نویسندگی در زندگی و کسب و کار تاثیر معجزه آسایی دارد.
یا چیزی بنویس که ارزش خواندن داشته باشد، یا کاری انجام بده که ارزش نوشتن داشته باشد.
“بنجامین فرانکلین“
همیشه ذهنم درگیر جمله بالا بود. خیلی راحت میشود در نگاه اول آن را یک جمله انگیزشی دانست که باعث میشود
قلب انسان به تپش افتد و موجی از پویایی ، ساحل آرامش درونی را بر هم زند.
و تکاپویی برای رسیدن به اوج موفقیت را به راه بیندازد که البته ، تاثیری موقتی در بیشتر موارد خواهد داشت.
اما کمی عمیق تر که به جمله بالا نگاه کنیم میبینیم که این فقط یک جمله انگیزشی صرف نیست.
پیامی است که فرانکلین برای نسل های پس از خود به جای گذاشته است.
در دو قسمت این کلام :
کلمه ” نوشتن ” است که شاه کلید پیام وی است.
آیا به راستی بدون نوشتن و نویسندگی چرخ تمدن بشری ؛ ما را به مرزهای تکنولوژی امروز می رساند؟
در این مقاله به چرایی نوشتن و نویسندگی در توسعه فردی و کسب و کار میپردازیم
در ده روز آینده این مقاله به مرور کامل میشود و نظرات شما عزیزان در زیر این مقاله به پر بار شدن آن کمک شایانی خواهد کرد.
خبر اسفناک درگذشت دو تن از اهالی فرهنگ شهرم مرا متاثر ساخت ، مرتضی محلاتی و ابراهیم برومندیان
یکی گرافیستی زبردست و دیگری کارگردان چیره دست تاتر بود و هر دو آثاری مکتوب از خود به یادگار گذاشتند.
دوست فرزانهای به پاس خدمات یکی از این عزیزان نوشته بود:
“تمام کتاب هایی که با هم ساختیم بماند به یادگار پس از ما ….”
همین یک جمله تلنگری بود که به یاد آورم اگر دانش و آموختههامان را نشر ندهیم دو جفای بزرگ کردیم :
اول به خودمان و دوم به سایرینی که ممکن است آنچه ما به تحقیق و تجربه آموختیم چراغ راه آنها باشد. نویسندگی دینی که است که پرداخت نکردنش بر گردن ما تا ابد خواهد ماند.
ولی سود نوشتن برای نویسنده بسیار بیشتر خواهد بود. نه تنها برای پرداخت دینی که بیمنت و با شوق و شور باید پرداخت.
بلکه به خاطر اینکه سبب میشود عمیقتر به مطالبی که ، یادگرفتهایم و یا تجربه کردهایم ؛ بنگریم و عمق دیدگاه خود را توسعه دهیم.
شاید در این بین تردیدها و شکهای ما برطرف شود و یا اگر در وادی ناصوابی هستیم بتوانیم تغییر مسیر دهیم.
و به سوی شادکامی و ساختن دنیایی بهتر قدم برداریم.
که پیشینیان خردمند گفتهاند : اگر دانش ساکن شود سریع تر از آب مرداب دچار آلایش و ماندگی خواهد شد.
و ناخودآگاه به سمت تعصب و چسبیدن به همان میزان از آموخته ها پیش می رویم و جویبار ساری و جاری یادگیری و کسب دانش را خشک خواهیم کرد.
پس این چند خط به یادگار آن دو عزیز بماند برای آیندگان
ذهن انسان هم زمان پر از افکار متفاوت و خاطرات متعددی است که شاید نسبت به وجودشان در آن لحظه چندان آگاه نباشیم و چه بسا بخشی از آن افکار و خاطرات در ناخودآگاه ما طی طریق می کنند.
در این بین میتوان با نوشتن آنچه که برایمان مهم است یا آنچه که فرا گرفتهایم ، باعث شویم با تمرکز بیشتری به آن بیندیشیم و غبار افکار و دیگر خاطرات جانبی را از روی آن کنار بزنیم.
همین امر به نظر ساده ، مسیر پیش روی ما را روشن تر میکند و نکته هیجانانگیزش اینجاست که در بیشتر موارد متوجه میشویم ، آنچه که در ذهنمان به نظر میآمد که به تمام زوایای آن فکر کردهایم ، از پختگی کامل فرسنگها فاصله دارد.
من به واسطه مشاوره به کسب و کار های مختلف آموختم که به راستی :
” هر کسب و کاری آینه تمام قد خصوصیات صاحبش است. “
همانطور که ما ایرادات ظاهری را در آینه می بینیم ، نوع نگرش به کسب و کار خودمان هم نیازمند یک آینه میباشد ؛
به دلیل این که صاحب کسب و کار در طول فعالیتهای روزانه خود ، دچار روزمرگی در محیط کارش میشود ، نمیتواند به خوبی مشکلات کوچک و بزرگی که دیگران از بیرون کسب و کار او می بینند را احساس کند.
و نقاط کوری در کسب و کارش دارد که نیازمند به یک آینه است تا بتواند آن ها را ببیند.
در این مورد استفاده از یک کوچ به عنوان همراه میتواند این موانع را برطرف سازد.
اما در صورت نداشتن کوچ ؛ نوشتن در این باره میتواند به او کمک کند تا شفافتر محیط اطراف خود را ببیند.
همه در بازار به دنبال فروش بیشتر و تبلیغات موثر برای محصولات و خدمات خود هستند.
حال اگر بتوانیم مخاطبان خود را بشناسیم و دلیلی برای خرید کردن از ما ، به جای سایر رقیبان ، به آنها بدهیم. مسلماً هزینه کمتری برای تبلیغات و فروش بیشتری را نصیب خود میکنیم.
نوشتن جواب سوال های زیر به صورت دورهای و مستمر میتواند روند بالا را سرعت بخشد.
در کسب و کار دو سوال اول به ” ارزش پیشنهادی “ ما مربوط میشود و سوال سوم به “بخش بندی مشتریان ” ارتباط دارد.
با همین سه سوال طلایی می توانید به صورت قابل توجهی در هزینه تبلیغات خود صرفه جویی کنیم.
خوب یک سوال دیگر هم اکنون برای همه به وجود میآید ،
هر روز که نمی شود به سوالات بالا جواب داد !
پس تکلیف نوشتن در کسب و کار منحصر به همین سوالات میشود؟
در واقع خیر ، اما میتوانید روزی پانزده دقیقه برای فکر کردن و نوشتن درباره اینکه چگونه میتوان برای بهبود کسب و کارمان تلاش کنیم ، وقت بگذاریم.
شاید به نظر وقت چندان زیادی نباشد ولی در طول زمان به تاثیر شگرف آن در کسب و کارمان پی خواهیم برد
طبق تجربهای که از جلسات متعدد با صاحبان کسب و کار دارم. این کار در ابتدا آسان به نظر میرسد ولی انجام منظم و مداوم آن باعث میشود در حرفه خودمان عمیقتر و متخصصتر شویم.
اما چگونه؟؟
انجام روزانه این کار باعث میشود در میان مدت نقاط کور خود را بیابیم یا به چالشهایی نسبت به آنچه همیشه فکر میکردیم کامل به آن واقف هستیم ، برخورد کنیم.
همیشه در حین انجام این تمرین سوالات جدید و مناسبی به ذهن ما میرسد که یافتن جواب آنها ما را پختهتر کرده و در مسیر پیشرفت قرار خواهد داد.
در کنار این کار نوشتن تجربههای جدید شما در کار روزانه ، هم میتواند به میزان زیادی به ما کمک کند.
این نوع نگارش تجربیات تاثیر یادگیری و عمل کردن به تجربه جدید را چند برابر افزابش میدهد تا در کوران کارهای روزانه این تجربه های ارزشمند فراموش نشود.
برای این کار حتی پنج دقیقه در روز نیز کافی است.
الف ) تاکید بر کوتاه بودن زمان در نظر گرفته شده برای نوشتن در دو مورد فوق فقط برای این است که ریزعادتی بسازیم که قابل انجام باشد.
به هر حال خود پروسه کار روزانه اکثر وقت صاحبان کسب و کار را به خود اختصاص می دهد اما پنج الی پانزده دقیقه زمان پرت در طول روز برای همه وجود خواهد داشت.
زمانی که به دیدن تلویزیون یا گشتن بیهدف در فضای مجازی صرف میشود یا مواردی از این دست.
ب ) پیشنهاد این مقاله برای نوشتن در دو مورد فوق به جای فقط اندیشیدن به این موضوعات ، برای این است که بسیاری از موانع ذهنی که باعث عدم تمرکز و شفاف اندیشیدن ما میشود ، به هنگام نوشتن کنار میروند.
یکی دیگر از منافع نویسندگی در زندگی و کسب و کار بالا رفتن توانایی ما در بازاریابی محتواست.
بازاریابی محتوا ، راهکاری است که در گوشه و کنار بحث های بازار زیاد درباره آن میشنویم.
و اگر به گوشتان مطلب تازه ای میآید ، حتما درباره بازاریابی دیجیتال و پست گذاشتن در شبکههای اجتماعی شنیدهاید ؛ که می تواند بخشی از بازاریابی محتوا باشد.
و در مقاله ” بازاریابی محتوا ؛ راهکارنهایی ” به تفسیر درباره اش صحبت کردیم.
به صورت خلاصه ، بازاریابی محتوا :
ارائه هر نوع از محتوای مفید برای مخاطبان ما که مرتبط با کسب و کار ما نیز باشد را شامل میشود.
شالوده ، هر محتوایی تسلط بر نوشتن است. وقتی ما بتوانیم به خوبی بنویسیم و مشق نوشتن انجام دهیم. علاوه بر عمق گرفتن دید ما در آن زمینه ، میتوانیم به مرور محتوای جذابتر و مفیدتری ارائه دهیم.
همین امر باعث میشود مخاطبان بیشتر و جدیتری برای کسب و کار خودمان بیابیم.
عمق بیشتر گرفتن در تخصص ما باعث میشود که با مخاطبان پی گیر و جدیتری روبرو باشیم. که این باعث میشود احتمال برقراری مراوده مالی و خرید از سوی آنها بالاتر برود.
نشر محتوا مبتنی بر این نوع بازاریابی باعث میشود ، رابطهای قویتری با مخاطبانمان پیدا کنیم.در عین حال از بازخوردهای آنها ، به ذائقه مشتریان خود پی ببریم. اینگونه میتوانیم مسیر کسب و کار خودمان را به روز و متناسب با نیازهای آنها تصحیح کنیم.
مخصوصاً امروزه که ، بازار رقابت تنگتر شده و نیازهای مشتریان ممکن است به سرعت با آنچه چند ماه پیش انتظار داشتند ، کاملاً متفاوت باشد.
نوشتن شاید در نگاه اول کاری ساده یا پیش پا افتاده به نظر برسد. ولی نویسندگی باعث تغییرات شایانی در زندگی و کسب وکار میگردد.
نوشتن خود نوعی درمان نیز محسوب میشود ، درمانی که مرحمی است بر تلاطم بسیار زندگی روزمره ما
اگر فواید دیگری از نوشتن و نویسندگی در زندگی و کسب و کار را تجربه کرده اید ، خوشحال میشوم که در زیر همین مقاله با من و دیگر دوستان به اشتراک بگذارید.
ترتیب پیشنهادی مطالب مرتبط
سلام اگه دوست داشتی می تونی این مقاله رو با دوستات به اشتراک بگذاری
اگر از این مقاله خوشت اومده ایمیلت رو بگذار تا از مقالات بعدی جا نمونی
۳ پاسخ
با سپاس از جناب کارگر عزیز
مقاله شما رو خواندم و نکات بسیار ارزشمندی را در باب نوشتن بیان کردهاید.
نوشتن یک ابزار فوق العاده و همیشه در دسترس است که ما نوشتن افکار به معنای واقعی تفکر کنیم
جناب کارگر عزیز
مطلب شما را خواندم.
در این مقاله شروع خیلی خوبی داشتید. سیر کلام شما با جمله آغازین شفافتر شد.این محتوا تا حد خیلی خوبی مفید و کاربردی است.
موضوعی که انتخاب کردید کشش و جاذبه لازم را دارد و برای توسعه و اثربخشی بیشتر، خیلی باز و زنده هست.
زیرا موضوع نوشتن در کسب و کار بسیار گسترده است.
تبریک میگویم؛ به این دلیل که معتقدم شما ایدهای مطرح کردهاید که در آینده امکان انتخاب بعنوان یک مسیر تخصصی را به شما می دهد و میتوانید به پژوهش، تولید و نشر محتوا در این مقوله بپردازید.
من با مطالعه مطلب شما جرقهای در ذهنم روشن شد و میدانم برای خیلیها یک اصل مسلم هست.
نقطه روشنی که در ذهنم دیدم؛ مسئله “مستند سازی در کسب و کار از طریق نوشتن” است.
چیزی که از دید من مهم و در تجربیاتم به وفور دیدهام، این است که اکثر ما در مستندسازی، آرشیوسازی مشکلاتی داریم و شما اینجا به”نوشتن برای به یاد ماندن تجربیات کاری” که تقریبا با آنچه که در ذهن من هست؛ همپوشانی دارد، اشاره کردید.
این جریان از هر جنس، چه به قول شاهین کلانتری نوشتن و تهیه دستورالعمل انجام یک کار باشد یا نکتهبرداری، حتی روزانهنویسی و خاطرهنویسی در فضای کاری، یک راهکار کلیدی برای رسیدن به موفقیت در کسب و کار میباشد.
نوشتن پیشنهادی است که قطعا در توسعه و رشد شخصی هر فرد میتواند موثر باشد؛ حتی ساخت برند شخصی.
چون من معتقدم هر کس به شکل و شمایل خودش تجربه میکند و مسائل را از زاویه دید خودش میبیند. پس قطعا نوشتن برای هر کسب و کاری می تواند تمایز و ویژگی خاص ایجاد کند.
از اینرو میشود گفت هر نوشتنی در کسب و کار، یک گام در جهت حرکت به سمت ساخت برند شخصی است. همان چیزی که شما در این مقاله با عناوین بیشتری به آن اشاره کردهاید. مثلا “نوشتن پایه بازاریابی نوین است”.
در نهایت مطلب شما توانست ذهن من را به عنوان مخاطب فعال کند و معتقدم توصیه های کاربردی این محتوا می تواند مسیر حرفهای علاقمندان را هموار سازد.
سپاسگزارم