بوم مدل کسب و کار – برتری شما در بازار

بوم مدل کسب و کار استراتژی کسب و کار بوم کسب و کار کاوه کارگر

“بوم کسب و کار”

برای رونق و موفقیت در کسب و کار لازم است آن را مثل یک پروژه ببینیم . برای ساختن یک ساختمان ابتدا به یک نقشه نیازمندیم و در حین مراحل ساخت مدام به آن نقشه مراجعه می  کنیم ، تا از بروز خطا و خسارت جلوگیری کنیم.

خوب این نقشه باید خصویاتی داشته باشد که اجزا و ابعاد و تمامی فعالیت های ساخت را در بر بگیرد و در عین حال چون نقشه است باید ساده و قابل فهم و در عین حال جامع و کامل باشد.

به وسیله ” بوم کسب و کار “ می توانید در یک صفحه تمامی چرخ دنده های کسب و کار خود را ببینید و با استفاده از سوالات جادویی آن به کسب و کار خود رونق ببخشید.

در واقع مثل نقشه شما را به سمت هدف خود از کسب و کار – که درآمد زایی و توسعه روزافزون است – راهنمایی می کند.

مدل های زیادی برای این کار وجود دارند ولی جامع ترین و کاربردی ترین آنها” بوم کسب و کار “ است که توسط تیم الکساندر استروالدر طراحی شده است.

که در یک دهه گذشته همچنان بی رقیب مانده است. زیرا از یک مغازه کوچک تا یک سازمان بزرگ به راحتی و سادگی می توانند از آن استفاده کنند.

تا این حد که بزرگی همچون “مایکل پوتر” درباره آن گفته:

بوم کسب و کار مایکل پورتر کاوه کارگر فروش استراتژی کسب و کار درآمد


چگونه بوم کسب و کار به ما کمک می کند؟

” بوم کسب و کار “ دارای نه بلوک است:

  • سمت راست آن به برنامه ریزی شما برای مشتریان و ارائه محصولات اختصاص دارد.
  • سمت چپ آن فعالیت های تولیدی یا خدماتی شما را یا به اصطلاح پشت پرده کار شما را در بر می‌گیرد.

در مرکز ” بوم کسب و کار “ بلوک ” ارزش پیشنهادی “ قرار دارد که در هر دو نیمه بوم تاثیر دارد و اساسی­ ترین قسمت بوم محسوب می شود.

در طراحی بوم نقش صاحب کسب و کار از همه بیشتر است چون هیچ فرمولی جادویی وجود ندارد.

به جز سوالات موثر و در عین حال ساده ای که هر کس به فراخور کسب و افکار خود به آنها جواب میدهد و به هیچ عنوان مانع خلاقیت شما در انجام کار ها نمی‌شود.

به همین دلیل است که تقریبا ” بوم کسب و کار “ هر کسی مختص به خود اوست و این مولفه باعث می‌شود که حتی در یک صنف ، نتیجه های کاملا متفاوت خلق شود.

در پایان به تشریح این نه بلوک می پردازیم.

بوم مدل کسب و کار استراتژی کسب و کار بوم کسب و کار کاوه کارگر
business model canvas

۱. “ارزش پیشنهادی” :برای مطالعه بیشتر کلیک کنید.

دراین قسمت مزیتی که ما برای مشتریانمان ایجاد می کنیم که منجر به خرید از ما می شود قرار دارد.

به هر بخش از مشتریان چه ارزشی (مجموعه‌ای از محصولات و خدمات) را ارایه می‌کنید؟

این به خلاقیت و پتانسیل های فردی و سازمانی شما بستگی دارد.

در واقع ، ارزش پیشنهادی مورد نظرتان باید شما را از رقبایتان متمایز سازد.

بخش ارزش پیشنهادی ، ارزش را از طریق المان‌های (کمی و کیفی) مختلفی تعیین می کند.

از جمله: تازگی، عملکرد، سفارشی‌سازی، انجام رساندن کار، طراحی، برند و خوش‌نامی، قیمت، کاهش هزینه‌ها، کاهش ریسک، دسترسی‌پذیری ،راحتی و آسایش و …

۲. “بخش مشتریان” :برای مطالعه بیشتر کلیک کنید.

بخش بندی مشتریان به ما کمک می کند تا بتوانیم خصوصیات کلی مشتریان خود را شفاف تر تشخیص دهیم.

این کار به ایجاد حس و تجربه بهتر مشتریان از ما کمک شایانی می کند .

در عین حال بازاریابی ما را بهینه می کند و می توانیم با هزینه های کمتری بازار هدف خود را از محصولات خود آگاه کنیم.

مجموعه‌های مختلف مشتریان می‌توانند بر اساس خواسته‌ها و ویژگی‌های مختلف بخش‌بندی شوند.

شما کدام بخش(ها) را هدف گرفته‌اید؟

انواع بخش‌های مشتریان شامل: منطقه جغرافیایی ، سن ، جنسیت ، دهک درآمدی ، بازار چند وجهی و … می‌شوند.

۳. “کانال ارتباط با مشتریان” :برای مطالعه بیشتر کلیک کنید.

کانال ارتباط با مشتریان یا کانال توزیع به صورت ویژه ای بر یافتن مشتریان و ایجاد ارتباط خوب و صمیمی با آنها تمرکز دارد.

تمامی راه هایی که به واسطه آنها به مخاطبان خود اعلام می کنید که در بازار حضور دارید و ارزش پیشنهادی شما چیست ، در این بلوک قرار دارد.

همچنین اطلاع از اینکه از چه روش هایی می توانند از شما خرید کنند و به محصولات شما دسترسی داشته باشند.

شما ارزش پیشنهادی را از طریق کانال‌های توزیع مختلفی به مشتریان می رسانید. این کار می‌تواند از طریق کانال‌های خودتان و یا کانال‌های شرکای تجاری‌ شما و یا ترکیبی از هر دو باشد.

نحوه اعلام حضور ما در بازار یا تبلیغات نیز در این کانال شکل می گیرد. همانند مراجعه خریدار به فروشگاه، درگاه اینترنتی ، پست ، ارسال با پیک ، شرکت های توزیع و …

۴. “چهارچوب تعامل با مشتریان” :برای مطالعه بیشتر کلیک کنید.

امروزه ارتباط با مشتریان و حفظ آن برای اطمینان از موفقیت شرکت الزامی است. در ” بوم کسب و کار ” نیز جایگاه مهمی دارد.

اطلاع از نظرات مشتریان و واکنش آنها نسبت به سرویس های شما اطلاعاتی هستند که باعث می شوند به توانید در بازار دوام بیشتری داشته باشید .از تغییرات ذائقه آن ها در طول زمان مطلع شوید و به افزایش عمر محصول خود کمک کنید.

علاوه بر این ارتباط با مشتریان پس از فروش باعث می شود شما در ذهن آنها باقی بمانید و امکان خرید مجدد یا معرفی شما به دیگران افزایش می یابد.

که کم هزینه ترین نوع بازاریابی است.به یاد داشته باشید هزینه های جذب مشتری جدید به مراتب بیشتر از حفظ مشتریان فعلی است.

شکل‌های مختلف ارتباط با مشتریان شامل: پی گیری تلفنی ، شبکه های اجتماعی ، سامانه CRM  و …

۵. “جریان درآمد” :برای مطالعه بیشتر کلیک کنید.

این بخش به شما کمک می کنند که شما ساختاری مشخص برای دریافت پول از مشتریان خود داشته باشید. همچنین دسته بندی این که چگونه از هر بخش از مشتریان درآمد کسب می‌کنید.

علاوه بر آن بتوانید سیستمی منظم برای ایجاد شرایط ویژه یا مشتریان وفادار خود یا خرید های عمده و غیره داشته باشید و دستور عمل شما معین باشد و در این موارد با سردرگمی مواجه نشوید .

روش‌های مختلف ایجاد جریان درآمدی شامل:

فروش دارایی، حق استفاده، حق اشتراک (عضویت)، اجاره/ قرض، حق استفاده از مجوز/ امتیاز، حق کارگزاری می‌شود. و حتی نوع و روش وصول پول حاصل از فعالیت در این قسمت مشخص شود.

۶. “منابع کلیدی” :برای مطالعه بیشتر کلیک کنید.

مشخص کردن منابعی که برای تولید کالا و خدمات ما برای مشتری ضروری هستند در این بلوک قرار می گیرد. منابعی که جزء دارایی‌های شما محسوب می‌شوند.

با مرتب کردن و لیست کردن آنها در این بخش علاوه بر مدیریت بهینه این منابع می توانید هزینه های مازاد را به مرور تشخیص دهید و آن ها را کاهش دهید.

حتی بعضی از آن ها را نسبت به میزان سود به هزینه ای که برای شما دارد. برون سپاری کنید و به اصطلاح به شرکای کلیدی خود بسپارید.

منابع کلیدی می‌توانند انسانی، مالی، فیزیکی یا معنوی باشند.

۷. “فعالیت‌های کلیدی” :برای مطالعه بیشتر کلیک کنید.

شامل تمامی فعالیت هایی که برای تولید یا ارائه خدمات به مشتری انجام میدهیم که در راستای ارائه محصولات و خدمات شما و پیشبرد ” ارزش پیشنهای ” شما هستند را شامل می شود.

مانند منابع کلیدی لیست کردن آن ها به شما در بهینه سازی و کاهش هزینه ها کمک خواهد کرد.

۸. “شرکای کلیدی” :برای مطالعه بیشتر کلیک کنید.

برون سپاری فعالیت هایی که تشخیص می دهید ، باعث چابکی کسب و کار شما یا کاهش هزینه هایتان می‌شود در این بلوک قرار می گیرد.

بخشی از این فعالیت ها را می توانید با تحلیل فعالیت های کلیدی و منابع کلیدی بدست بیاوریم.

در کل برای بهبود عملیات و کاهش ریسک کسب و کار معمولا شرکت‌ها با شرکت ها یا افراد خارج از سازمانشان مشارکت‌های تجاری صورت می‌دهند.

این مشارکت‌ها به روش‌های:

همکاری استراتژیک با شرکت‌های هم صنف ، سپردن بعضی از فعالیت ها به پیمان کار ها ، سرمایه‌گذاری‌های مشترک، روابط خریدار-فراهم‌کننده و پیمان امکان پذیر هستند.

برای مثال در صورتی که حسابداری خود را به شرکت دیگر یا فردی جدای از کارمندانتان می سپارید .یا جهت ارسال محصولاتان با پست یا شرکت حمل و نقلی قرارداد می بندید. شما دارید از شرکای کلیدی خود کمک می گیرید.

۹. “ساختار هزینه‌ها” :برای مطالعه بیشتر کلیک کنید.

تمامی فعالیت هایی که از تولید تا رساندن محصول یا خدمات به دست مشتری انجام می دهیم شامل هزینه است. هزینه هایی که ثابت هستند و روزانه یا ماهانه یا سالانه باید پرداخت شوند.

این بلوک روی هزینه های روتین و همیشگی توجه بیشتری دارد تا هزینه های متغییر و ناگهانی.

ولی قبل از آن باید بدانیم که کسب و کار ما در کدام دسته قرار می گیرد.

“هزینه محور ” یا “ارزش محور”.

“معمولا کسب و کارها چیزی بین هزینه‌محور و ارزش‌محور هستند.”

دانستن اطلاعات بالا به بهینه سازی هزینه ها و تشخیص صحیح هزینه های لازم و ضروری از هزینه های سربار و اضافه کمک می کند.

در پایان برای آشنایی بهتر و درک آسان تر بلوک ها می توانید بر روی تیتر های هر بلوک در متن بالا کلیک کنید.

آموزش ها

استراتژی کسب و کاربوم کسب و کاربوم مدل کسب و کارکاوه کارگر

۱ مشتاق دیدگاه شما هستیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *