شرح مدل کسب و کار دنباله دار را با یک مثال از سایت علی بابا آغاز میکنیم. راز موفقیت سایت علی بابا دات کام استفاده از این مدل کسب و کار است. این سایت ، صاحب آن “جک ما” را تبدیل به یکی از ثروتمندترین افراد در چین کرده است.
او به جای تمرکز بر اقلام پرفروش مانند دیگر سایتها ، پلتفرمی را بنا کرد که افراد بتوانند اقلامی که مشتری کمی برای آنها وجود دارد را بفروشند.
در نگاه اول دیوانگی به نظرمیرسد اما تعداد این افراد بسیار زیاد است و جک ما برای آنها بازاری را فراهم کرد تا بتوانند کالا و خدمات خود را که عرضه کنند.
درست است که این کالاها کم فروش هستند ولی اکنون کسانی که به آنها نیازمندند و تعداد آنها کم نیست، میدانند کجا محصولات محبوب و خاص خود را پیدا کنند.
وی حتی توانست برای تراکنشهای شرکت خود سرویسی مشابه paypal به نام alipay راه اندازی کند.
به صورت سنتی تمامی کسب و کار ها به دنبال کالاهایی برای فروش میگردند که مشتریان زیادی دارد و به سرعت به فروش میرسد.
این یک امر طبیعی است و پیرو قانون بیست هشتاد معروف است.
تمرکز بر بیست درصد کالا و یا خدماتی که هشتاد درصد فروش را تشکیل میدهند بسیار عاقلانه است.
اما تکلیف کالا و خدمات کم فروش چه میشود؟
این نوع کالا و یا خدمات با ذائقه گروههای خاص و خیلی کوچک جور در میآیند اما تعداد این گروههای کوچک بسیار زیاد است.
کالاها و یا خدماتی که گاهی به فروش میرسند ولی میتوانند به اندازه مدل سنتی بالا سودآور باشند.
فقط باید به توانیم آنها را به گروههای کوچک فراوان طرفدار هر یک از آنها ارائه دهیم.
برای این کار باید دو فاکتور کلی را در نظر داشت
۲ . پلتفرمی قوی تا دسترسی مخاطبان به این کالاها بسیار آسان باشد.
کریس اندرسون مفهوم کسب و کار دنباله دار را خلق کرد تا گذار مهمی در عرصه رسانه را تشریح کند
این مفهوم فرصتی برای رسانهها بود تا به جای فروش تعداد کمی اقلام پرفروش به سمت فروش تعداد زیادی از اقلام رسانهای کم فروش حرکت کنند.
او توضیح داد که چه میزان از این اقلام کم فروش ، فروشی برابر و یا بیشتر از مدل محصولات پر فروش میتواند داشته باشد.
اما اکنون این مدل را برای انواع کسب و کارهای غیر رسانهای هم ممکن و در دسترس قرار دارد.
وی تشریح کرد که سه تغییر در فنآوری باعث به صرفه شدن و اقتصادی شدن این مفهوم در رسانه ها شده است
۱٫همگانی شدن ابزارهای تولید رسانه
۲٫همگانی شدن توزیع محصولات
۳٫کاهش شدید هزینه جستجو و یافتن این محصولات
همین سه دلیل قابل تعمیمی به سایر کسب و کارها میباشد. اندرسون بعد از بررسی رسانه این تعمیم را برای سایر کسب و کارها تشریح کرد.
مثلا سایت ebay موفقیت خود را مدیون سیستم مزایده های کوچک خود است ،
که تعداد زیادی از افراد را به هم متصل میکند که مقدار اندکی اقلام کم فروش را در مزایدههای این سایت خرید و فروش میکنند.
با کاهش هزینههای تولید فیلم و موسیقی باعث شد تا خیل عظیمی از تازه کاران کارهای خود را به بازار عرضه کنند
این کار که تا چند وقت قبل به خاطر هزینههای بالای استدیو و ابزارهای گران قیمت امکان پذیر نبود.
اکنون میلیونها تازهکار پر شور میتوانند موسیقی و فیلم های کوتاه خود را با ابزارهای ارزان و نرم افزارهای ساده با نتایج حرفهای تولید کنند.
اینترنت و امکان توزیع محصولات دیجیتال را تبدیل به یک کالای متداول و روزمره نموده است.
هزینه انبارداری ، مبادلات و ارتباطات را به شکل چشمگیری کاهش داده است و بازارهای جدیدی برای محصولات با مخاطبان اندک و خاص را فراهم کرده است.
چالش واقعی برای تولیدکنندگان محصولات با مخاطب اندک و خاص دسترسی آنها به بازار فروش بود.
قبل از ظهور موتورهای جستجو این امکان فراهم نبود به دو دلیل
ولی موتورهای جستجو با معرفی قدرتمند و رتبه بندی کاربران و گروههای علاقمند این کار را به شدت آسان کردند.
در واقع مدل دنباله دار در اصل یک مدل کسب و کار اینترنتی است.
نت فلیکس مدل موفقی از مدل کسب و کار دنباله دار در صنعت رسانه است.
کار نت فلیکس اجاره آنلاین فیلم است و با اعطای مجوز برای فیلم های خاص و کم مخاطب در کنار کارهای پرفروش و پر مخاطب به کارش ادامه داد.
این تغییر رویه باعث شد تا مجموع درآمد نت فلیکس از این محصولات خاص و کم مخاطب با فیلم های پر مخاطب و محبوب برابری کند.
هر مدل کسب و کار نیازمند یک نقشه راهنما برای پیش برد اهداف خود است. بهترین نمونه آن بوم مدل کسب و کار است.
به این وسیله به راحتی تمام اجزاء مدل کسب و کار دنباله دار را تشریح میکنیم.
اگر با بوم کسب و کار آشنایی ندارید خواندن یادداشت بوم کسب و کار به شما توصیه میشود.
ارزش پیشنهادی در مدل کسب و کار دنباله دار پیشنهاد حیطه وسیعی از اقلام کم فروش است.
ارزش پیشنهادی در این مدل میتواند به تسهیل تولید محتوا مخاطبان نیز کمک کند. مانند سایتهای ارائه دهند وبلاگ
که ارزش پیشنهادی این دسته میتواند ابزارهای تولید و به اشتراک گذاری محتوای مخاطبان باشد.
البته ممکن است در مواردی پیشنهاد بالا در کنار ارائه محصولات پرفروش باشد. مانند نت فلیکس و دیجی کالا
مانند کارخانه تولید اسباب بازی لگو که در کنار تولید محصولات پرفروش خود در سال ۲۰۰۵ بخشی به نام لگوفکتوری را تاسیس کرده است.
که به مشتریان قابلیت طراحی و سفارش محصول دلخواه خود را میدهد ، امکان فروش آن به دیگران و سهیم شدن در سود فروش را هم فراهم کرده بود.
تکلیف این بلوک در توضیحات اولیه مدل کسب و کار دنباله دار مشخص شده است.
تمرکز در این بلوک بر روی مشتریان بسیار زیاد ولی مخاطب محصولات خاص و محدود است.
مدل های دنباله دار بر بستر اینترنت به عنوان کانال ارتباط با مشتریان کار میکنند.
پلتفرمی بر مبنای سایت و یا اپلیکیشن دارند این ارتباط و مراوده مالی را شکل میدهند
البته در مواردی کانال های تراکنش مالی را نیز شامل میشوند
مانند علی بابا که برای نقل و انتقال پول از بستر تراکنش شخصی شرکت خود به نام AliPay استفاده میکند.
در مدل کسب و کار دنباله دار نکته مهم در این بلوک این است که باید روابط بین فروشندگان و خریداران خورد در بهترین شکل باشد
و تجربه مشتری خوبی برای هر دو دسته ایجاد کرد.
بنابراین در دو دسته متفاوت باید این تعامل شکل بگیرد.
مدل کسب و کار دنباله دار بر اساس انباشته شدن درآمدهای کوچک ولی به تعداد زیاد شکل گرفته است.
معمولا تسویه با فروشندگان برخط نبوده و از چها و هشت تا هفتاد و دو ساعت متغیر است.
این باعث میشود تا از محل تاخیر در پرداخت بتوانند منفعت ببرند.
البته هر روز ورودی جدید پول وارد سیستم کسب و کارشان میشود و در ازاء آن ورودی دو یا سه روز قبل از حسابشان خارج میشود
در واقع صندوق اصلی این کسب و کارها همیشه برای دو تا سه روز با وجود سودآوری پایینشان پر است ،
و میتوانند از این پول برای ایجاد جریانهای درآمدی جدید در خارج و یا درون کسب و کارشان استفاده کنند.
جریان درآمدی بعدی به دلیل وجود پایگاه اطلاعات مشتریان وسیعی است، که در اختیار دارند.
این پایگاه مشتریان جریانهای درآمدی متنوعی را میتواند ایجاد کند.
مانند تبلیغات ، فروش محصول تولیدی خود و یافروش حق عضویتهای ویژه
در مدل دنباله دار فعالیت های کلیدی شامل موارد زیر است:
۱٫حفظ و نگهداری از پلتفرم اصلی و مدیریت آن
۲٫فعالیتهای وابسته به توسعه و به روز کردن ارائه خدمات و نیروهای انسانی متخصص این بخش
۳٫فعالیت های مرتبط با ترویج و گسترش ضریب نفوذ پلتفرم و افزایش سهم بازار
مهمترین منبع کلیدی در مدل کسب و کار دنباله دار خود پلتفرم میباشد.
تمامی منابع اصلی برای ارتقا و حفظ پلتفرم مورد نیاز است.
که تقریبا شامل منابع مورد نیاز برای فعالیتهای کلیدی ذکر شده در بلوک قبلی میشوند.
اصلی ترین شرکای این مدل کسب و کار ، فروشندگان محصولات و خدمات محدود و یا خاص هستند. برای مثال:
در مدل ebay این شرکای اصلی همان کسانی هستند که اجناس خود را به حراج میگذارند
در مدل alibaba.com خرده فروشان شریک اصلی محسوب میشوند
و در مدل نت فلیکس تولید کنندگان محتوایی فیلمهای خاص و کم طرفدار شریک عمده محسوب میشوند.
البته بسته به نوع فعالیت کسب و کارهای دنباله دار شرکای کلیدی دیگری هم به این چرخه اضافه میشوند.
هزینه های اصلی در مدل کسب و کارهای دنباله دار شامل هزینه مدیریت ، به روز رسانی و حفظ و نگهداری پلتفرم میباشد.
برای این که این خود پلتفرم است که منبع کلیدی در این دست کسب و کار ها می باشد و ارزشمندترین دارایی کسب و کار محسوب میشود.
این یادداشت به مرور تکمیل میشود….
ترتیب پیشنهادی مطالب مرتبط
سلام اگه دوست داشتی می تونی این مقاله رو با دوستات به اشتراک بگذاری
اگر از این مقاله خوشت اومده ایمیلت رو بگذار تا از مقالات بعدی جا نمونی