آنها و محصول یا خدمات صورت می‌پذیرد.

در این مدل کسب و کار ها می‌توان کالا یا خدمات را مستقیم به مصرف کننده نهایی ارائه داد. اما ترجیحاً در اختیار کسب وکار های ارتباط با مشتری به عنوان واسطه قرار می‌گیرد.

بلوک ارزش پیشنهادی:

تمرکز بر روی ارائه محصولات یا خدمات جدید به بازار و قبل از سایر رقبا است. کاربر پسند بودن و بدیع بودن ارزش پیشنهادی به بازار هدف این بلوک از بوم کسب و کار است.

بلوک بخش‌بندی مشتریان:

اکثرا به صورت B2B شرکت‌های ارتباط با مشتری و یا بازار مصرف‌‌کنندگان (B2C)

بلوک جریان درآمدی:

به دلیل به روز بودن و پیشرو بودن محصولات یا خدمات، میزان درآمد به خاطر بیرقیب بودن آنها بالا خواهد بود.

فعالیت های کلیدی:

واحد تحقیق و توسعه مهم ترین فعالیت کلیدی محسوب می‌شود تا کالا یا خدمات جدیدی به بازار ارائه شود.

بلوک منابع کلیدی :

مهمترین منابع سازمان نیرو های خلاق و جذب و نگهداری آنها است. چون قلب واحد تحقیق و توسعه را تشکیل می‌دهند

ساختار هزینه‌ها:

هزینه های اصلی برای جذب نخبگان خلاق و استعداد ها و ماندگاری آنها در سازمان صرف می‌شود.

بوم کسب و کار مدیریت زیر ساخت

کسب و کار چیست
کاوه کارگر
بوم کسب و کار

بخش اصلی بوم کسب و کار در مدل مدیریت زیرساخت متمرکز بر سمت چپ بوم است.

مشتریان شرکت‌های واسطه و نیازمند به زیرساخت ما هستند.

بلوک فعالیت‌های کلیدی:

فعالیت‌های کلیدی این بخش شامل حفظ و توسعه زیرساخت کسب و کار است.

بلوک منابع کلیدی:

منابع کلیدی شامل خود زیرساخت ما می‌شود. البته روابط تجاری برای ارائه خدمات با حجم بالا که نیاز اصلی این مدل کسب و کار است نیز جزء منابع کلیدی محسوب می‌شود.

بلوک ارزش پیشنهادی:

تمرکز صرفا بر روی فعالیت‌ها و پیشنهادات متمرکز بر ارائه خدمات مربوط به زیر ساخت شرکت می‌باشد.

بلوک ساختار هزینه ها:

در مدل مدیریت زیرساخت هزینه‌های ثابت بالا است. که برای به صرفه شدن آن نیازمند تولید یا ارائه خدمات با مقیاس و حجم بالا هستیم.

بلوک بخش بندی مشتریان:

مشتریان این مدل کسب و کار همگی به صورت (B2B) می‌باشند. و خدمات برای مشتریانی طراحی شده که خودشان صاحب کسب و کار هستند.

بلوک جریان درآمدی:

شاخصه پایه مدل درآمدی کسب و کار مدیریت زیر ساخت شامل سود اندک و حجم بالای فروش می‌باشد.

برگرفته از :

osterwalder, Business Moldel Generation

آموزش ها

بوم کسب و کاربوم مدل کسب و کارسه مدل کسب و کار تفکیکیکاوه کارگرکسب و کار تفکیکیکسب و کار چیست

2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *