بخش بندی مشتریان – بهینه سازی خدمات

بخش بندی مشتریان بوم کسب و کار کاوه کارگر

بخش بندی مشتریان

آنچه در این مقاله مرور می‌کنیم :

  • چرا به بخش بندی مشتریان نیازمندیم
  • بخش بندی مشتریان چه می گوید
  • مضررات عدم بخش بندی کردن مشتریان چیست
  • فاکتور‌های اساسی بخش بندی مشتریان
  • اندر احوال مزایای بخش بندی

بخش بندی مشتریان راه گریز از محدودیتهای مالی کسب و کار

همیشه در کسب و کار ، ما با محدودیت‌های منابع مالی و زمانی روبرو هستیم. اصلی که خیلی مواقع از آن غافل می‌شویم.این دغدغه را از دل صحبت خیلی از مراجعانم در جلسات کوچینگ یافتم.

جملاتی شبیه این که :

اگر نیروی مناسب در تیمم داشتم….

اگر پول برای تبلیغات بیشتر داشتم….

اگر زمان و منابع کافی برای توسعه داشتم….

و خیلی اگر‌های دیگری که به صورت غیر مستقیم به محدودیت های مالی و زمانی اشاره می‌کند.

تمام این اگر‌ها برای این است ما بازار هدف خود را به خوبی نشناخته‌ایم.

برای این که بدانیم که ما در این دام پنهان گرفتار هستیم یا نه به یک سوال ساده باید جواب دهیم:

مشتریان کالا یا خدمات من چه کسانی هستند؟

اگر جواب به این سوال شامل کلمه ” همه “شد. متاسفانه در این دام پنهان عمیقاً گرفتار شده‌ایم.

هر چه جواب ما شامل جزئیات بیشتر و جامعه هدف محدود‌تری باشد. ما در رسیدن به هدف موفق‌تر عمل کرده‌ایم.

راه کار بخش بندی مشتریان

” بوم کسب وکار “ در دومین خانه مهم خود در سمت راست ، بلوک ” بخش بندی مشتریان “ را در نظر گرفته است.

جایی که خیلی از تصمیمات مالی بر اساس آن گرفته می شود.

در واقع وقتی که بدانیم مشتریان ما چه کسانی هستند می توان بر پایه آن بسیاری از سیاست های کاری خود را بنا کرد و رابطه ی تنگاتنگی با ” ارزش پیشنهادی “ دارد.

در واقع ما باید بدانیم مشتری محصول ما دقیقا کیست و چه خصوصیاتی دارد؟

رفتار های آنها در قبال خرید چگونه است و اولیت های آن ها برای انتخاب کالا یا خدمات چیست؟

جواب تمامی این سوالات در بلوک ” بخش بندی مشتریان “ به ما کمک می کند بتوانیم در بودجه بندی تبلیغات یا سایر قسمت ها دقت بیشتری داشته باشیم.

اصلی که در صورت نادیده گرفتن آن ، باعث می شود ، هزینه‌های گنگ و بدون هدفی را انجام دهیم.

از آن جا که بودجه همه ما ، محدودیت های خود را دارد. بنا بر این ریسک بزرگی است که بدون شناسایی دقیق مخاطبمان ، شروع به تبلیغات عمومی و بدون شناسایی بازار هدف دقیق خود انجام دهیم.

” بخش بندی مشتریان “ اینجا به کمک شما می آید.

برای مثال اگر شما خدمات تخصصی در صنعت ساختمان انجام می دهید برای معرفی خود در بازار با پخش تراکت در سطح شهر ، هدر دادن وقت و انرژی و پول شما خواهد بود.

در این باره ” بخش بندی مشتریان “  در رفتار شناسی طبقه ای از جامعه که مخاطب شما هست کمک شایانی به شما می کند ، البته داستان به همین جا ختم نمی شود.

می توانید با اطلاعات خود در این بلوک از ” بوم کسب و کار “ بسیاری از استراتژی های کسب و کار را تنظیم کرد و از آن جا که در ” بوم کسب و کار “ تمامی بلوک ها روی هم اثر می گذارند. انتخاب دقیق جامعه هدف در بلوک ” بخش بندی مشتریان “  به ما کمک بسیاری خواهد کرد.

بخش بندی مشتریان بوم کسب و کار کاوه کارگر ارزش پیشنهادی تبلیغات درآمد

سوالات کلی بلوک ” بخش بندی مشتریان “  چیستند

  • برای چه کسانی ارزش آفرینی می کنیم؟
  • مشتریان ما در چه رده سنی ، جنسیتی، مکانی و طبقه اجتماعی قرار دارند؟
  • مشتریان ما چه خصوصیات مشترکی دارند؟
  • ما چند گروه مخاطب متفاوت داریم؟

عملگرا باشیم

جواب سوالات بالا را قبل از خواندن ادامه مقاله یادداشت کنید.

هشدار ! عواقب صرفه نظر کردن از بخش بندی مشتریان

به جز صرفه جویی در زمان و هزینه که به آن اشاره کردیم.

اگر فقط بر روی مشخصات محصول یا خدمت خود تمرکز کنیم و مشتریان و منش آن ها را فراموش کنیم. مطمئناً در مسیر درستی پا نخواهیم گذاشت.

فرقی که میان یک صاحب ایده و یک کار آفرین وجود دارد این است که ؛

صاحب ایده فقط بر روی مزیت های طرح خود و ویژگی های آن متمرکز است که با نادیده گرفتن بخش بندی دقیق مشتریان ایده اش به سختی تبدیل به یک کسب و کار موفق خواهد شد.

ولی همین فرد اگر به جامعه هدف و ” بخش بندی مشتریان “ هم به دقت مزیت های طرح خود توجه نشان داده باشد و ذائقه آن ها را در نظر گرفته باشد ، اولین قدم در راه کار آفرینی را برداشته است.

بخش بندی مشتریان به ما در تبدیل ایده به محصول یا اراِئه خدمات بهتر کمک خواهد کرد.

کاوه کارگر

برای بخش بندی مشتریان چه فاکتور هایی مهم است

برای بخش بندی کردن مشتریان فاکتور های زیادی مطرح می‌شود. مثل منطقه جغرافیایی ، جنسیت ، محدوده سنی مخاطبان ، سطح درآمد ، کسانی که کسب و کار خاصی دارند ، افرادی که موضوع خاصی برایشان اهمیت ویژه دارد و ….

تمامی این ها مهم هستند و می‌شود مبنایی برای یافتن مشتریان خاص ما باشند. اما برای نوشتن این فاکتور ها یک اصل مهم را باید در نظر داشت:

بخش بندی قبل از هر چیز باید بر مبنای نیازی که از مخاطبان برطرف می‌کنیم نوشته شود.

البته این جا مکان پیوند اصلی ما با چرایی شروع کسب و کار و ” ارزش پیشنهادی “ ماست.

به هر حال تقسیم اولیه بر اساس نیازی که ما از جامعه مرتفع می‌کنیم ، قدم ابتدای کار است. بعد باید بر اساس فاکتور‌های بالا بخش بندی های کاملاً مشخصی را بنویسیم.

مخصوصاٌ اگر سرویسی که ارائه می‌دهیم دارای جنبه‌های متفاوتی باشد و هر وجه از آن بازار هدف متفاوتی را در بر بگیرد.

مانند اسنپ و تپسی که دونوع مخاطب متفاوت دارند. کسانی که به دنبال کرایه کرن خودرو هستند و رانندگانی که به عنوان سفیر با این دو اپلیکیشن همکاری می‌کنند.

مزایای بخش بندی مشتریان

ما با بخش بندی مشتریان دو هدف را دنبال می‌کنیم.

یک. کمتر شدن هزینه مالی و زمانی تبلیغات

با بخش بندی مناسب و درست مخاطبان برای جذب مشتریان خود هزینه مالی و زمانی کمتری صرف می‌کنیم.

وقتی دقیقاً بدانیم که مشتریان ما چه کسانی هستند ، نسبت به خصوصیات مشترک آنها می‌توان ” تبلیغات” را مستقیماً به مکان هایی یا گروه هایی در شبکه های اجتماعی که حضور مخاطبان ما در آن جا بیشتر است.

بنابراین هزینه که بابت تبلیغات باید پرداخت کنیم به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.

برای مثال ، اگر مخاطبان اصلی ما در بخش بندی بانوان بین بیست تا سی سال منطقه یک تهران باشند. به احتمال زیاد تبلیغات ما در کافی شاپ ها ، آرایشگاه های زنانه و باشگاه‌های بانوان آن منطقه شانس بیشتری برای دیده شدن توسط جامعه هدف ما دارند.

علاوه بر این که با مشخص شدن بخش بندی مشتریان و شناخت خصوصیات غالب آنها تبلیغات موثر‌تری را می‌توان ساخت که باعث جذب حداکثری مخاطبان ما می‌شود.

دو. یافتن” مشتریان وفادار” و ایجاد ” تجربه مشتری “ عالی

می‌توانیم با محدودتر شدن مخاطبان ، کیفیت خدمات خود را با سرعت و بودجه‌بندی دقیق‌تری ارتقا دهیم.

کیفیت ارائه خدمات ما رابطه تنگاتنگی به نیازهای اصلی جامعه هدف ما دارد. وقتی به وسیله بخش‌بندی دقیق‌تر مشتریان بازار هدف خود را مشخص کنیم. خرسند نگهداشتن آن ها از کالا یا خدمات ما با دانستن خصوصات مشترکشان راحت‌تر خواهد بود.

این رضایت مشتری به ” تجربه مشتری ” عالی ختم می‌شود. که بهترین نوع تبلیغات محسوب می‌گردد. مشتریانی که تجربه عالی از ما داشته باشند ما را به دیگران نیز توصیه خواهند کرد.

” تجربه مشتری “ خوب آنها را به سمت تبدیل شدن به ” مشتریان دائمی و وفادار “ ما ، هدایت می‌کند.

طبق تجربه هزینه نگهداری مشتریان که قبلا از ما خرید کرده‌اند پنج برابر کمتر از جذب مشتریان جدید است.

آموزش ها

استراتژی کسب و کاربخش بندی مشتریانبوم کسب و کارکاوه کارگر

۳ دیدگاه ها

  • ممنون از مطالب تخصصیتون آقای کارگر عزیز.در خصوص کار من که مستریهایم صاحبان برند های کوچک و بزرگ و شرکتها و مغازه ها و بانکها و ادارات …می‌توانند باشند چه جور پیشنهادی میتونید بدید .ساخت نشانه‌ای فلزی،بج سینه،کارت ویزیت فلزی طلایی،تندیس،لوح تقدیر

    • بخش بندی رو بر اساس نیاز های اون ها دسته بندی کنید. یه تفاوت بین خواسته و نیاز هست . اون محصولی که از شما می خرند خواسته اون ها هست ولی این محصول یک نیاز رو براشون بر طرف می کنه به نیاز هر کدوم دقت کنید.
      معمولا سازمان های دولتی نیاز شون رو بر اساس قیمت پایین تر رده بندی می کنن تا کیفیت بهتر بر عکس سازمان ها و شرکت های بزرگ که تمایل به معرفی خودشون به عنوان یک برند موفق دارند و کیفیت ارجحیت داره براشون . البته استثنا هم وجود داره همین طور سایر مشتریان .
      در تمام این موارد این شما به عنوان صاجب کسب و کار هستید که نیاز سنجی می کنید . مورد بالا فقط یک مثال بود .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *