کتاب با چرا شروع کنیم
نویسنده
سایمون سینک
Saimon Sinek
دسته بندی
استراتژی کسب و کار
رهبری و توسعه فردی
سال انتشار
۲۰۰۹
درباره کتاب
کتاب با چرا شروع کنیم اولین کتاب سایمون سینک است و البته هنوز پر طرفدارترین کتاب اوست.
وی ده سال بعد کتاب بازی بی نهایت را نوشت که از نظر من مکمل این کتاب محسوب میشود و در واقع قدم بعدی یک استراتژی مطلوب به حساب میآید.
کتاب با چرا شروع کنیم موضع اصلی خود را با مثالهای ملموس تشریح میکند. گر چه کتاب در دسته استراتژی کسب و کار و به طور خاص استراتژی فروش دستهبندی میشود. اما چرایی شروع یکی از شروط لازم توسعه فردی نیز به حساب میآید.
اولین قدم برای شروع هر سفری این است که چرا میخواهیم در آن مسیر پای بگذاریم.
خلاصه کتاب با چرا شروع کنیم را در یک جمله اینگونه میتوان بیان کرد:
کتاب ” با چرا شروع کنیم ” به قدم اولیه مسیری کارآفرینی که شفاف کردن دلیل شروع کارمان و تاثیر آن که الهام بخش بودن برای مخاطبین است، پرداخته است.
کتاب با تقسیم استراتژی فروش به دو روش کلی آغاز میشود.
۱-مراوده منفعت طلبانه
۲-الهام بخش بودن
در مراوده منفعت طلبانه ما به تبلیغاتی رو میآوریم که با ایجاد ترس و یا هیجان آنی سعی در فروش محصولات خود داریم مانند تخفیف تا زمان مشخص و سایر روشهایی که فقط فشار فروش ایجادمیکند و مخاطب کوچکترین جایگاهی در استراتژی آنها ندارد.
این روش، فروش را رقم میزند ولی کوچکترین تلاشی در جهت بدست آوردن مشتری وفادار ندارد. در واقع هر سری باید کمپین پر خرجی برگزار کرد.
در روش الهام بخش بودن توجه به سمت نیاز و خواستههای واقعی مشتری است.
به جای روی آوردن به تکنیکهای مراوده منفعت طلبانه و توجه صرف به میزان سود و فروش هر کمپین تا کمپین بعدی، سعی بر این است که مخاطب با ما و هدف اصلی ما از کسب و کارمان همراه شود.
در واقع در نقش رهبری که بخشی از خواستههای مخاطب هدف اصلی اوست، ظاهر میشویم. سایمون سینک اعتقاد دارد این روش باعث جذب مشتری وفادار میشود.
به گفته کتاب الهام بخش بودن یعنی: “ ما چرایی روشن و شفافی برای حضور و عرضه در بازار داشته باشیم و مردم برای این چرایی حاضر باشند آنچه ما می فروشیم، را بخرند.“
در کتاب چه میخوانیم
بخش اول کتاب با چرا شروع کنیم
کتاب در بخش اول درباره اهمیت چرایی صحبت میکند. در فصل اول با مثالهای مختلف اهمیت این چرایی را در مقابل کسانی که با تکیه بر منابع مالی سعی در پیشبرد یک هدف را داشتند مقایسه میکند.
فصل دوم به مراوده منفعت طلبانه اختصاص دارد و این دیدگاه و تکنیک هایش را به صورت اجمالی بررسی میکند. نقاط قوت و ضعف این نوع استراتژی فروش در این فصل واکاوی میشود.
در بخش آخر این فصل بحثی به میان میآید که به تنهایی قابل تفکر و تعمق است.
“کارآمد بودن یک روش دلیل بر درست بودن آن نیست.”
بخش دوم کتاب با چرا شروع کنیم
در بخش دوم با عنوان ” دیدگاه جایگزین” به مزایای الهام بخش بودن به عنوان یک استراتژی نگاه میکند.
در فصل سوم مفهوم دایره طلایی را مطرح میشود. دایره ای که از سه لایه تشکیل میشود.
۱-چه چیزی (What)
۲-چگونه (How)
۳-چرا (Why)
قسمت مرکزی و مهمترین بخش همان چرا است.
از این بخش کتاب به بعد تقریباً همه چیز حول محور همین دایره طلایی و نحوه بهرهمندی از آن میگردد.
فصل چهارم به تاثیر کارکرد مغز و تطابق آن با دایره طلایی اختصاص دارد. بیان چرایی بر بخش لیمبیک مغز و همراهی و الهام بخش بودن برای مخاطبان تشریح میشود.ه
فصل پنجم به ایجاد توازون بین حلقه های طلایی به عنوان استراتژی ما در فروش میپردازد.
بخش سوم کتاب با چرا شروع کنیم
بخش سوم درباره استراتژی با چرا شروع کردن و الهام بخش بودن و دستیابی به نقش رهبری است.
فصل ششم درباره ایجاد اعتماد بر پایه چرایی است و فصل هفتم با تکیه بر آنچه تا کنون کتاب به ما ارائه داده در رسیدن به نقطه اوج کسب و کار را تشریح میکند. چرخه عمر یک محصول را معرفی میکند و ارتباط عمر بیشتر محصول با چرایی را شرح میدهد.
بخش چهارم کتاب باچرا شروع کنیم
در بخش چهارم کتاب به جذابترین قسمت بحث ” با چرا شروع کنیم ” میرسیم و آن دستورالعمل رهبری کردن مخاطبانی است، که به ما باور دارند.
این بخش سه فصل بعدی کتاب این گونه تقسیم میکند:
۱-فصل هشتم :با چرا آغاز کنیم، اما بدانیم چگونه!
پیوند بین چرا و چگونه بررسی میشود. این که الهام بخش باشیم و به توانیم منشا این الهام بخشی را با صدای رسا به گوش بقیه برسانیم نیازمند این است که چگونگی که بخش میانی در دایره طلایی است را به خوبی بشناسیم، و یا از کسانی که در چگونگی انجام کار تبحر دارند استفاده کنیم.
۲-فصل نهم : دربارهی بخش بیرونی دایره طلایی یا همان ” چه چیزی” صحبت میکند.
در واقع این فصل کوتاه تاکییدی بر این است که باید از بخش درونی که چرایی است شروع کنیم و به بخش بیرونی که ” چه چیزی ” است برسیم.
۳-فصل دهم : ارتباط برقرار کردن فقط صحبت کردن نیست. بلکه گوش دادن نیز هست.
یک ارتباط موثر دوطرفه است و ما نیاز به شنیدن صدای مخاطبان و خواستههای آنها داریم. در غیر این صورت از ریل قطار الهام بخش بودن برای مخاطبان خارج خواهیم شد.
بخش پنجم کتاب با چرا شروع کنیم
در این بخش چالشهای مسیری که تا کنون درباره آن صحبت شده مطرح میشود.در اصل به اتفاقاتی در یک سازمان و شرکت اشاره میکند که چرایی در آن به فراموشی سپرده میشود.
این دو فصل با وجود این که درباره سازمانهای بزرگ صحبت میکند. زنگ خطری برای کسب و کارهای کوچک نیز محسوب میشود. اگر در مسیر توسعه و موفقیت شکافی بین چرا و چه چیزی به وجود بیاید باعث لطمات بزرگی خواهد شد.
بخش ششم کتاب باچرا شروع کنیم
دو فصل آخر به منشاء چرایی هر کاری میپردازد. این چرا وامدار چه چیزی است. بیان میکند که، قدرت اصلی هر حرکتی در چرایی آن نهفته است.
و در جمع بندی نهایی خیلی مختصر این مطلب را عنوان میکند، که اگر به دنبال چرایی خودتان حرکت کنید میتوانید الهام بخش بقیه بوده و آنها نیز چرایی شما را دنبال کنند.
دایره طلایی
دایره ای که از سه لایه تشکیل میشود.
۱-چه چیزی (What)
2-چگونه (How)
3-چرا (Why)
تمامی صاحبان کسب و کار میدانند چه چیزی عرضه میکنند. تعداد کمتری میدانند چگونه آن را به بهترین نحو عرضه کنند. اما تعداد بسیار کمی می توانند به وضوح چرایی کارشان را توضیح دهند.
در قسمت چه چیزی محصول ما قرارد دارد و مانور صاحبان کسب و کار بر روی قیمت، ویژگیها و کاربرد محصولاتشان است.
در قسمت جگونگی صاحبان کسب و کار تمرکزشان بر روی مدل کسب و کار و خلق ارزش پیشنهادی و… است.
در بخش چرایی صاحبان کسب و کار سعی میکنند به مخاطبانشان به صورت ساده و شفاف هدف اصلیشان در ماموریت کسب و کارشان را ارائه کنند.
اکثر کسب و کارها از چه چیزی شروع میکنند و ممکن است بعداً به سمت چگونگی و چرایی کسب و کارشان توجه کنند.
سایمون سینک در این کتاب مطرح میکند که مسیر صحیح این است که از هسته اصلی یعنی از چرایی به سمت چه چیزی حرکت کنید.
این دایره طلایی برای کسب و کارها بسیار مهم هست چرا که تقسیم بندی اش به کارکرد مغز ما بسیار نزدیک است.
تصمیمات منطقی و دلایل خرید یک محصول یا همان چه چیزی در غشای بیرونی مغز ” نئوکورتکس” گرفته میشود.
اما بخش احساسات و وفاداری به بخش داخلی مغز” لیمبیک” مربوط میشود. جایی که اگر بتوانیم چرایی کارمان را به مخاطبانمان بشناسانیم، در ذهنشان ماندگار میشویم و مشتریان وفادار را خلق میکنیم.
جمع بندی و برداشت شخصی
در کل خواندن این کتاب به صاحبان کسب و کار یک الزام است.مزیت این کتاب در لحن ساده آن است. در عین حال به یکی از مهمترین پایه های ساخت یک استراتژی با دوام میپردازد.
در اصل این کتاب درباره سنگ بنای اصلی شروع یک کسب و کار و یا هر هدف دیگری است. قدم اول استراتژی هر کاری همین چرایی انجام آن کار است.
تا چرایی شروع کار خود را شفاف نکنیم دیر یا زود مسیر خود منحرف خواهیم شد.بر خلاف بقیه آموزهها که از راهی برای پیروزی و موفقیت آنی صحبت میکنند. این کتاب افق دید کارآفرینان را وسیعتر از موفقیتهای کوچک و مقطعی ترسیم میکند.
درباره نویسنده
سایمون سینک نویسنده آمریکایی- بریتانیایی و سخنران انگیزیشی و مشاوره کسب و کار است.
تخصص او در حوزه رهبری کسب و کار است.
سه کتاب پر طرفدار او در همین زمینه رهبری کسب و کار در اصل به نکات بنیادی استراتژی کسب و کار و رهبری اختصاص دارد.
- "با چرا شروع کنیم"
- "رهبران آخر غذا میخورند"
- "بازی بی نهایت"
گر چه از نگاه تفکر نقادانه به این کتاب ها میشود ایراداتی وارد کرد، اما سادگی بیان و تمرکز وی بر روی یک وجه مشخص از رهبری در کسب و کار در هر کدام از کتابها، آنها را دلپذیرتر و خواندنیتر کرده است.
جان کلام کتاب
برای توسعه و پیشرفت در کسب و کار دو راه وجود دارد.
۱-مراوده منفعت طلبانه
۲-الهام بخش بودن
راهکار موثرتر الهام بخش بودن است. برای این که مخاطب از این راهکار جذب ما شود.
یک راهکار وجود دارد و آن دانستن "چرایی شروع کار" است
نسخه های موجود بازار
۱-ترجمه علیرضا خاکساران نشر آموخته
۲-ترجمه م. جباری/پ. غفاری نسل نو اندیش
۳-ترجمه فرید حسنی نشر ذهن آویز
یک پاسخ
سلام جناب کارگر
ممنونم از شما که با حوصله کتابی را معرفی کردید.