فعالیت های کلیدی
آنچه میخوانیم
فعالیتهای کلیدی به طور کلی شامل تمامی کارهایی میشود که بدون آنها تولید کالا یا خدمات خود و رساندن آنها به مشتری میسر نمیشود. در” فعالیتهای کلیدی “بسته به نوع شرکت و فعالیتهای ما یکی از قسمت ها پر رنگ تر از بقیه فعالیتها می باشد.
برای مثال شرکت هایی که در زمینه خدمات فنآوری کار میکنند. وابستگی زیادی به نیروی انسانی متخصص دارند.
در عوض شرکت هایی که خدمات مالی انجام می دهند به منابع مالی و فعالیتهایی در این حوزه نیاز بیشتر دارند.
در کل” فعالیتهای کلیدی” را میتوان با عنوان فعالیت هایی اصلی تعریف کرد.
فعالیتهایی که باعث می شوند ما بتوانیم ” ارزش پیشنهادی “ خود را به دست مشتری برسانیم و از سود آن بهرهمند گردیم.
دانستن فعالیت های کلیدی و لیست کردن آن ها به ما در شفاف کردن وظایف در کسب و کارمان کمک می کند. این اولین قدم در سیستم سازی کسب و کار می تواند باشد.
در این بین روند های غیر ضروری حذف میشوند و روند های مهم ، بیشتر مورد تاکید قرار خواهند گرفت در مجال دیگری به طور مفصل درباره سیستم سازی و منافع آن صحبت خواهیم کرد.
سوالات این بلوک از بوم کسب و کار :
- ارزشهای پیشنهادی ما به چه فعالیت های کلیدی ای نیاز دارد؟
- کانال های توزیع نیازمند چه فعالیت های کلیدی هستند؟
- برای ارتباط با مشتری باید چه فعالیت های کلیدی را در نظر بگیریم؟
- ایجاد جریان های درآمدی به چه فعالیت های کلیدی ای احتیاج دارد؟
چرایی لیست کردن فعالیتهای کلیدی
یکی از بینش هایی که این بخش به ما می دهد این است که بتوانیم:
“هشتاد / بیست” فعالیتهای مان را بهتر رصد کنیم.با این دید در صدد بهبود و بهینهسازی فعالیتهایمان بر آییم .

این بینش می تواند به ما جهت ساختار دادن به سیستم کسب و کارمان کمک کند. سیستم سازی را آسانتر میکند. و جلوی هدر رفتن زمان و هزینههای ریزی که متوجه آنها ، نمیشویم را میگیرد.
سه مدل فعالیتهای کلیدی
سه مدل بخش بندی فعالیت های کلیدی که “استرولدر” در کتاب “خلق مدل کسب و کار” به آن ها اشاره نمود شامل موارد زیر می شوند.
این بخش بندیها به ما کمک میکند تا فعالیتهای کلیدی را آسانتر دسته بندی و لیست کنیم.
تولید و فعالیتهای کلیدی
این فعالیت شامل طراحی، ساخت و ارائه محصول به مقدار قابل توجه و یا با کیفیت عالی می باشد. تولید، فعالیت غالب در مدل کسب و کارهایی مانند شرکت های تولیدی است.
حل مسئله و فعالیتهای کلیدی
فعالیت های کلیدی از این نوع، شامل ارائه راهکارهای جدید برای مسائل خاص هر مشتری به صورت انفرادی است. عملیات غالب شرکتهای مشاوره ای، بیمارستان ها و سایر سازمان های خدماتی معمولا فعالیت های حل مسئله می باشد. این مدل کسب و کار ها نیاز به فعالیت هایی از قبیل مدیریت دانش و آموزش مستمر دارند.
پلتفرم/ شبکه و فعالیتهای کلیدی
فعالیت های مرتبط با مدیریت پلتفرم یا شبکه را شامل میشود. این مدل کسب و کارهایی را در بردارد که در طراحی آن ها از یک پلتفرم به عنوان منبع کلیدی استفاده شده است.
شبکه ها، پایگاه های واسطه، نرم افزار و حتی برندها میتوانند به عنوان یک پلتفرم عمل کنند. این مدل کسب و کارهای پیوسته باید پلتفرم خود مانند وب سایت شرکت را توسعه داده و آن را حفظ نماید.
مثلا مدل کسب و کار شرکت ویزا نیاز به فعالیتهایی در زمینه مدیریت پلتفرم تراکنشی کارت اعتباری دارد. این شرکت پلتفرمی جهت ارائه خدمت به بازرگانان، مشتریان و بانک ها دارد.
در بلوک فعالیت های کلیدی ” بوم کسب و کار “ شرکت مایکروسافت نیز این مدل لحاظ شده است. فعالیت کلیدی این شرکت مدیریت واسطه بودن بین فروشندگان نرم افزار و سیستم عامل ویندوز است.
فعالیت های کلیدی در این دسته در برگیرنده مدیریت پلتفرم، ارائه خدمات و ترویج پلتفرم میباشند.
[…] برای مطالعه بیشتر اینجا کلیک کنید. […]
[…] نیاز ، مهمترین فعالیت کلیدی شماست. که ما قبلا در بلوک “فعالیت های کلیدی “ مشخص […]