مدل کسب و کار گوگل – ۴ درس برای همه از برگ برنده پنهان گوگل

فهرست مطالب

تحول شرکت گوگل

برتری مدل کسب و کار گوگل چیست؟

موتورهای جستجوی متنوعی حتی قبل از گوگل وجود داشتند ولی چرا گوگل ظهور کرد و سهم عمده بازار را از بقیه رقبا ربوده؟

تقریباً در ابتدا ، بوم کسب و کار گوگل با کمی تغییر با بقیه یکسان بود. پس دلیل توفیق گوگل چه بود؟

درک صحیح گوگل از مدل کسب و کار چند وجهی و تمرکز بر نقطه قوت آن شاید جواب سوال بالا باشد.

در این یادداشت علاوه بر داستان پیشرف گوگل ، “بوم کسب و کار گوگل” را با توجه به برگ برنده این شرکت تحلیل می‌کنیم و در آخر یادداشت به جمع بندی درس‌هایی که از این شرکت یاد گرفته‌ایم می‌پردازیم.

شرکت گوگل با توجه به سرعت رشد بالا و درآمد هنگفتش ، شاخه‌های بسیاری در زمینه‌های مختلف پیدا کرده و به جز سرویس‌های اینترنتی و نرم افزاری ، وارد پروژه‌های تولید محصول و دیگر وادی‌های فن آوری نیز شده است.

اما همه آنها از موفقیت های گوگل در پلتفرم آنلاین و موتو جستجوی قوی این شرکت سر منشا می‌گیرد. در این یادداشت ، ما هسته اصلی کسب و کار این غول بزرگ فن آوری که همان پلتفرم گوگل است را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

در سال ۲۰۱۵ شرکت گوگل با توجه به اهمیت پلتفرم اصلی خود نسبت به تاسیس ” شرکت الفابت ” اقدام کرده تا پلتفرم گوگل تحت عنوان قبلی به عنوان اصلی‌ترین دارایی شرکت جدید ، بتواند چابکی و رهبری خود در بازار سرویس‌های اینترنتی را حفظ کند.

در عین حال دیگر کسب و کارهایی که با سرویس اینترنتی گوگل از لحاظ حوزه کاری متفاوت هستند به عنوان زیرشاخه‌های دیگر شرکت الفابت به عنوان شرکت مادر فعالیت کنند. به این صورت از تداخل حوزه‌های کاری که دارای اهداف متفاوت هستند ، جلوگیری کردند.

مدل کسب و کار گوگل مدل کسب و کار الفابت کاوه کارگر

شیوه بررسی مدل و بوم کسب و کار شرکت های بزرگ

 

بررسی بوم یا مدل کسب و کار شرکت‌های بزرگ به ما در درک بهتر از مدل کسب و کار خودمان و یا راه‌اندازی استارت اپ، کمک شایانی می‌کند. به شرط این که ما حواسمان باشد گرفتار تقلید نشویم!

به هر حال این شرکت‌ها از ابتدا به این شکل کنونی نبودند ، برای بنچ مارک کردن ( مبنا قراردادن آنها ) برای پیشرفت باید روندی که از ابتدا تا کنون طی کردند را مطالعه کنیم.

دلیل این کار بسیار واضح است :

اول این که اولویت‌های کسب و کارهای بزرگ با کسب و کارهای کوچک نوپا و یا متوسط بسیار متفاوت است

دومین دلیل هم تفاوت بسیار در توان مالی شرکت‌های بزرگ در مقایسه با شرکت‌های کوچک و متوسط است که این محدودیت اجرای بعضی از استراتژی‌های آنها را برای ما نه تنها تقریبا غیر ممکن می‌کند بلکه می‌تواند مقدمات شکست و خروج ما از بازار را هم فراهم کند.

پس در همین ابتدای بحث به این نکته توجه کنیم که بین تقلید و بنچ مارک کردن یک کسب و کار باید تفاوت قائل شویم.

پیشنهاد می‌شود شیوه بررسی مدل کسب و کار را قبل از ادامه بخوانید

مدل کسب و کار گوگل

بررسی ” بوم کسب و کار ” این شرکت بدون داستان تولد آن ، نمی تواند به ما در درک ” مدل کسب و کار گوگل ” کمک چندانی بکند.

چرا که اگر به جای گوگل ، به بوم کسب و کار هر موتور جستجوی دیگری نگاه کنیم ، تقریباً با تفاوت‌های کوچک به یک شکل هستند.

اما علت برتری و موفقیت مدل کسب و کارگوگل در چیست؟

خوب شرکت گوگل گسترش زیادی پیدا کرده ولی همه ماجرا از یک ” موتور جستجو ” شروع شد. موتور جستجوی گوگل در واقع پلتفرم اصلی این غول بزرگ تکنولوژی نیز محسوب می‌شود.

سیستم اولیه گوگل توسط دو دانشجو به نام ” لری پیج ” و “سرگی برین ” ساخته شد. نکته جالب توجه این بود که آنها نتوانستند هیچ کدام از موتورهای جستجو فعال آن زمان را راضی کنند تا الگوریتم موتور جستجوی آنها را خریداری کند.

در سال ۱۹۹۸ آنها ابتدا به سراغ موتور جستجوی AltaVista رفتند و درخواست یک میلیون دلار برای الگوریتم خود کردند ولی در نهایت به توافق نرسیدند.

خریدار بعدی یاهو بود و آنها هم از خرید سر باز زدند.

نقطه اوج داستان اینجاست که دلیل اصلی آنها برای عدم خرید سیستم گوگل ، بدل به برگ برنده اصلی شرکت گوگل و موفقیت بالای این موتور جستجو شد.

منابع کلیدی مزیت پنهان گوگل

هر مدل کسب و کار موفق یک مزیت رقابتی ویژه دارد ، که ممکن است در بلوک ارزش پیشنهادی آن را نبینیم یا اگر هم ببینیم نتیجه و آثار آن مزیت رقابتی است که در بلوک ارزش پیشنهادی قرار گرفته

حتی نوع نگاه به آن مزیت رقابتی نیز در میزان پیشرفت و موفقیت موثر است. این نوع نگاه در واقع ” چرایی اصلی کسب و کار ” نام دارد.

بیاید به علت رد شدن تقاضای خرید سیستم گوگل توسط یاهو برگردیم ؛

تفکر حاکم بر شرکت یاهو نگهداشتن حداکثری مخاطب در سایت یاهو است. آنها به دنبال راه‌حلی برای بیشتر کردن زمان بازدید کاربران در وب‌سایت‌شان هستند،

تا به این وسیله کاربران در کنار استفاده از موتور جستجو ، کاربران به سمت مشاهده‌ی تبلیغات، خرید، بازی کردن، چک کردن ایمیل و صرف زمان و هزینه، در یاهو بمانند.

اما سیستم گوگل به‌ سرعت کاربران را به نتیجه‌ی جستجوی‌شان می‌رساند ، که خوش‌آیند مدیران یاهو نبود.

در عوض گوگل وظیفه بالا را به صاحبان وب سایت‌ها منتقل کرد، وبسایت‌ها برای این که رتبه بالاتری در جستجوی گوگل داشته باشند باید به دنبال راهکارهایی برای نگهداری بیشتر کاربران در سایت‌های خود باشند.

با سر زدن به صفحه اصلی این دو موتور جستجو می‌توانید این اختلاف فاحش را درک کنید.

گوگل چرایی کسب و کار خود را خدمت رسانی با سرعت بالا و آزادی عمل زیاد برای کاربران قرار داده بود و این چرایی را مبنای ساختن تمامی اجزای کسب و کار خود کرد.

برای این کار ابتدا باید مهم‌ترین قسمت مدل کسب و کار خود یعنی زیرساخت شرکت گوگل را مطابق چرایی شروع کسب و کارش آماده می‌کرد.

زیرساخت گوگل بزرگترین منبع کلیدی این شرکت است.

برخلاف روال طراحی مرسوم ، گوگل بوم کسب و کارش را بر مبنای ایجاد برتری در بلوک منابع کلیدی خود بنا کرد و بقیه بلوک‌ها بر اساس مزیت رقابتی در این بلوک شکل گرفتند.

شرکت‌های زیرساخت محور مانند گوگل همیشه باید در حال کمتر کردن هزینه‌های زیر ساخت و چابک کردن زیرساخت خود باشند ، زیرا ارزشمندترین و پرهزینه‌ترین دارایی آنها زیرساختشان است.

گوگل این را بخوبی درک کرده بود و به جای استفاده از سرویس‌های مختلف شرکای کلیدی برای پاسخگویی فوری به هر بخش از نیاز‌های کاربران ، سیستم زیرساختی مختص به خودش را از صفر طراحی کرد.

زیرساختی به نام ” گوگل فایل سیستم “ ( google file system ) به گوگل امکان افزودن بخش‌های تازه و یا بروز رسانی و ایجاد ارتباط بین سرویس‌های مختلف خود را تسهیل می‌کرد و هزینه‌های این تغییرات را به حداقل می‌رساند.

راز موفقیت مدل کسب و کار گوگل

گوگل زمانی تصمیم به اینکار گرفت که بسیاری از سرویس‌های امروز را ارائه نمی‌کرد ، ولی آینده نگری باعث شد تا در این گام باقی بماند. در حالی که بقیه رقبا برای جوابگویی به نیازهای روز کاربران از سرویس‌های شرکای کلیدی استفاده می‌کردند.

این کار باعث شد تا گوگل چند سال از سایرین عقب بماند ولی چون به دنبال رشد پایدار برای شرکتشان بودند از موفقیت‌های کوتاه مدت صرف نظر کردند.

بر خلاف بقیه رقبا که از آخرین دستاوردهای تکنولوژی روز و سرورهای مجازی استفاده می‌کردند ، شرکت گوگل سخت افزار خود را بر پایه سرورهای معمولی و ارزان قیمت بازار ساخت در عین حال مهندسین این شرکت سیستم زیر بنایی گوگل را با انعطاف پذیری بالایی طراحی کردند.

این باعث شد هر گاه نیاز به تغییر یا اضافه نمودن سرویس جدیدی را داشت بتواند با کمترین هزینه ممکن آن را اجرا کند و با افزایش تعداد کاربران سرویس ها دچار مشکل نشوند.

نتیجه این ممارست را امروز می‌بینیم ، خیلی وقت است که دیگر از رقیب سنتی‌اش یاهو پیشی گرفته و به رهبر بازار تبدیل شده است.

در عوض یاهو به خاطر هزینه‌های هنگفت زیرساخت تقریبا مدت‌هاست از دور رقابت حذف شده است.

حالا بعد از تعریف داستان گوگل و شناخت برگ برنده گوگل به تشریح بوم کسب و کار این شرکت می‌پردازیم.

فقط یک نکته : یوتیوب و سایر سرویس های خریده شده توسط گوگل هم جزء دارایی های گوگل است اما در یادداشتی دیگر و به صورت جداگانه به تشریح بوم کسب و کار آنها خواهیم پرداخت.

بوم کسب و کار شرکت گوگل

در بررسی بوم مدل کسب و کار گوگل به عنوان یک پلتفرم چند وجهی باید بدانیم که بعضی از بلوک ها از نقش کلیدی برخوردارند.

که شامل : بلوک منابع کلیدی ، بلوک ارزش‌پیشنهادی ، بلوک بخش‌بندی‌مشتریان ، بلوک ساختارهزینه‌ها و بلوک جریان‌های‌درآمدی می‌شوند.

البته در این یادداشت تمام بلوک‌های بوم مدل کسب و کار گوگل را به تفکیک تشریح می‌کنیم.

بلوک منابع کلیدی:

  • پلتفرم گوگل
  • پایگاه داده های کاربران
  • برند گوگل

قلب تپنده گوگل در این بلوک قرار دارد. پلتفرم گوگل بزرگترین منبع کلیدی این شرکت بزرگ است.

این پلتفرم به پشتوانه google file system ، سرورهای گوگل و دیتا سنترهای عظیم این شرکت به حیات خود ادامه می‌دهد.

موتور جستجو گوگل یه تدریج منبع کلیدی ارزشمند دیگری را برای گوگل ایجاد کرد و آن ” پایگاه بزرگی از اطلاعات کاربران ” بود که به مرور زمان با پیشرفت تکنولوژی اطلاعات کاربردی بیشتری از رفتارهای کاربران را در اختیار گوگل قرار می‌دهد.

گوگل با اتکا بر این دو منبع نسبت به خلق ارزش‌های پیشنهادی جدیدی بر مبنای نیاز کاربران خود و یا ایجاد نیازهای جدید برای کاربران اقدام می‌کند.

این رویه باعث می‌شود که به عنوان رهبر بازار همیشه از دیگر رقبا پیشی بگیرد. رهبر بازار بودن باعث شده تا برند گوگل بسیار ارزشمند شود.

برند گوگل منبع کلیدی بعدی گوگل محسوب می‌شود. برند گوگل در سال ۲۰۲۱ دومین برند ارزشمند بازار محسوب می شود.

بلوک ارزش پیشنهادی

  • جستجوی آسان با دقت بالا برای کاربران موتور جستجو
  • اختصاص فضای حافظه قابل توجه برای کاربران رایگان در سرویس‌های مختلف
  • سرویس‌های جانبی برای کاربران رایگان
  • گوگل ادوردز تبلیغات هدفمند و موثر
  • گوگل ادسنس ایجاد فرصت کسب درآمد از محتوا
  • سرویس‌های جانبی رایگان برای صاحبان وب سایت‌ها

گوگل به پشتوانه پلتفرم خود ارزشی فراتر از چند سرویس اینترنتی به تمامی مخاطبان خود ارائه می‌کند.

به کمک توانایی ” گوگل فایل سیستم ” در کنار سرعت بالای پاسخگویی به نیازهای کاربران فضای حافظه قابل توجهی هم به تمامی کاربران خود اختصاص می‌دهد

این مزیت ، گوگل را یک سر و گردن بالاتر از بقیه رقبا قرار می‌دهد. در عین حال کمتر در میان ارزش‌های پیشنهادی گوگل به آن توجه شده است.

از آنجا که گوگل یک پلتفرم چند وجهی رایگان است برای هر وجه از مخاطبان خود ارزش پیشنهادی جداگانه‌ای دارد.


خواندن یادداشت کسب و کارهای رایگان چند وجهی برای درک بیشتر مطلب خالی از لطف نیست.


گوگل برای مخاطبان رایگانش علاوه بر “موتور جستجوی قوی” خود لیست بلندی از سرویس‌های رایگان را ارائه می‌دهد از gmail گرفته تا google drive و google maps و غیره

که همگی به لطف “گوگل فایل سیستم ” به خوبی کار می‌کنند

برای پوشش هزینه‌های مخاطبان رایگان از تبلیغات خود تحت عنوان گوگل ادوردز کسب درآمد می‌کند. ارزش پیشنهادی در این بخش شامل :

۱٫تبلیغات هدفمند تضمینی شرکت گوگل ؛ که تبلیغات را بر مبنای کلمات کلیدی مورد نیاز کاربران انجام می‌دهد و دقیقاً به جامعه هدف تبلیغ‌کنندگان می‌رسد.

۲٫ در کنار آن در سرویس ادسنس ،گوگل با آنالیز وبسایت‌ها تبلیغات مرتبط با کاربران آن وبسات را نمایش می‌دهد که برای تبلیغ کنندگان بسیار جذاب است

از طرفی در یک کسب و کار چند وجهی هر روز باید به تعداد مخاطبان افزوده شود برای این کار باید وب سایت ها مدام بروز شوند و مطالب جدید و جذاب برای جستجوگران در اینترنت خلق گردند.

برای تشویق صاحبان سایت‌ها به این سمت ، سرویس جدیدی تحت عنوان گوگل ادسنس را راه اندازی کرد و صاحبان وب سایت‌ها را در درآمد حاصل از تبلیغات گوگل شریک کرد

این کار باعث خلق خدمات رایگان جدید گوگل به صاحبان وب سایت برای بررسی و کارآمد‌تر کردن وبسایت‌هایشان شد.

از قبیل گوگل‌آنالاتیکس و سرچ‌کنسول و غیره

بلوک بخش بندی مشتریان

  • کاربران رایگان موتور جستجو و سرویس های عمومی گوگل
  • تبلیغ کنندگانی که از گوگل ادوردز استفاده می‌کنند
  • صاحبان وب سایت‌ها از طریق گوگل ادسنس یا سرویس‌های مخصوص وب سایت گوگل
  • شرکت‌های تبلیغاتی همکار تحت عنوان “google partners

یک کسب و کار چند وجهی همچنان که از اسمش پیداست چند گروه مخاطبان کامل مجزا از هم را باید به خود جذب کند.

جستجوگرانی که از موتور جستجوی و سرویس های رایگان گوگل استفاده می‌کنند به عنوان مخاطبان وجه رایگان گوگل محسوب می‌شوند.

توجه شرکت گوگل به جذب مخاطبان رایگان بسیار زیاد است رفتارهای آنها را رصد می‌کند و مطابق آن سرویس‌های خود را بهبود می‌بخشد و یا خدمات نوینی را به آنها ارائه می‌کند ، زیرا بدون آنها بقیه بخش‌های مشتریان به سراغ گوگل نخواهند آمد.

بخش بعدی مشتریان را تبلیغ کنندگانی که از سرویس گوگل ادوردز برای تبلیغ خود بهره می‌برند تشکیل می‌دهند.

سومین دسته از مخاطبان ، وبسایت‌ها هستند که از سرویس گوگل ادسنس برای همکاری در تبلیغات استفاده می‌کنند ، یا برای رتبه بالاتر در گوگل از سرویس‌های رایگان ویژه وبسایت‌ها که در بخش ارزش‌های پیشنهادی گفته شد ، استفاده می‌کنند.

چهارمین دسته از مخاطبان این غول بزرگ را شرکت‌های تبلیغاتی همکار تشکیل می‌دهند که تحت عنوان google partners به فعالیت تبلیغاتی برای گوگل می‌پردازند.

کانال ارتباط با مشتریان

  • وبسایت گوگل دات کام و سایر وبسایت‌های شرکت گوگل
  • شرکت‌های تبلیغاتی همکار گوگل در قالب ” google partners ” در سراسر دنیا
  • تیم بازاریابی شرکت گوگل جهت پروژه‌های ویژه

کاربران رایگان از طریق وبسایت به خدمات این شرکت دسترسی دارند که همگی آنلاین بوده و از طریق اتوماسیون به راحتی در اختیار آنها قرار می‌گیرد.

موتور جستجوی شرکت گوگل ، گوگل پلاس ، گوگل مپ ، جی میل و …

از همین طریق هم افراد به بخشی از خدمات بالا که غیر رایگان هست نیز دسترسی دارند و به راحتی می توانند اکانت پریمیوم و یا فضای حافظه بیشتری درخواست کنند.

گوگل برنامه “google partners ” ( گوگل پارتنر) را راه اندازی کرده و پس از آموزش‌های مرتبط با ابزارهای ادوردز به اعطای گواهی‌نامه همکاری گوگل به شرکت‌های تبلیغاتی می‌پردازد

از این طریق استفاده از خدمات تبلیغاتی خود را از طریق همین شرکا در سراسر دنیا ارائه می‌کند.

در کنار این دو کانال ارتباطی برای پروژه‌های بزرگ و شرکت‌هایی که خواهان خدمات ویژه گوگل هستند ، تیم بازاریابی شرکت گوگل هم حضور دارد.

کانال تعامل با مشتریان

  • اتوماسیون قوی جهت ارتباط با کاربران
  • دستیار شخصی در برخی سرویس های پریمیوم
  • اختصاص یک تیم متخصص از گوگل در پروژه های بزرگ

خدمات گوگل در کل یک ” سیستم سلف سرویس ” است و در تمامی بخش ها همیشه امکان فیدبک (feed back) دادن و دریافت پاسخ اتوماتیک وجود دارد.

این پاسخ اکثراً شما را به آموزش‌ها مرتبط ارجاع می‌دهد در برخی از سرویس‌ها بعد از انجام تغییراتی که در آموزش‌ها ارائه شده می‌توانید انجام تغییر را ثبت کنید. گوگل اتوماتیک بررسی می‌کند و در صورت رفع اشکال به شما اعلام می‌کند

البته معمولاً یک مرحله قبل نیز وجود دارد و گوگل ایراداتی که برای شما در سرویس وجود دارد را تشخیص و به صورت نوتیفیکیشن به شما اطلاع می‌دهد.

در برخی سرویس‌های پریمیوم و تمام پروژه‌های خاص علاوه بر آموزش شما با یک دستیار معین در گوگل در ارتباط هستید.

حتی در پروژه‌هایی با ابعاد وسیع در ارتباط با مسائل فنی مرتبط با گوگل امکان دارد یک تیم از طرف شرکت گوگل در محل پروژه مستقر شوند.

جریان درآمدی

  • رایگان برای کاربران عمومی
  • تبلیغات از برنامه گوگل ادوردز
  • دریافت هزینه از بخش پریمیوم سرویس‌های آنلاین
  • اخذ هزینه از خدمات برای پروژه های خاص

جریان درآمدی مدل کسب و کار گوگل در ابتدا فقط شامل درآمد از سیستم مزایده کلیدواژه‌ها یا همان “گوگل ادوردز ” بود.

این مزایده به این صورت است که هر چه یک کلیدواژه محبوب‌تر باشد تبلیغ کننده باید مبلغ بیشتری را برای آن پرداخت کند.

ولی به مرور با تکیه بر پایگاه اطلاعات کاربران و رفتار شناسی آنها نه تنها ” گوگل ادوردز ” درآمد بیشتری برای گوگل به ارمغان آورد بلکه به تولید جریان‌های جدیدی برای گوگل منجر شد.

سرویس‌های جدیدی بر پایه این اطلاعات خلق شد که به صورت فریمیوم بودند و برای استفاده از امکانات ویژه آن سرویس‌ها باید مبلغی پرداخته می‌شد.

باز برمی‌گردیم به ” گوگل فایل سیستم” با تکیه بر سرورهای قدرتمند و انعطاف پذیر گوگل ، خدماتی را به دیگر شرکت‌های حوزه آی تی ارائه می‌کند که جریان درآمدی دیگری برای گوگل محسوب می‌شود.

مانند سرویس ” گوگل کلود” (Google Cloud) که بستری برای اجرای اپلیکیشن ها ، محاسبات خاص و یا استفاده از نرم افزارها است.

فعالیت‌های کلیدی

  • مدیریت پلتفرم
  • مدیریت خدمات
  • گسترس کاربران

بلوک فعالیت‌های کلیدی در بوم کسب و کار گوگل شامل دو بخش کلی می‌شود.

فعالیت‌هایی که متمرکز بر پلتفرم اصلی گوگل است

فعالیت‌هایی که برای گسترش کاربران مورد نیاز است.

در بخش اول مدیریت پلتفرم و خدمات نگهداری سرورها و دیتا سنترها و به روز رسانی آن‌ها قرار دارند.

در بخش دوم تمام فعالیت‌هایی که باعث افزایش تعداد کاربران و وفاداری آنها به سرویس‌های گوگل قرار می‌گیرند

که شامل مدیریت خدمات ، تحلیل و آنالیز پایگاه اطلاعات کاربران و طراحی سرویس‌های جدید و بهبود تجربه کاربری تمامی سرویس‌ها می‌شود.

شرکای کلیدی

  • تولید کنندگان محتوا
  • شرکت های تبلیغاتی همکار گوگل تحت برنامه google partners
  • وب سایت های برنامه گوگل ادسنس
  • اتحادیه Open Handset Alliance
  • متخصصان خارج از سازمان برای برنامه‌های متن باز

مهم‌ترین شریک کلیدی گوگل تولیدکنندگان محتوا در وب سایت‌ها هستند بدون آنها محتوایی در وب وجود ندارد که کاربران برای جستجوی آنها از سرویس اصلی گوگل استفاده کنند.

شریک کلیدی بعدی شرکت‌های تبلیغاتی هستند که تحت عنوان ” google partners ” به جذب تبلیغات برای ” گوگل ادوردز ” کمک می‌کنند.

از آنجا که ضریب نفوذ استفاده از تلفن همراه در حال گسترش است گوگل عضو اتحادیه “Open Handset Alliance “می‌باشد و با کمک سایر اعضا به گسترش و توسعه استانداردهای باز ( غیر انحصاری) برای تلفن های هوشمند در تلاش هستند.

سیستم عامل اندروید از جمله دست آوردهای این همکاری است.

گوگل از ” مدل کسب و کار باز ” نیز استفاده می‌کند و کد‌های بعضی از محصولاتش را در اختیار متخصصان در سراسر دنیا قرار می‌دهد و از آنها برای توسعه بعضی تکنولوژی‌ها استفاده می‌کند.

برای مثال در سپتامبر ۲۰۰۸، گوگل بخش زیادی از ” سورس کد کروم ” شامل “موتور جاوااسکریپت وی۸ ” را با نام ” کرومیوم ” در اختیار عموم قرار داد. این کار باعث شد که دیگران بتوانند کد را مطالعه کنند و کمک کنند تا این مرورگر روی سیستم عامل لینوکس و مک نیز قابل اجرا شود.

البته گوگل با توسعه فعالیت هایش شرکای کلیدی جدیدی برای سایر پروژه های فرعی خود دارد که خارج از این بحث است.

ساختار هزینه ها

  • هزینه مدیریت و نگهداری پلتفرم
  • هزینه بخش تحقیقات و توسعه
  • هزینه جذب کاربران بیشتر و حفظ کاربران فعلی
  • هزینه خرید یا استفاده از لایسنس یا خدمات شرکای کلیدی

هزینه اصلی در بوم کسب و کار گوگل و تمامی کسب و کار های چند وجهی مربوط به زیرساخت این شرکت‌ها می‌شود.

همان طور که در ابتدای مقاله اشاره کردم اثر برگ برنده گوگل به لطفگوگل فایل سیستم در این بخش مشهود است. گوگل نسبت به رقبا هزینه‌های کمتری در بخش پلتفرم خود را دارد.

از آنجا که در این مدل کسب و کارها هزینه اصلی متوجه پلتفرم و موارد مربوط به آن است ، این قابلیت باعث شده تا به راحتی رقبای سنتی خود را پشت سر بگذارد و بار مالی کمتری در این بخش داشته باشد.

در مدل کسب و کار گوگل هزینه مدیریت و نگهداری پلتفرم گوگل هزینه اصلی و مهم این شرکت است. مانند تعمیر و نگهداری سرور‌ها و …

در درجه بعد هزینه‌های توسعه پلتفرم قرار می‌گیرد که برای جذب کاربران جدید و حفظ کاربران فعلی ضروری است

در این بخش قسمت زیادی از هزینه مربوز به بخش ” تحقیق و توسعه گوگل ” یا همان ( R & D ) است که شامل موارد زیر است:

۱٫هزینه منابع انسانی متخصص

۲٫بودجه جهت تحقیقات و توسعه

۴ درس از مدل کسب و کار گوگل

در مجموعه روند پیشرفت گوگل ثابت کرد که اگر درک درستی از کسب و کار خود داشته باشیم ، از رقبا پیشی خواهیم گرفت.

درس‌هایی که به طور مشخص از بررسی مدل کسب و کار گوگل دریافتم موارد زیر است:

  1. شناسایی نقطه قوت و تقویت آن
  2. کاهش هزینه ثابت
  3. آینده نگری – صرفه نظر از موفقیت کوتاه مدت
  4. ارزش پیشنهادی منحصر به فرد – حس آزادی عمل

۱٫ شناسایی نقطه قوت مدل کسب کار سبب می‌شود به جای تلاش بیش از حد برای بهبود نقاط ضعف ، بیشتر وقت خود را برای تقویت نقاط قدرت خود صرف کنیم.

در مدل کسب و کار چند وجهی ” زیر ساخت” مهمترین بخش و نقطه قوت کسب و کار محسوب می‌شود.

شرکت گوگل با ایجاد ” گوگل فایل سیستم ” به اصطلاح به اختراع مجدد چرخ پرداخت. اما این شرکت می‌دانست که مهم‌ترین دارایی کسب و کارشان باید درون سازمان طراحی و ساخته شود.

استفاده از شرکای کلیدی در زیرساخت ( پلتفرم ) یک اشتباه استراتژیک است.

۲ . کاهش هزینه ها ؛ همیشه شناسایی و کاهش هزینه‌های ثابت باعث بالا رفتن توان صاحب کسب و کار برای پیشرفت و توسعه خواهد شد. همانطور که در یادداشت های مختلف اشاره کردم هیچ کسب و کاری بابت هزینه های متغییر ورشکست نشده است.

اما هزینه‌های ثابت بالا و کنترل نشده همیشه یکی از دلایل اصلی ورشکستگی است.

شرکت گوگل نه تنها بر روی معماری زیر ساخت خود متمرکز شد ، بلکه ارزش پایین آوردن هزینه‌های زیرساخت را نیز درک کرد.

در قدم بعدی استفاده هوشمندانه از سخت افزارهای معمولی و ارزانقیمت ، هزینه‌های نگهداری سرورها را به شدت در قیاس با رقبا پایین آورد.

این کار که به برگ برنده گوگل در رقابت تبدیل شد ناشی از درک صحیح از مدل کسب و کار خودشان بود.

۳٫ آینده نگری ؛ باعث می‌شود ما به جای صرف انرژی در رقابت‌های زودگذر که معمولاً هزینه‌بر نیز هستند به سمت بازار انحصاری و شخصی خودمان در حرکت باشیم.

با درگیری کردن خود در موفقیت های کوتاه مدت مسلما از هدف و چرایی شروع کسب و کارمان دور خواهیم شد.

شرکت گوگل زمانی بر روی طراحی و معماری پلتفرم خود متمرکز شد که دیگر بازیگران بازار به دنبال رفع سریع نیاز مخاطبان به هر قیمتی و با تکیه بر شرکای کلیدی بودند. گوگل موفقیت‌های کوتاه مدت را فدای راهبرد بلندمدت و پایدار خود کرد.

عمق دید استراتژیک برای ماندگاری در بازار بسیار مهم است.

۴٫ ارزش پیشنهادی منحصر بفرد نه باید فقط به صورت شعار باشد بلکه حتی در صورت بیان نشدن باید به وسیله مشتریان احساس شود.

شرکت گوگل با تکیه بر پلتفرم انعطاف پذیر خود “فضای حافظه دیجیتال” بسیار بیشتر از سایر رقبا در اختیار کاربران خود قرار داد. در واقع ” حس آزادی عمل در اینترنت ” ارزش پیشنهادی اصلی گوگل برای کاربران است،

ارزش پیشنهادی منحصر بفرد شرکت گوگل در لایه‌های انبوه خدمات این شرکت پنهان است ولی باعث شده که کاربران گوگل یک ” تجربه کاربری عالی ” را احساس کنند. ارزشی که شاید به کلام و در شعار گفته نشود ولی کاربران ناخودآگاه آن را درک کرده‌اند.

www. console.cloud.google.com

www.google.com/partners/become-a-partner

book : business model generation

www.wikipedia.com

www.techopedia.com/definition/26906/google-file-system-gfs

www.openhandsetalliance.com

کتاب” گوگل چگونه کار می‌کند” ،نوشته اریک اشمیت و جاناتان روزنبرگ

کتاب ” با چرا شروع کنیم “

مقاله  حسین خلیلی صفا “چرا یاهو بازنده نبرد اینترنت در برابر گوگل شد؟”

مقاله‌ ، به قلم Mohit Aron در وب‌سایت تک‌کرانچ 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سلام اگه دوست داشتی می تونی این مقاله رو با دوستات به اشتراک بگذاری

 اگر از این مقاله خوشت اومده ایمیلت رو بگذار تا از مقالات بعدی جا نمونی