مدل کسب و کار شما چیه ؟ پنج مدل متداول به‌شما کمک می‌کند

مدل کسب و کار کاوه کارگر کوچینگ

مقدمه

دانستن مدل کسب و کارمان یا استارت آپی که می‌خواهیم شروع کنیم به ما نشان می‌دهد که نقطه قوت ما چیست. این در تحلیل و استراتژی‌ کسب و کار به ما کمک شگرفی خواهد کرد.

همه این جمله انگیزشی رو شنیدیم که ” بزرگترین سفرها با اولین قدم شروع می‌شود. ” اما حقیقت این است که یک گام قبل از اولین قدم وجود دارد:

” این که بدانیم هم‌اکنون کجا هستیم؟ “

این سوالی است که کمتر از خودمان می‌پرسیم. دانستن وضعیت فعلی و پذیرش آن راه را برای تغییرات چه در کسب و کار و چه توسعه فردی هموار می‌کند.

در کسب و کار الزام بدانیم کجا هستیم خیلی واجب است. چون در روزمرگی کارها که قرار می‌گیریم ناخواسته خیلی از بدیهیاتی را که می‌دانیم را فراموش می‌کنیم.

دانستن مدل کسب و کاری و به روی کاغذ آوردن جرئیات آن قدم اول برای پیشرفت در کسب و کار خواهد بود.

بررسی مدل‌های کسب و کار به ما نشان می‌دهد که کجا هستیم. بعد از آن راحت‌تر می‌توانیم تصمیم بگیریم به کجا می‌خواهیم برسیم.

معرفی کوتاه ۵ مدل کسب و کار

پنج مدل کلی کسب و کار تعریف شده است. ولی جریان‌های درآمدی متنوعی برای این مدل‌ها وجود دارد.
تمرکز در این مقاله بر پنج مدل اصلی است. در این ۵ مدل بر مبنای بوم کسب و کار تمرکز بر قسمت‌های متفاوتی از بوم خواهد بود.
گرچه امکان استفاده همزمان از دو یا چند مدل در شرایط خاص هم امکان‌پذیر است.

کارآفرینی فرآیند ارزش آفرینی است. نه صرفا ایجاد شغل برای بقیه و این پنج الگو می تواند به ما در این مسیر کمک کند.

هر کدام از مدل‌ها محدودیت ها و مزایای خود را دارد. اما اگر از کانال آگاهی کامل به آنها پرداخته شود دریچه های نوینی به روی ما خواهند گشود.

کسب و کار تفکیکی

این الگو را قبل از بقیه بررسی می‌کنیم چون در نهایت در تمامی مدل‌های بعدی می‌توان از این الگو نیز بهره برد.

معمولا کسب و کارها سه قسمت خدمت رسانی به مشتری ، نوآوری محصول و مدیریت زیرساخت‌ها را خودشان به صورت صفر تا صد درون سازمانشان انجام می‌دهند. به این نوع فرآیند کسب و کار تلفیقی می‌گویند.

در مدل کسب و کار تفکیکی ، هدف چابک شدن و برون‌سپاری حداکثری است. این کار باعث می‌شود تا کسب و کار بتواند روی نقاط قوتش بیشتر تمرکز کند.

هاگل و سینگر برای چابک شدن کسب و کار‌ها مفهوم “ کسب و کار‌های تفکیکی ” را ابداع کردند.

به زبان ساده‌تر باید نقطه قوت خود در چرخه کسب و کار را شناسایی کنید و بقیه را برون‌سپاری کنید.

زیرا سه قسمت خدمت رسانی به مشتری ، نوآوری محصول و مدیریت زیرساخت‌ها دارای سه فرهنگ سازمانی و چالش‌های متفاوتی هستند.

در کمترین حالت بهتر است در سه شرکت جداگانه زیر نظر شرکت مادر به فعالیت ادامه دهند.

برای مطالعه بیشتر درباره کسب و کار تفکیکی روی این لینک کلیک کنید.

کسب‌و‌کار دنباله دار

این مدل دقیقا برعکس آنچه همه توصیه می‌کنند، عمل می‌کند. برعکس استراتژی تمرکز بر بیست درصد مخاطبان که قسمت اعظم درآمد یک کسب و کار را می‌سازند.

به دنبال راه حلی برای نیاز‌های هشتاد درصد از مخاطبان است که نیازهای محدود و یا جداگانه‌ای در صنعت شما دارند.

در مدل دنباله دار ما به دنبال جذب کردن بازار بزرگی از مشتریان هستیم که خواسته‌های محدود یا خاصی دارند.

در حالت معمولی این کار به صرفه نیست ولی اگر راهکاری برای این امر پیدا شود. دسترسی ما را به بخش عظیمی از مخاطبان را میسر می‌سازد.

کاهش فاصله برای پیدا کردن وصل کردن مخاطب به محصول با توسعه اینترنت و شبکه‌های اجتماعی گوناگون تاثیر بسزایی در به صرفه شدن این مدل کسب و کارها شده است.

مدل کسب و کار چند وجهی

در این مدل ما مالک یک زیرساخت یا پلتفرم هستیم. با این ویژگی که افراد یا سازمان‌ها را با نیاز‌های متفاوت بر مبنای نقط مشترکی که دارند به یکدیگر وصل می‌کنند.

نمونه داخلی این مدل کسب و کار اسنپ یا تپسی است. از یک طرف مشتریانش را رانندگانی تشکیل می‌دهند که جویای کار هستند. از طرف دیگر مسافرانی که نیاز به خدمات جابهجایی شهری

سازندگان کنسول بازی هم همین طور از یک طرف افرادی که مشتاق بازی هستند و از طرف دیگر شرکت‌های تولید بازی های ویدیویی

اگر کنسول بازی نباشد این ارتباط شکل نمی‌گیرد.

چالش این نوع کسب و کار این است که دو یا چند گروه مختلف را به استفاده از خدمات خود ترغیب کند.

مدل کسب و کار رایگان (فریمیم)

ضرب المثل در باغ سبز نشان دادن اینجا مصداق دارد.

در این مدل میزانی از محصول یا تمامی آن به صورت رایگان در اختیار مشتری قرار می‌گیرد و یا قسمتی از محصول حتی با ضرر ارائه می‌گردد.

گاهاً درآمد کسب و کار از سوی یک جریان‌ درآمدی ممکن است اتفاق بیفتد که از دید مشتری پنهان باشد.

هم کسب و کارهای کالا محور و هم کسب و کار‌های خدمات محور می‌توانند از مدل فریمیموم استفاده کنند.

تنوع جریان های درآمدی در این مدل بسیار بیشتر از بقیه انواع کسب و کارهاست.

برای مطالعه بیشتر درباره کسب و کار تفکیکی روی این لینک کلیک کنید.

مدل کسب و کار باز

در این مدل از حق امتیاز معنوی یک شرکت دیگر استفاده می‌کنیم و یا حق امتیازی که درون شرکت بلااستفاده مانده را با مشارکت شرکت دیگری به بازار عرضه می‌کنیم یا حق امتیاز را مستقل به صورت فرانچایز واگذار می‌کنیم.

کمی درک اولیه سخت است. اما مثال ساده‌ای که می‌توانیم داشته باشیم مثل این است که یک شرکت ساختمانی گریدری را در اختیار داشته باشد.

اما کار راه سازی انجام ندهد می‌تواند این گریدر را به شرکت راهسازی امانت دهد و یا به صورت مشارکتی با هم پروژه راهسازی انجام دهند و یا آن را به شرکت راهسازی بفروشد.

حالا به جای گریدر شما می‌توانید حق اختراع یا حق استفاده از بخشی از دستاوردهای واحد تحقیق و توسعه (R&D) شرکتتان را برای یکی از سه مدل بالا بگذارید.

یا برعکس از این خدمات که شرکت دیگری فراهم آورده استفاده کنید.

به این ترتیب با استفاده از اهرم حق امتیاز شرکت دیگری ارزشی تازه به بازار عرضه می‌شود.

یا برعکس با شراکت یا فرنچایز یا فروش حق امتیاز داخل شرکت به شرکت ‌های دیگر جریان درآمدی تازه‌ای به وجود می‌آید.

آموزش ها

فریمیومکارآفرینیکاوه کارگرکسب و کار چند وجهیمدل کسب و کارمدل های کسب و کار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *